• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400071006221
  • خبرنگار : 30054

چاقی مردان، دلایل و راهکارها

چاقی مردان، دلایل و راهکارها

در بعضی مناطق جهان، چاقی در بین مردان شایع‌تر از چاقی در میان زنان است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فیتامین، مطالعات روی چاقی مردان نسبت به چاقی زنان کمتر صورت گرفته و به مسائلی مانند نوع چاقی و تیپ بدنی مردان و همچنین دلایل چاقی در آن‌ها چندان توجهی نشده است. 
در این مطلب، به چاقی و اضافه وزن آقایان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره این موضوع با شما در میان بگذاریم.
 
مردان چاق‌تر هستند یا زنان؟

باید بگوییم که یک جواب قطعی برای این پرسش وجود ندارد. در واقع، آمار چاقی براساس جنسیت در کشورها و مناطق مختلف، متفاوت است. طبق تحقیقاتی که شده، در سالهای اخیر، آمار چاقی مردان در برخی از کشورها بیش از زنان است. در حالی که در گذشته به طور کلی آمار زنان چاق در جهان بیشتر از مردان بود. یک مثال برای روشن‌تر شدن بحث، جمهوری کره، است. در این کشور، شیوع چاقی در مردان نسبت به قبل افزایش زیادی داشته؛ اما، شدت چاقی در زنان کاهش یافته و یا حتی بدون تغییر مانده است.
طبیعتا تفاوت‌های ژنی بین زنان و مردان وجود دارد. همین تفاوت باعث می‌شود که آن‌ها چاقی متمایزی را تجربه کنند. همچنین تاثیر ورزش بر بدن آن‌ها متفاوت خواهد بود. اما، متاسفانه کمتر به موضوعِ چاقی مردان و مسائلی مانندِ نوع چاقی، تاثیر هورمون‌ها بر چاقی، شکل بدن، یا تاثیر ورزش بر وزن مردان توجه شده است.

آمار چاقی در جهان

متاسفانه با وجود تلاش‌های زیادی که برای پیشگیری از چاقی شده، در دهه‌های اخیر، چاقی و اضافه وزن به‌ صورت جهانی در حال افزایش است. براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی که در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسید، ۱۳ درصد از جمعیت جهان چاق بودند و ۳۹ درصد مردم اضافه وزن داشتند. این آمار نسبت به گذشته افزایش زیادی داشته است. همچنین در بعضی از کشورها همچون ژاپن، کره، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، چاقی بیشتر در میان مردان رواج دارد.
کاهش وزن افراد بالای هجده سال، یک قدم درمانی مهم و موثر است. این کار می‌تواند از مشکلات زیادی پیشگیری کند و یک پیری مطلوب را برای‌ افراد تضمین کند. مرحله اضافه وزن پیش از مرحله چاقی قرار دارد، در این نقطه، کاهش وزن بدن سخت‌تر اتفاق میفتد.
 
نحوه محاسبه اضافه وزن

در گذشته معیار متفاوتی برای اندازه‌گیری وزن و چاقی در جهان وجود داشت. مثلا کشورهای غربی برای محاسبه وزن‌شان معادله متفاوتی با کشورهای شرقی داشتند. چون تیپ بدنی و فیزیک و ژن افراد در جاهای مختلف، متفاوت است. اما، در سال ۲۰۰۴، سازمان بهداشت جهانی، علی‌رغم ناهمگونی وزنی در کشورهای مختلف، یک روش واحد را برای کل جمعیت بالغ جهان مناسب دانست. این شیوه، همان روش اندازه‌گیری وزن در کشورهای غربی است و به این ترتیب محاسبه می‌شود:

  • شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر یا مساوی ۳۰ kg/m۲. در این صورت کسی که اضافه وزن دارد بین ۲۵ تا ۲۹.۹ از محدوده BMI قرار می‌گیرد.

حالا سوالی که پیش می آید این است که نحوه محاسبه bmi به چه صورت است:
در این فرمول با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) عددی حاصل می‌شود که شاخص کلی وزن بدن نسبت به قد فرد را اندازه می‌گیرد که به آن شاخص توده بدنی یا BMI گفته می شود.
 
دلیل چاقی شکم مردان چیست؟

علاوه بر مسائل تخصصی و ژنتیکی که روی نوع چاقی موثر است، استرس شدید نیز می‌تواند هم در مردان و هم در زنان، منجر به افزایش ذخیره چربی در شکم و در نتیجه چاقی شکمی آن‌ها شود. همچنین افزایش وزن در مردان، باعث می‌شود که تستسترون بدن به شدت کاهش یابد.
به‌طور کلی مردان در دوران رشد (از نوجوانی تا بلوغ) چربی بیشتری در ناحیه شکم‌شان ذخیره می‌کنند. هورمون‌هایی همچون تستوسترون در میزان چربی احشایی و زیرپوستی مردان موثراند و تاثیر مثبتی در حفظ توده بدنی سالم و بافت عضله‌ای خالص دارند. همچنین تستوسترون بر تجمع چربی در نواحی مختلف بدن مردان، بسیار تاثیرگذار است؛ مثلا مانع تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود.
 
تاثیر ورزش بر چاقی مردان

همه می‌دانیم که انجام ورزش منظم برای سلامتی و تناسب اندام‌مان، بسیار مفید است. در واقع با ورزش درمانی می‌توان چاقی را مدیریت کرد. با این وجود، پژوهش‌هایی که درباره تاثیرات مدت و شدت ورزش بر کنترل وزن مردان صورت گرفته، نتایج چشم‌گیری را نشان نداده است. به‌عبارتی تاثیر ورزش بر تجمع چربی را در مردان چندان مهم و اثربخش ندانسته‌اند. نکته مهم در تناسب اندام مردان این است که کالری دریافتی متناسب با متابولیسم پایه یا bmr آنها باشد. یعنی میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری که مصرف می شود نباشد.
در واقع، سازگاری با تاثیرات ورزش در بین زنان و مردان متفاوت است. البته باید تفاوت‌های فردی را نیز در نظر گرفت. براساس یک پژوهش، نوع ورزش می‌تواند براساس جنسیت و ساختار بدنی شما تاثیر متفاوتی در بدن‌تان داشته باشد. بر اساس این پژوهش، ورزش‌های هوازی-قدرتی در مردان بافت آزاد چربی را در بازوها، تنه، و کل بدن، افزایش می‌دهد و باعث حجم‌گیری این نواحی می‌شود. همچنین درصد چربی را در تنه کاهش می‌دهد. اما، همین ورزش در زنان، توده چربی در پاها را کاهش می‌دهد.
همانطور که گفتیم، تاثیر شدت ورزش و مدت آن با توجه به ساختار بدنی و جنسیت افراد متفاوت است؛ به‌خصوص شدت فعالیت فیزیکی تاثیر معکوسی روی بافت چربی در زنان و مردان داشته است. ولی، به‌طور قطعی افزایش مدت زمان ورزش، به کاهش وزن در مردان کمک می‌کند و تمرکز بر حرکات ورزش شکم می تواند موجب کاهش توده چربی در شکم و نواحی اطراف آن شود.
انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.