• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400071006351
  • خبرنگار : 50210

کاروانسرای باغ شیخ ساوه جهانی می شود؟

کاروانسرای باغ شیخ ساوه جهانی می شود؟

ایسنا/مرکزی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ارزیابان یونسکو به منظور بررسی کاروانسرای باغ شیخ ساوه برای ثبت جهانی وارد استان شدند.

مصطفی مرزبان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کاروانسرای باغ شیخ یکی از  ۵۶ کاروانسرای کشور است که با عنوان مجموعه کاروانسراهای ایرانی ثبت جهانی می شود.

وی بیان کرد: پیش از ورود ارزیابان بین المللی، چند مرحله مرمت انجام شد که آخرین مرحله آن مرمت  پایه‌ها، جرزها و طاق‌نماهای آجری به شیوه سنتی شامل تعویض آجرهای فرسوده، پی‌بندی و ترمیم آجر نما و بندکشی  آجرها بود.

مرزبان گفت: همچنین پاکسازی نما از تبلیغات و شعار نویسی، پاکسازی حجره‌ها از آوار و نخاله‌های مازاد، حذف الحاقات فضاهای داخی کاروانسرا، پاکسازی پیرامون بنا از نخاله‌های ساختمانی، اصلاح بدنه‌های آجری و بام و اجرای مخلوط ریزی در محوطه داخلی کاروانسرا از اقداماتی بود که در چند روز گذشته انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی اظهار کرد : به زودی نتیجه بازدید گروه ارزیابان یونسکو از تایید و ثبت جهانی این کاروانسرا اعلام خواهد شد.

مرزبان افزود: کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار بعنوان یکی از کاملترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان، است.

مرزبان گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حامی حفظ آثار تاریخی در استان است و در صورت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ تسهیلات و مشوق‌های ویژه ای اعطا می شود.

به گزارش ایسنا؛ کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره زندیه است که علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است و در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به ثبت ملی رسید.

این کاروانسرا در اوایل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است. 

شاخصه های ویژه بعلاوه سلامت کالبدی بنا باعث شده تا اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری مالکین نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، نقشه های به روز بنا، گزارش های حفاظتی و مرمتی، باستان شناسی و کلیه اسناد مرتبط تاریخ و معماری بنا اقدام کند که برای ثبت در فهرست جهانی به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی در استان مرکزی ۲۰ کاروانسرا در استان شناسایی شده که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است و از این تعداد تاکنون ۱۱ کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha