• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400071006476
  • خبرنگار : 30057

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خبر داد

برنامه ریزی برای خصوصی سازی مرکز مالکیت فکری تا ۵ سال آینده

برنامه ریزی برای خصوصی سازی مرکز مالکیت فکری تا ۵ سال آینده

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش با اشاره به ماموریت‌های چهارگانه مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت، گفت: این مرکز با رویکرد تجاری سازی فناوری‌ها و پتنت‌ها تا ۵ سال آینده به صورت خصوصی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور امروز در آیین افتتاح مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت با بیان اینکه ماموریت‌های این مرکز در ۴ محور تعریف شده است، افزود: اولین ماموریت این مرکز "انجام تحقیقات " است. ما در بسیاری از حوزه‌های مالکیت فکری نقص‌ها و کمبودهایی داریم، ضمن آنکه بسیاری از تولیدات کشور با قوانین و مقررات منطبق نیستند و از سوی دیگر در بسیاری از موارد آیین نامه‌های خاصی وجود ندارد.

وی حوزه دکتری پژوهش محور را نمونه‌ای از این موارد دانست و اظهار کرد: زمانی که مالکیت فکری در این زمینه مشخص نباشد، بهره گیری از تحقیقات در دوره دکتری پژوهش محور امکان پذیر نخواهد بود که این مورد در دستور کار این مرکز قرار دارد.

وی "توسعه کمی و کیفی پتنت‌های داخلی و خارجی " را از دومین ماموریت‌های این مرکز ذکر کرد و ادامه داد: در حوزه کمی ثبت پتنت‌ها اقداماتی صورت گرفته است که باید ادامه و توسعه یابد، ولی در بعد کیفی اقدامات فرهنگی، آموزشی و توانمندسازی نیاز است که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برنامه مدونی تدوین شده و به تصویب رسیده است، بر این اساس ما در زمینه توانمندسازی صاحبان فناوری باید نقش آفرینی کنیم.

اسماعیل پور ارائه مشاوره در حوزه توسعه فناوری‌های سلامت و کیفی سازی پتنت‌ها را از اقدامات مرکز مالکیت فکری فناوری‌های سلامت عنوان کرد و یادآور شد: کیفی سازی پتنت‌ها در تجاری سازی آنها و ورود به بازار مشهود خواهد شد که در این راستا نیاز داریم تا با بازار و صنعت تعامل داشته باشیم.

رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، "رصد وضعیت دارایی‌های فکری" را از دیگر ماموریت‌های این مرکز نام برد و گفت: ما در کشور نیاز داریم که تعداد پتنت‌ها و تعداد تجاری سازی آنها رصد شود و بدانیم که چه تعداد از پتنت‌ها برای تجاری سازی نیاز به حمایت دارند که نیاز به راه اندازی سامانه‌ای در این زمینه هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر می توان از سامانه علم سنجی برای این امر استفاده کرد، گفت: لازم است تا ۲ ماه آینده ستونی در این سامانه در زمینه رصد پتنت‌های اعضای هیات علمی و دانشجویان اضافه شود تا از این فناوران در حوزه تجاری سازی حمایت شود.

اسماعیل پور "تجاری سازی" را از دیگر ماموریت‌های این مرکز دانست و توضیح داد: در این راستا نیاز است هر پتنت ایجاد شده مورد شناسایی، ارزشگذاری و سرمایه گذاری قرار گیرد و از طریقی، وارد بازار شود.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز در حال حاضر زیر نظر وزارت بهداشت است، از خصوصی سازی آن تا ۵ سال آینده خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha