• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400071006520
  • خبرنگار : 71191

مدرسه تاریخی «ظفر» تخریب شد

مدرسه تاریخی «ظفر» تخریب شد

در نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی، مدیریت شهری همدان تصمیم به تخریبِ یکی از مدارس قدیمی این شهر گرفت و حالا لودرها کارشان را برای تخریب «مدرسه راهنمایی ظفر» به پایان رسانده‌اند؛ اقدامی که احتمالا براساس همان مصوبه‌ شورای شهر همدان یعنی «انجام ساخت‌وساز در بافت تاریخی شهر بدون استعلام از میراث» که درست یک سال قبل مطرحش کرده بودند، اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه‌ای که برخی از اعضای شورای شهر همدان اواخر شهریور سال گذشته تصویب کردند، «هر نوع ساخت‌وساز در بافت تاریخی این شهر نیازی به استعلام از میراث فرهنگی استان ندارد»، مصوبه‌ای که از همان ابتدا ترس از خشکاندن ریشه‌ تاریخِ باقی‌مانده در این شهر قدیمی را به جان و دل داشت و در نخستین قدم‌هایش نیز ساختِ حجره‌ای  در عرصه بقعه تیموری شاهزاده حسینِ همدان، این ادعا را ثابت کرد.

حالا و بعد از گذشت یک سال، اکنون خبر می‌رسد مدرسه‌ تاریخی «ظفر» باقی‌مانده از دوره پهلوی دوم که تازه تدوین پرونده ثبتی آن انجام شده و روند اداری برای ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور در دست انجام بود، تخریب شده است؛ تخریبی که هنوز ردِ لودرهایش روی زمین باقی مانده است.

اکنون حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ این تخریب می‌گوید: مدرسه ظفر در رینگ اول شهر همدان، که در اوایل دوره‌ پهلوی دوم ساخته شده بود، در یکی دو روز گذشته یا توسط شهرداری یا با هماهنگی شهرداری تخریب شده است، چون هر تخریبی نیاز به مجوز شهرداری دارد و در واقع این شهرداری است که باید مجوز حضور لودر و خاکبرداری و تخریب را در هر نقطه از شهر بدهد.

وی با بیان این‌که سال گذشته وقتی فعالان میراث فرهنگی فریاد می‌زدند که «آقایانِ شورای شهر اجازه ندهید هیچ بنایی در رینگ اصلی شهر بدون استعلام از میراث فرهنگی تخریب شود» این روزها را می‌دیدیم، ادامه می‌دهد: متاسفانه منافع مالی بر فرهنگ و میراث فرهنگی غالب شده است و به نظر می‌رسد که شهرداری درک و رابطه‌ای با فرهنگ ندارد و به جای این‌که به آینده شهر و منافع عمومی و فرهنگی شهر فکر کند، فقط به لودر و تیغ لودر فکر می‌کند.

او با اشاره به تخریب‌هایی که در این سال‌ها از سوی شهرداری همدان انجام شده است می‌گوید: این عملکرد شهرداری و شوراهای شهر را نه تنها مردم، بلکه آیندگان هم نمی‌بخشند.

زندی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد برای منافع چند بساز و بفروش و حتی فروشِ تراکم در شهر، تاریخِ شهر را قربانی می‌کنند؛ تخریب‌هایی که به دنبال آن قطعا باید قیدِ ثبت جهانی «هگمتانه» و «منظر شهری همدان» را زد، وضعیت و احتمالی که میراث فرهنگی همدان نیز نسبت به آن تاکید دارد.

این فعال میراث فرهنگی همدان در ادامه به اظهارنظرهایی توسط اعضای شورای شهر جدید همدان اشاره می‌کند؛ «رئیس یکی از کمیسیون‌ها به دنبال تخریب میدان مرکزی شهر است و قصد دارد بانک ملی در میدان مرکزی شهر را که جزء نخستین شعبه‌های بانک ملی در همدان است با اظهارنظرهای عجیب و غریب تخریب کند.»

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته نیز چشم‌شان را به ساخت و سازهای حاشیه میدان در اطراف بقعه شازده حسین بستند، در حالی که هر کس بخواهد در هر نقطه از شهر یک آجر روی آجر بگذارد جریمه می‌شود، اما برای ساخت و سازهایِ کنار بقعه شاهزاده حسین، شهرداری و میراث فرهنگی چشم خود را روی همه چیز بستند.

زندی با تاکید بر انتظارِ فعالان میراث فرهنگی برای تشکیل پرونده‌ قضایی برای تخریب‌های رخ داده، بیان می‌کند: متاسفانه متولیان این حوزه تا کنون در برابر این اتفاقات کوتاه آمده‌اند، اما معاونت حقوقی میراث سکوت کرده است و شهرداری و شورای شهر به این تخریب‌ها دامن زده‌اند.

او از پیگیری‌های ادامه‌دارِ هنرمندان و فعالان مدنی برای جلوگیری از این روند خبر می‌دهد و می‌گوید: آن‌ها سکوت نمی‌کنند، حتی مطالبه‌ ما این است که نخست میراث فرهنگی پرونده قضایی تشکیل دهد و پیگیرِ گرفتنِ حکم جلب مخربان این مدرسه از مراجع قضایی باشد و شهرداری و شورای شهر، پاسخگوی این اتفاق باشند.

به گزارش ایسنا، قوانین برای تخریبِ میراث فرهنگی بر مجازات‌های مشخصی  تاکید کرده است؛ «براساس ماده ۵۵۸ قانون اسلامی، مجازات تخریب میراث‌فرهنگی یک تا ۱۰ سال حبس و جبران خسارت واردشده، براساس ماده ۵۶۰ قانون اسلامی، مجازات سرقت آثار باستانی براساس ماده ۵۵۹ یک تا سه سال حبس، مجازات تعرض به حریم حفاظت آثار باستانی یک تا سه حبس و براساس ماده ۵۶۲ قانون اسلامی و مجازات حفاری در حریم حفاظت آثار تاریخی شش ماه تا پنج سال حبس است. در تمامی این موارد اگر درباره‌ اثر باستانی که ثبت ملی شده یا در اماکن متبرکه تخلفی رخ دهد، حداکثر مجازات در نظر گرفته می‌شود. در زمینه حفاری آثار تاریخی، ثبت اثر جزو شرایط جرم نیست و اگر محوطه تاریخی و اثر باستانی به ثبت ملی یا جهانی نیز نرسیده باشد، باز هم حفاری در این حریم و محوطه تاریخی جرم به شمار می‌رود، اما اگر اثر باستانی ثبت ملی شده باشد مجازات تشدید می‌شود. در تخریب آثار باستانی دادگاه به تخریب آثار باستانی که به ثبت ملی و جهانی نرسیده، رسیدگی نمی‌کند.»

با وجود این قانون‌ها که به نظر می‌رسد هنوز برندگی‌ِ کافی را برای ترساندنِ متخلفان بناهای تاریخی ندارد (همان‌طور که تخریب‌گران محیط زیست و حتی شکارچیان غیرقانونی، هنوز به راحتی از قیدِ مجازات اعمالِ خلاف فرهنگِ عرف می‌گریزند)، شاید بتوان یکی از راهکارهای جلوگیری از این تخریب‌ها را توجه بیشتر میراث فرهنگی به مجازات‌های این متخلفان دانست و با اعلامِ رسمی چگونگی مجازاتِ متخلفان، نشان داد که میراث فرهنگی هم از قانون‌های خود برای قانون‌شکنان کوتاه نمی‌آید، حتی اگر دستگاهی دولتی باشد.

مدرسه راهنمایی ظفر قبل از تخریب
مدرسه راهنمایی ظفر قبل از تخریب

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۴:۲۱

آدم های ... صاحب مهر و امضا شدند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۵:۰۵

مدیران بی کفایت آموزش و پرورش ... همین و بس !!!

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۷:۵۸

علی برکت الله...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۸:۴۰

خاک بر سرشان از اون مدیر گرفته تا اون راننده لودر...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۰۰:۳۹

راننده بدبخت که بخاطر یک لقمه نون چارهای نداره....تازه عکس بیل مکانیکی است نه لودر

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۸:۴۳

می خواستم بگم اقا چرا هر سال ملیادر ها تومان هزینه برای نگهداری از چه از چهار تا خرابه بابا درست بسازند که ۲۰۰ سال عمر کند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۸:۴۷

بعد خرده به طالبان و داعش میگیریم ، کنار خودتون دارند زندگی میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۸:۴۹

برادر من اجازه بدهید و بگذارید تا بسازند اقایان در سازمان میراس فرهنگی هر سال میلیادر ها تومان هدر می دهن برای چی تازه برای معتادها مسکن می شود کی تو همدان می رود بازدید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۰۲

سازمان میراث تارخی اصلا قدرتی نداره، داریم آثار با ارزش و از دست میدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۲۰

چه کار زشت و خجالت آوری باید بزنی مدرسه قدیمی تاریخی رو خراب کنی بی کفایت؟ واقعا که شرم آوره این وضعیت اسفناک

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۲۱

جای تأسف داره واقعا حالام خرابش کردین با کدوم بودجه میخایین درستش کنید ایران و ایرانی فقط درحال خراب کردن تمدن خود هستن همین

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۳۱

با سلام و تشکر از خبرنگار محترم و خبرگزاری ایسنا واقعا هم که چه حیف شد چه سخصیت هایی که حتما در این مدرسه درس خوانده اند و چه خاطراتی که زیر آوار رفت. ای کاش از بنا عکس های بیشتری می گذاشتید. با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۳۳

فقط میتونم بگم خخخخخخ و خخخخخخ و خخخخخخ و خاک عالم بر سرتون و یه چیز دیگه. اینکه ایرانی هستم شرمنده میشم.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۳۵

متاسفم فقط همینو میتونم بگم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۳۸

واقعا تاسف آوره این قدر به تاریخ مملک اهمیت نمی دن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۱۹:۵۴

بله متاسفانه مسئولان بی عرضه این مملکت یه مشت آدمای بی سواد هستن و نمیدونن این‌ آثار چه گنج‌هایی هستن، متاسفانه سه سال پیش در خوزستان در شهرستان حمیدیه بقعه ششصد ساله سلطان محسن مشعشعی که یادبودی از دوره اقتدار مشعشعیان بود و چقدر هم بنای اون بقعه معماری زیبایی داشت رو به راحتی تخریبش کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۰:۰۵

این سیستم مخرب آثار فرهنگی است دیر یا زود تخریب خواهد شد یا خودشان یا بی توجهیشان

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۰:۰۹

ایران تخریب گراین مسولین همه رونابود کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۰:۱۰

سلام مسئولان می‌گویند داعش تمام آثارتاریخی را ازبین می‌برند ولی حال شوراها کارداعش رانیابتی انجام می‌دهند واین سالهاست که ازطریق شوراها رواج پیدا کرده وحتی قوه قضائیه هم جلوگیری نمی‌کند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۰:۲۴

ملتی بافرهنگ ۷۰۰۰هزار ساله والله شهرداری همدان روح طالبان را سفید کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۰:۳۳

چند هفته پیش یه کلیپ دیدم که طالبان با لودر افتاده بود به جون اثار باستانی وقتی دیدم خیلی ناراحت شدم که چرا یه عده نادان و احمق با یه سری افکار و اعتقادات بی جا و پوسیده دست به تخریب فرهنگ یه کشور زدن غافل از اینکه ...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۲ ۲۲:۵۸

شما بیخود کردی ک همچین حرفی‌ راجب ایران میزنی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۱:۰۷

کشور ما بجز آثار تاریخی هیچی نداره، که همون رو هم دارن می گیرن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۱:۰۹

دواعش زمانه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۱:۱۰

واقعا افسوس از بی کفایتی... افسوسسسسس

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۱:۲۰

یعنی میراث فرهنگی فقط تو دفتراشون نشستن و مشکلات مردم را حل می‌کنند که وقت سر زدن به ابنیه های تاریخی را ندارن؟!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۲:۰۶

بسیار کار خوبی کردند . آدم عاقل دل به چهار تا سنگ و آجر میده ؟ میراث فرهنگی مربوط به فرهنگی بود که اخلاق در اون بود . مردم داری و مروت و عدل و داد بود . وقتی این چیزها از بین رفته دیگه چهارتا خونه و باغ و ساختمان چه میراثی از فرهنگ رو میتونه به همراه داشته باشه ؟؟؟؟ به نظر من هر جی از این آت و آشغال ها هست رو بزنید خراب کنید . نه معماری درست و درمانی درش بکار رفته نه مصالح آنچنانی !!!! لودر هم براش زیاده باید با صاف کن های سنگین از روی اینا رد بشن تا اثری ازشون نمونه .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۲:۰۶

اینجورچیزهاعادی هستش باغ امین نظام که اول انقلاب باخاک یکی شد مثال باغ امین نظام که توکبود آهنگ ازشهرهای همدان هستش توفرانسه جفتش بوداینجاروخراب. کردن چیزی نشد اینها فرهنگ نمی‌دونن که چیه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۲:۱۷

با نابودی هویت فرهنگی ملت بدنبال چی هستند نظام بیسوادان دروغگوی فریبکار

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۲:۲۸

هیچی کلا می‌خوان پیشینه و تمدن ایرانی رو از بین ببرند جنایت و خیانت در حق فرهنگ این مرز و بوم مسئولین یه خورده بفکر حیثیت و آبروی ایرانی باشن هیچ مشکلی پیش نمیاد کودک سومالی شب گرسنه می‌خوابه آخ که چقدر درد اوره برا مسئولین حکومتی ولی آثار قدیمی که شناسنامه این مرزوبوم هستند خیلی راحت تخریب میشن و یه عده چپاولگر جیباشون پر میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۲:۳۲

آخه این چه وضعیه؟ هیچ کس نیست ؟ به آثار تاریخی هم رحم نمی کنید؟ خدایا به فریاد ما برس

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۰۶

برای ما حیف اماکن تاریخی داشته باشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۱۸

میراث فرهنگی جزئی از تاریخ این مردم است نباید تخریب شود باید بازسازی شود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۳۶

چرا باید ادمها سود جو که فقط به فکر غارت این کشور هستند چرا دست اینجور ادم ها را قطع نمیکند مگر هر کس برا خودش هست واقعا حیف این اثار باستانی ها نیست که چند نفر سود جو اموال بیت المال را به غارت ببرند از قوه قضایی تقاضای مجازات را برای اینگونه افراد تقاضا داریم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۳۸

کشوری تخریب شد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۴۰

از ریاست قوه قضایی تقاضای کمک داریم که اموال. بیت المال را به تاراج ببرند از دولت آقای رئیسی که اعلام کردند با سود جویان رحم نباید کنیم پس خواهشن اینها را به اشد مجازات کنند جانم فدای رهبرم جانم فدای ایران جانم فدای سید خدا رئیسی جانم فدای امام خامنه ای

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۴۴

خوب مریضیت ساختمان به این قشنگی را خراب می‌کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۲ ۰۱:۰۱

نه کی گفته مریضی همشون دکترن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۵۲

شرم براین مسئولین بی کفایت

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۲۳:۵۸

هر چه از دوران نحس پهلوی مانده است رو باید تخریب کرد.......

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۰:۰۷

فرق کسانی که آثار قدیمی وتاریخی رو تخریب میکنن با طالبان که بودا را منفجر کرد چیست؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۳:۲۲

عجب ... این شهردار همدان

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۶:۰۱

اینها فقط میخوان از خودشان و برای خودشان تاریخ بسازند،به تاریخ قدیم و بافت قدیم اهمیت نمیدن، ...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۸:۰۱

به کجا رسیده ایم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۹:۰۰

پیگیرباشیدتااین نامردان به سزای اعمالشان برسندالبته اگرقانون بتونه یقه شان رابگیره تاآنجایی که من میدانم قانون فقط برای افرادضعیف اجرامیشه،وگواه این حرفهارامیتوانیددرزندانها جستجوکنید،البته بیسوادی وبی دانشی درکل شوراهای شهری تمام شهرهاموج میزندفقط همدان نیست دستخوش این مصیبت شده توتمام شهرهاشوراهای محترمشهر،ازاین کارهای جالب ومشابه آن بیشترانجام داده اندواین پاسخی است برای رای مردم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۰۹:۲۷

برکنارشان کنید ای ملت همدان وگرنه کل اثارتان را بر فنا میدهند این ها مریض هستن چون هیچ توجیهی وجود ندارد برا خراب کردن اثار ملی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۰:۲۶

از بی درایتی و بی سواد بودنشون که آثار باستانی مملکتمون داره نابود میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۰:۳۶

فکر میکنن با این کارها میشه گذشته رو از یاد مردم برد. هههه.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۲:۳۳

آدمهای بی هویت و بی ریشه وقتی به جای میرسن هیچی برایشان مهم نیست،جز جیبشان و نادانیشان.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۳:۴۵

فقط بایدا‌ون بی فرهنگا ودیگرمتخلفان که هیچ توجهی به اینگونه آثارتاریخی وفرهنگی ندارن توملاعام شلاق بخورن تادرس عبرت بشه برای دیگرانی که من بعدبخان ازقانون سرپیچی کنن.قانون بایدبرای همگان اینطوری باشه ویکسان تابازدارنده جرم باشه وگرنه هیچ جرمی جلوش گرفته نمیشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۶:۰۱

شما بچتون را تو این مدرسه میبردید ؟ من که نمی بردم میراث فرهنگی از نظر من مثل منارجنبان اصفهان که رو پا باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۱۸:۳۶

چرا اخه خدا لعنتتون کنه جای شمارو تنگ کرده بود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۲۱:۰۰

اقا چرا مگه شهر همدان صاحب ندارد . مردم نباید به چنین افرادی اجازه بدهند .به همین سادگی . اثار و فرهنگ یک شهر را فقط برای منافع شخصی از بین ببرند .اینها که در زمان پهلوی ساخته شده . سرمایه ملت هست و ربطی به حکومت طا قوتی ندارد . ولی سود جویان با این بهانه ها دارند عمال خلاف شرع انجام میدهند . مردم بابد جلوشان را بگیرند .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۱ ۲۱:۲۱

داعش و طالبان هم با میراث فرهنگی و موزه مشکل دارند ... #شباهت سالهاست کلنگ تخریب اثار باستانی در این مملکت زمین خورده منتها یواش یواش....

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۲ ۰۵:۵۵

احتمالان تصمیم درستی گرفت اند شاید بهترشو میسازن چرا قضاوت الکی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۲ ۱۵:۰۳

اخه چرا اثار تاریخی رو خراب کردید همدان با این اثار باستانی زیباست یعنی نفعمیدی نفهم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۲ ۲۰:۲۲

تف تف به ریشه ها شون شدن دایش که آثار باستانی سوریه رو نابود کرد اسم دایش بد در رف

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۳ ۰۰:۰۶

اسم این کار رو اگر نمی شود گذاشت حماقت پس چه باید گذاشت؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۳ ۱۴:۰۱

باسلام عوامل تخریب باید پاسخگو باشن ارزش تاریخ ایران را زیر پا گداشتن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۱۲:۳۸

خاک توسر همچین اعضای شورای شهری. واقعا همدان شورای شهرنداشته باشه بهتر. معلومه چه افرادی دراین شوراهستند. حتما سودخودشان دراین مصوبه بوده وگرنه هرآدم بیسوادی می دونه همچین مصوبه ای چه به دنبال داره،!!!!! باید شورای شهررا تعطیلش می کردند. هرفردی یک گوشه ای ازآثارتاریخی لطمه بزنه پدرش را درمیارن اونوقت اینها کلا چنداثرتاریخی رابا این مصوبه که اصلا تصویب‌ به نظرم ازعهده شورای شهرخارجه وحداقل جای ممکن هییت دولت است را باچه جرأتی تصویب کردند. مابه شدت معترضی. هرچه سریعتر استاندار شورای شهرباید جوابگو باشد. دولت باید ورود کنه. کم چیزی نیست. ضربه سختی به شهرزدن. داعش هم همچین کاری با سوریه وتمدنش کرد. متاسفم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۲۰:۱۳

وقتی میراث فرهنگی به ساختمانها و محلات قدیمی شهر رسیدگی نمیکنه و عملا جولانگاه معتادان و خلافکاران شدند بهتره اجازه نوسازی به این ساکنان ستمدیده قدیمی همدان داده بشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۲۰:۲۴

ساختمانهایی فرسوده وغیره استفاده باید تجدید بنا کردند ده برابر یک ساختمان ده طبقه هزینه کنند برای ساختمان جنانی مثل اینکه پول ریختند آب رودخانه غیر قابل استفاده است

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۲۰:۲۷

ساختمانهایی تیر چوبی وموریانه خورده باید تخریب وتجدید بنا کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۲۰:۴۶

.همدان از شر خرابه ها نجات دهید

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۵ ۲۱:۰۲

بانک مسکن که خانه های مخروبه رو در بلوار کاشانی تخریب کرد وتجدید بنا کرد بد شد خرابه خورده بی فایده بچه دردمان میخورد بگذارید تجدید بنا کنند