• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400071006660
  • خبرنگار : 71516

جنجال بعد از متهم شدن مدیر سابق اطلاعات خارجی الجزایر به جاسوسی برای امارات

جنجال بعد از متهم شدن مدیر سابق اطلاعات خارجی الجزایر به جاسوسی برای امارات

جنجال‌ها و ابهام درباره پرونده متهم شدن مدیر سابق اطلاعات خارجی الجزایر به جاسوسی برای امارات و بازداشت وی در زندان نظامی البلیده ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، جنجال‌ها و ابهام درباره پرونده متهم شدن محمد بوزیت، مدیر سابق اطلاعات خارجی الجزایر به جاسوسی برای امارات و بازداشت وی در زندان نظامی البلیده ادامه دارد و با وجود تأیید نشدن رسمی این مساله، یک سایت فرانسوی اعلام کرد که بوزیت علاوه بر جاسوسی به اتهام تبلیغ مسائلی بازداشت شده که به امنیت ملی لطمه می‌زند. وی در ازای این اقدامات به ثروت غیرقانونی دست یافته است.

در مقابل سایت شهاب پرس الجزایر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، دستگاه قضایی الجزایر عملا بوزیت را به جاسوسی برای امارات متهم کرده است.

این موضوع موجب جنجال و ایجاد سؤالاتی درباره خطر اتهامات وارد شده به وی و پست و دستگاهی که ریاست آن را برعهده داشته، شده است. دستگاه امنیت خارجی یکی از شاخه‌های سه گانه دستگاه اطلاعات الجزایر است: دستگاه امنیت داخلی، امنیت خارجی و مرکز ارتباطات.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر بوزیت را ماه ژانویه ۲۰۲۱ بعد از ۹ ماه از تعیین مجدد وی برکنار کرد. تبون قبل از آن او را به عنوان مشاور خود در امور لیبی تعیین کرده بود. بوزیت سال ۲۰۱۹ از این پست برکنار شده بود. پیش از آن نیز پست‌هایی در دستگاه امنیت و اطلاعات داشت. وی قبلا بازرس کل دستگاه امنیت و اطلاعات به رهبری محمد مدین بود.

یک سایت فرانسوی نوامبر ۲۰۲۰ فاش کرده بود که امارات پیام‌های تهدیدآمیزی را برای الجزایر به دلیل انتقاد تبون از عادی سازی روابط میان ابوظبی و رژیم صهیونیستی و نزدیکی روابط با آنکارا به ویژه درباره پرونده لیبی فرستاده است. بعد از اظهارات تبون درباره کشورهای عربی که به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی پرداختند، تنش به اوج خود رسید.

محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نامه تهدیدآمیزی را برای الجزایر فرستاده بود که محتوای آن این بود: در صورتی که مقامات الجزایر به تحرکات علیه مواضع ابوظبی ادامه بدهند ابوظبی در هدف قرار دادن الجزایر تردید نخواهد کرد. ابوظبی همچنین الجزایر را به بازنگری در همکاری اقتصادی و دوجانبه تهدید کرد.

براساس گزارش این سایت ژنرال عبدالغنی الراشدی به سرعت پیام را به تبون رساند. تبون از پاسخ دادن به صورت فوری خودداری کرد. ابوظبی در راستای هدف قرار دادن الجزایر اوایل نوامبر کنسولگری خود را در صحرای غربی افتتاح کرد.

جنجال و اتهامات زیادی درباره رابطه امارات با الجزایر در دوره احمد قاید صالح، فرمانده سابق ارتش الجزایر که بارها به امارات سفر می‌کرد، وجود دارد.

روزنامه الوطن الجزایر ژوئیه فاش کرد که حدود ۳۰ ژنرال و سرتیپ و افسر با درجه سرهنگ به اتهام فساد و مسائل خطرناک دیگر در زندان نظامی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha