• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1400071107179
  • خبرنگار : 71505

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خبر داد

عدم پرداخت اعتبار۴۵۰ میلیاردی محرومیت‌‎زدایی برای تهران/مشکل تامین منابع آبی استان تهران

عدم پرداخت اعتبار۴۵۰ میلیاردی محرومیت‌‎زدایی برای تهران/مشکل تامین منابع آبی استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به رشد فزاینده جمعیت در استان تهران و مشکل تامین منابع آبی در سطح استان از عدم پرداخت اعتبار۴۵۰ میلیاردی محرومیت‌‎زدایی برای استان تهران خبر داد.

مسعود شفیعی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح روند تامین منابع آبی در سطح استان تهران گفت: اعتبارات با ماهیت عمرانی برای استان تهران دارای چندین عنوان همچون اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای و اعتبارات مربوط به محرومیت زدایی و... است که به ازای هریک مبالغی در اختیار استان قرار می گیرد و مجموعا اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۰ رقم حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان را شامل می شود.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ آیتمی به نام محرومیت زدایی وجود نداشت و در بودجه سال ۱۴۰۰ این آیتم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مورد جدیدی به نام اعتبار محرومیت‌‎زدایی اضافه شد که برای تهران مبلغ آن نیز ۴۵۰ میلیارد تومان است که بخشی از همان بودجه ۱۷۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی را شامل می شود. این اعتبار ابلاغ شده اما پرداخت نشده، اعتباراتی است که عمدتا در موضوعات آب‌رسانی به روستاها، بهداشت روستایی و راه‌های روستایی مصرف خواهد شد.

شفیعی ادامه داد: البته در اعتبارات عمرانی بخشی به دستگاه ها تخصیص داده شده ولی از طریق خزانه هنوز پرداختی نداشته ایم که امیدواریم طی ماه آینده پرداخت ها صورت بگیرد؛ اما آنچه که در حوزه تامین منابع آبی و فراهم شدن زیرساخت های منابع آبی مورد توجه بوده این است که در همه محورهای بودجه های با ماهیت عمرانی بحث تامین آب دیده شده ولی پاسخگوی نیاز استان تهران نیست.

وی بیان کرد: استان تهران با این جمعیت فزاینده که سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شود و در حال حاضر نیز حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت در آن ساکن است، سبب شده که در لیست استان های کم آب قرار بگیرد و از نظر منابع قابل دسترس همگی ما را در استان تهران با وضعیت نامناسبی در این حوزه مواجه کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه با منابع مالی موجود و شرایطی که در آن قرار داریم تحقق سند آمایش در بخش تامین منابع آبی امکان پذیر نیست، گفت: افزایش جمعیت در استان تهران در هیچ استانی وجود ندارد و با هیچ استانی هم قابل مقایسه نیست موضوعی که تامین زیرساخت ها برای منابع آبی را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. در حال حاضر در آیتم متوسط آب تجدید شونده در کشور به ازای هرنفر عدد ۱۷۰۰ مترمکعب وجود دارد درحالی که برای استان تهران سرانه ۳۵۰ مترمکعب است که فاصله زیادی با متوسط کشوری دارد. به این ترتیب در این بخش استان تهران پس از سیستان و بلوچستان در رتبه دوم قرار دارد.

وی تاکید کرد: نه تنها در آینده بلکه در شرایط فعلی نیز در استان تهران با مشکل تامین منابع آبی مواجه هستیم. در سال آبی گذشته منتهی به مهر سال ۱۴۰۰ در شهرستانهای استان تهران همچون رباط کریم، اسلامشهر، شهریار و... در حوزه آب با تنش های اجتماعی و نارضایتی های شدید ناشی از قطعی های مکرر آب و افت فشار در شبکه مواجه بودیم. باید برای تحقق اآچه که در سند امایش استان در حوزه تامین آب عنوان شده با در نظر گرفتن شرایط و حل مشکلات موجود نسبت به تامین منابع مالی برای زیرساخت های مناسب گام های جدی برداشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha