• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400071107233
  • خبرنگار : 30054

راهنمای روشنایی بزرگراه

راهنمای روشنایی بزرگراه
مزایای روشنایی بزرگراه

روشنایی خیابان و بزرگراه ها در شب، از لحاظ دید و امنیت برای رانندگان نقش مهمی دارند. شما در این مقاله می توانید درباره چراغ های خیابانی و بزرگراهی بیشتر بدانید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آذر طیف، چراغ های بزرگراه به رانندگان این امکان را می دهد که با خیال راحت از جاده های خالی از سکنه عبور کرده و خطری پیش رو نداشته باشند. آنها وسایل نقلیه در حال تردد، موانع، پل ها، علائم راهنمایی و چاله و خرابی جاده ها را برای کمک به کاهش تصادفات رانندگی روشن می کنند و روشنایی کافی در بزرگراه ها احساس امنیت و راحتی بیشتری در رانندگان ایجاد می‌کنند و احتمال وقوع حوادث جاده ای را تا ۳۰٪ کاهش می‌دهد. هنگام نصب یک روشنایی خوب و با کیفیت در خیابان و بزرگراه، می توانید انتظار داشته باشید که مزایای زیر را داشته باشد :

  • روشنایی چراغ، نور مورد نیاز وسایل نقلیه را تامین و دامنه دید را از دو طرف و در طول جاده گسترش می دهد.
  • وضوح و دید ویژگی و اشیاء داخل و یا نزدیک به جاده بهبود می‌یابد.
  • مسیر جاده پیش رو را ترسیم و نمای محیط را بهبود می‌بخشد.
  • دلهره رانندگانی که از جاده استفاده می کنند را کاهش می‌دهد.

شرایط دید روشنایی بزرگراه

اگرچه روشن بودن بزرگراه ها با استفاده از چراغ های بزرگراهی تمام مزایای فوق را خواهد داشت، اما تنها کاری که از نظر فیزیکی و بصورت ملموس صورت می پذیرد، بهبود دید راننده است. با این وجود، نصب روشن ترین نوری که می توانید پیدا کنید منطقی است. اما مانند هر نوع نورپردازی و روشنایی، تفاوت های ظریف مختلفی باید در نظر گرفته شود.
با کاهش میزان نور، بینایی و توانایی تشخیص به طور جداگانه مختل می شود. بالعکس با افزایش نور، بینایی و تشخیص بهبود می یابد. باز هم این اطلاعات ممکن است شما را به این باور برساند که انتخاب روشن ترین نور ممکن، بهترین عمل است، اما عوامل دیگری نیز در اینجا وجود دارد و یکی از این عوامل کنتراست نور است.
بهترین راه برای ایجاد تعادل بین روشنایی و عدم خیرگی، توجه به زاویه و کیفیت نور است. روشنایی بزرگراهی LED بهترین و آسانترین انتخاب برای جلوگیری از تابش خیره کننده است. چراغ خیابانی ۱۵۰ وات اس ام دی تولیدی شرکت صنایع روشنایی آذرطیف نمونه ای کامل با ویژگی های شرح داده می باشد.

نکات مهم هنگام انتخاب چراغ بزرگراهی

هنگام انتخاب چراغ خیابانی می بایست به ارتفاع پایه چراغ و فاصله بین دو تیرک توجه نمود تا علاوه بر عدم خیرگی، همپوشانی مناسب و یکنواختی نور در طول جاده و خیابان صورت پذیرد.

متداول ترین انواع چراغ های بزرگراهی

چراغ بزرگراهی ال ای دی

اکثر چراغ های بزرگراهی LED  با استفاده از تجهیراتی مانند لنز و رفلکتورها، به گونه ای طراحی شده اند که نور خود را به صورت کامل بر سطح مورد نیاز می تابند. ال ای دی ها به دلیل پایین بودن هزینه های مصرف انرژی برق و هزینه های نگهداری و همچنین طول عمر بالای آنها، محبوب ترین انتخاب برای روشنایی بزرگراه ها هستند. 

چراغ بزرگراهی رشته ای

یک لامپ رشته ای، دارای رشته ای است که از مقاومت الکتریکی روی یک سیم استفاده می کند که برای ایجاد نور در یک لامپ پر از گاز محصور شده است. این لامپ ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا هزینه های عملیاتی بسیار بالایی داشته و علاوه بر هزینه های بالای انرژی، عمر کوتاهی داشته و نیاز به نگهداری مکرر دارند.

چراغ بزرگراهی فلورسنت

چراغ های فلورسنت یکی دیگر از گزینه های محبوب برای روشنایی بزرگراه است. این چراغ ها بر خلاف چراغ های ال ای دی شکننده بوده و به شدت نسبت به تغییرات دما حساس هستند. چراغ های فلورسنت همچنین به دلیل داشتن مقادیری جیوه، در صورت شکستن چراغ، به طور بالقوه خطرناک بوده و برای دفع این میزان جیوه به روش های خاص نیاز است.

چراغ بزرگراهی متال هالید

چراغ های متال هالید از طریق ترکیبی از بخارات فلزی باعث تولید نور می شوند. خروجی اولیه لومن این چراغ ها زیاد است، اما با استفاده منظم به سرعت متزلزل می شوند و مقدار بسیاری از نور و لومن تولید شده در محفظه باقی می ماند و به صورت کامل به سطح مورد نظر تابیده نمی‌شود و به اصلاح هدر رفت نور در این چراغ ها زیاد است. از دیگر معایب چراغ های متال هالید میتوان به مصرف برق بالا و وجود تاخیر زمانی هنگام روشن شدن آنها اشاره کرد.

چراغ بزرگراهی سدیم فشار قوی

چراغ های سدیم فشار قوی از بخار سدیم برای کمک به تولید لومن استفاده می کنند. مانند لامپهای فلورسنت، وسایل HPS نیز حاوی مقادیر کمی جیوه بوده که به مراحل ویژه دفع نیاز دارند. این چراغ ها بسیار روشن هستند، اما لومن ها را به سرعت از دست داده و نور گرم رنگ با شاخص تفکیک رنگ  یا CRI کم تولید می کنند.

و حالا بهترین گزینه شما چیست؟

LED ها بهترین انتخاب برای روشنایی بزرگراه ها هستند، چرا که چراغ های LED کمترین مصرف برق و بیشترین طول عمر را نسبت به سایر انواع چراغ های روشنایی دارا می‌باشند. صرفه جویی در هزینه های انرژی یک مزیت آشکار است، اما کاهش هزینه های نگهداری بسیارقابل توجه است.
شرکت صنایع روشنایی آذرطیف تولیدکننده محصولات روشنایی اقدام به تولید و فروش انواع چراغ های خیابانی و بزرگراهی نموده است که می توانید این محصولات را در گروه محصولات چراغ خیابانی LED مشاهده نمایید و برای مشاوره بیشتر با شماره ۵۶۵۷۳۳۱۱ تماس بگیرید. کارشناسان ما آمادگی مشاوره و پاسخگویی به شما عزیزان را دارند .

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha