• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400071107235
  • خبرنگار : 99999

گوترش: اوضاع صحرای غربی "به شکل قابل توجهی" وخیم شده است

گوترش: اوضاع صحرای غربی "به شکل قابل توجهی" وخیم شده است

دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به از سرگیری درگیری‌ها بین مراکش و جنبش آزادیبخش پولیساریو در قلمرو مورد مناقشه "صحرای غربی"، اعلام کرد که وضعیت در این منطقه طی یک سال گذشته "به طور قابل توجهی وخیم" شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مراکش، صحرای غربی را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می‌داند، اما جنبش پولیساریو که در سطح بین‌المللی به عنوان نماینده مردم صحرای غرب شناخته شده است، مدتهاست به دنبال استقلال است.

آنتونیو گوترش در گزارشی که به شورای امنیت ارائه کرد، گفت: از سرگیری درگیری‌ها بین مراکش و جبهه پولیساریو یک شکست بزرگ در دستیابی به راه حل سیاسی است.

وی در این گزارش که هنوز منتشر نشده و به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است، افزود: مادامی که این خصومت‌ها وجود داشته باشد، امکان بدتر شدن اوضاع هم وجود دارد، بنابراین من از طرفین می‌خواهم رفتارهای خصمانه خود را سریعا متوقف کرده و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند.

گوترش گفت دو طرف باید در مورد تعیین نماینده سازمان ملل برای از سرگیری گفتگوی سیاسی در صحرای غربی به توافق برسند.

جنگ استقلال پولیساریو با مراکش، از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و تا میانجی‌گری سازمان ملل برای اعلام آتش بس در سال ۱۹۹۱ ادامه داشت.

از آنجا که تمام فرستاده‌های پیشنهادی سازمان ملل، هربار توسط یکی از طرفین رد شده است، این آتش زیر خاکستر، از ماه مه سال ۲۰۱۹ بدون حضور نماینده‌ای از سازمان ملل ادامه دارد.

گوترش در گزارش خود خاطرنشان کرد که در نوامبر ۲۰۲۰، پولیساریو پس از مشکلاتی با مراکش، اعلام کرد که دیگر تعهدی به آتش بس ندارد.

در دسامبر ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، مواضع قبلی کشورش را زیر پا گذاشت و حاکمیت مراکش بر کل صحرای غربی را به رسمیت شناخت؛ جو بایدن، رییس جمهور فعلی اما هنوز نظرش را در این‌باره اعلام نکرده است.

در پایان ماه اوت، الجزایر، همسایه و رقیب مراکش و یکی از حامیان اصلی پولیساریو، روابط دیپلماتیک خود را با "رباط" به ویژه در صحرای غربی قطع کرد.

پولیساریو خواستار همه پرسی سازمان ملل درباره تعیین سرنوشت خود است، در حالی که مراکش، که بیش از دو سوم این مستعمره سابق اسپانیا را تحت کنترل دارد، طرحی برای "خودمختاری" پولیساریو "تحت حاکمیت مراکش" پیشنهاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha