• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400071107537
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد:

واکسینه شدن 93 میلیون قطعه دام و طیور در اردبیل

واکسینه شدن 93 میلیون قطعه دام و طیور  در اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از تجهیز آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان اردبیل با صرف اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان خبر داد.

بهلول تکلوی روز شنبه ۱۱ مهرماه در نشست با مدیران محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: 14 مهرماه روز دامپزشکی نامگذاری شده تا بیشتر اهمیت سلامت دام و امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد.

وی به تاریخچه شکل‌گیری دامپزشکی با توجه به شیوع بیماری طاعون گاوی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سخت بیماری و وجود 870 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، ضرورت تشکیل دامپزشکی بیش از هر زمان دیگر احساس شد تا این مجموعه بر دام سالم و کشتار استاندارد توجهی جدی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل کارکنان دامپزشکی و کادر فعال این مجموعه را در خط مقدم تأمین سلامت جامعه اعلام کرد و افزود: تنوع بیماری‌ها در سال‌های اخیر به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب مالت، تب برفکی و... زمینه مراقبت بیشتر از دام و طیور را با واکسیناسیون به موقع از سوی دامپزشکی فراهم کرده است.

تکلوی تصریح کرد: در بخش دام در نیمه اول امسال چهار میلیون و 300 هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح استان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش طیور نیز 89 میلیون قطعه طیور در شش ماهه امسال واکسینه شدند و همچنان مراقبت از پرندگان مهاجر به استان در تالاب‌ها با همکاری محیط زیست استان به انجام می‌رسد تا شاهد شیوع بیماری خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نباشیم.

تکلوی اضافه کرد: همانند سال گذشته در پاییز و زمستان سعی داریم تا با پایش به موقع اجازه شیوع بیماری‌های واگیردار را در بین پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان ندهیم و با تشکیل کمیته پیشگیرانه در این زمینه سعی و تلاشمان بر مراقبت بیشتر است.

وی بیان کرد: نسبت به سال‌های گذشته دامپزشکی تلاش کرده تا کنترل بیماری‌های مختلف مشترک دام و انسان را به حداقل برساند که در این زمینه رویکرد اصلی دامپزشکی توجه به اقدامات پیشگیرانه و همچنین تزریق واکسن در گروه‌های مختلف دام و طیور و پرندگان است.

تکلوی خسارت سنگین بروز این بیماری‌ها را در کنار آثار و تبعات منفی روحی و روانی در بین جامعه یادآور شد و ادامه داد: هر چند عملیات واکسیناسیون اختیاری است اما ما از دامداران و صاحبان طیور درخواست می‌کنیم تا در امر واکسیناسیون خود پیشقدم شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار کنترل بیماری، ما امسال موفق شدیم آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی را با تجهیزات مناسب تکمیل کرده و اجازه خروج نمونه‌های آزمایشگاهی به سایر استان‌ها را ندهیم.

تکلوی همکاری بسیج سازندگی را در بحث واکسیناسیون دام و طیور و کنترل دامداری‌های صنعتی و همچنین مراقبت از کشتارهای غیرمجاز را یادآور شد و تصریح کرد: نباید مردم با خرید گوشت از کشتارگاه‌های غیرمجاز بین راهی به فعالیت آنها دامن بزنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به قرنطینه دام و همچنین ارسال محصولات آلایش غیرخوراکی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول امسال 672 تن پنجه و پای مرغ به کشورهای مختلف صادر شده و یک‌هزار و 859 تن عسل به اندونزی و عراق صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha