• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400071107570
  • منبع : نمایندگی قزوین

ضرورت معرفی «استان‌آپ» به صنایع بزرگ قزوین

ضرورت معرفی «استان‌آپ» به صنایع بزرگ قزوین

ایسنا/قزوین مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در «استان آپ» کارگزاران ما آماده هستند نیازهای فناورانه استان قزوین را با کمک صنایع شناسایی کنند، اگر صنایع بزرگ علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بودند می‌توانند به‌صورت کامل تأمین سرمایه یا از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان «هم‌سرمایه گذاری» ۲ یا سه‌جزئی تأمین مالی کنند.

مصطفی بغدادی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری دومین رویداد «استان آپ» امروز یکشنبه ۱۱ مرداد در سالن جلسات پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دومین رویداد «استان آپ» به میزبانی استان قزوین برگزار خواهد شد، این رویداد به ایجاد جریان سرمایه در استان‌های مختلف کشور کمک خواهد کرد؛ «استان آپ» از جنس رویدادهایی است که در آن ایده‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و به توانمندسازی هر چه بیشتر کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از اوایل سال ۹۹ در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ای با عنوان «دوشنبه‌های استارت‌آپی» برگزار می‌کنیم؛ صندوق نوآوری و شکوفایی به‌واسطه قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان ایجاد شده است و محل اصلی گفتگوی صندوق نوآوری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: قانون دانش‌بنیان و اساسنامه صندوق اوایل دهه ۹۰ تصویب و نگارش شده است شاید در آن سال‌ها ادبیات استارت آپی در سطح کشور و در میان سیاست‌گذاران رایج نبود؛ بنابراین طبق اساسنامه مأموریت صندوق نوآوری و شکوفایی، کمک به تأمین مالی اکوسیستم نوآوری کشور تعریف شده است.

وی تصریح کرد: امروز اکوسیستم نوآوری کشور صرفاً شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند و بخش اعظمی از آن را شرکت‌های استارت آپی، نوپا و مستقر در پارک‌ها تشکیل می‌دهند بنابراین بر خود واجب می‌دانیم که خدمات صندوق نوآوری شکوفایی را به این سمت سوق دهیم تا کسب‌وکارهای نوپا نیز حمایت شوند.

بغدادی اشاره کرد: ایده «دوشنبه‌های استارت آپی» از همین جا شکل گرفت، ما به تأمین سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت آپ‌هایی که دانش‌بنیان نیستند کمک می‌کنیم چون آن‌ها نمی‌توانند به‌صورت مستقیم از خدمات صندوق استفاده کنند.

وی گفت: تا به امروز ۳۰ رویداد را در قالب طرح «دوشنبه‌های استارت آپی» برگزار کردیم که بیش از ۲۰۰ تیم استارت آپی در آن حضور پیدا کردند که ۵۷ تیم به مرحله مذاکرات جذب رسیدند و ۱۹ تیم جذب سرمایه قطعی داشتند که بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان جذب سرمایه برای استارت آپ‌ها اتفاق افتاده است؛ ۱۴ تیم نیز در حال طی کردن مراحل نهایی جذب سرمایه هستند.

این مسئول اظهار کرد: در دنیا معمولاً صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه سالیانه ۱۰۰ شرکت را بررسی می‌کنند و در حدود یک درصد سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این رقم را در پلتفرم‌های واسط نیز بررسی کردیم و دیدیم که بین نیم تا یک درصد جذب سرمایه موفق دارند.

وی اعلام کرد: عملکرد «دوشنبه‌های استارت آپی» تقریباً عملکرد موفقی بوده است و نزدیک ۱۰ درصد جذب سرمایه موفق داشتیم؛ از سویی دیگر حدود ۴۰ درصد شرکت‌ کننده‌های در این طرح از استان‌های مختلف کشور بودند بنابراین ایده «استان آپ» شکل گرفت تا با تیم‌های شهرستانی به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار و به توانمندسازی آنان کمک کنیم.

بغدادی افزود: رویداد «استان آپ» به معنای رویداد یک‌روزه نیست بلکه یک فرآیند توانمندسازی است و در آن مراحلی همچون ثبت‌نام، غربالگری و آموزش وجود دارد تا جذب سرمایه اتفاق بیفتد. سه تا چهار جلسه آموزش برای هر تیم خواهیم داشت تا برای جذب سرمایه اقدام کنند؛ مخاطبان ما استارت آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هستند و از سویی دیگر سرمایه‌گذاران نیز دعوت می‌شوند.

وی تشریح کرد: علاوه بر طرح «دوشنبه‌های استارت آپی» طرحی دیگر به نام «پیوند» اجرایی شد؛ در «دوشنبه‌های استارت آپی» با تیم‌هایی سروکار داریم که محصول اولیه دارند و دوره شتابدهی را گذراندند که برای جذب سرمایه اقدام خواهند کرد؛ در پارک‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز رشد افرادی هستند که ایده‌های کسب‌وکار دارند ولی نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و چه مسیری را طی کنند به همین دلیل به خدمات شتابدهی نیاز دارند. رویداد «پیوند» رویدادی است که افراد دارای ایده و هسته‌های فناور و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها که ایده آنان قابلیت تجاری‌سازی دارند شناسایی و آماده می‌شوند تا مدل کسب‌وکار اولیه روی ایده خود داشته باشند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در صندوق نوآوری علاوه بر کمک به توانمندسازی، به جذب سرمایه نیز کمک می‌کنیم، هر سرمایه‌گذار و شتابنده اگر یکی از تیم‌های «دوشنبه‌های استارت‌آپی» یا «پیوند» را انتخاب کند از طریق «هم سرمایه‌گذاری» در کنار آنان خواهیم بود، برای این امر کافی است یک سرمایه‌گذار یکی از این تیم‌ها را در رویداد «استان آپ» انتخاب کند، اگر سرمایه‌گذار جزو عاملین سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری باشد باید ۲۰ درصد سرمایه موردنیاز طرح را تأمین کند و ۸۰ درصد سرمایه موردنیاز را صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر شتابنده دانش‌بنیان بخواهد با یکی از تیم‌های طرح «پیوند» مشارکت کند تا سقف ۸۰ درصد سرمایه گذاری موردنیاز تیم را تأمین خواهیم کرد. در صندوق نوآوری از طرق «هم‌سرمایه گذاری» و پلتفرم ارتباطی در خدمت ایده‌های برتر خواهیم بود.

بغدادی مطرح کرد: در «استان آپ»، «دوشنبه‌های استارت آپی» و «پیوند» را مختص استان قزوین برگزار خواهیم کرد، درخواست ما از اهالی رسانه این است که به ما کمک کنند تا این فراخوان به گوش صاحبین سرمایه و کسب‌وکارها و استارت آپ‌های نوپا برسد؛ ما نیز کمک می‌کنیم سرمایه‌گذاران در روز رویداد حضور پیدا کنند و ارائه تیم‌ها را ببینند و از بین آنان ایده‌های برتر را جهت سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: روی یک موضوع نیز تمرکز داریم و آن این است که صنایع بزرگ استان از این فرآیند به‌خوبی مطلع شوند یعنی حضور «استان آپ» کمک کند تا ارتباط خوبی بین صنایع سنتی استان و کسب‌وکارهای نوپا اتفاق بیفتد، ما به دنبال این هستیم استارت آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا را به اکوسیستم واحدهای تولیدی بزرگ برسانیم، اگر بتوانیم تیم‌ها را متناسب با نیازهای فناورانه صنایع بزرگ استان شناسایی کنیم احتمال جذب سرمایه و بازار استارت آپ‌ها توسط واحدهای تولیدی بزرگ بیشتر می‌شود.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان سخنانش گفت: در «استان آپ» کارگزاران ما آماده هستند نیازهای فناورانه استان قزوین را با کمک صنایع شناسایی کنند، اگر صنایع بزرگ علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بودند می‌توانند به‌صورت کامل تأمین سرمایه یا از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان «هم‌سرمایه گذاری» ۲ یا سه‌جزئی تأمین مالی کنند در تأمین مالی سه‌جزئی صندوق پژوهش و فناوری استان و صنعت بزرگ ۲۰ درصد سرمایه موردنیاز طرح و ۸۰ درصد را صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha