• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400071107679
  • خبرنگار : 71454

/خبرهایی از سینما و تئاتر /

/خبرهایی از سینما و تئاتر /

انتشار فراخوان چهار فصل تئاتر ایران، راهیابی هبوب به جشنواره لهستانی ها، خبرهایی از جشنواره فیلم کودک از جمله خبرهای دریافتی است.

فراخوان فصل هفتم پروژه چهارفصل ایران منتشر شد.

این فراخوان که به قلم ایوب آقاخانی، طراح و مدیر پروژه‌ی چهارفصل تئاتر ایران و مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری نوشته شده و نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته، بدین شرح است:

«به نام راقم لحظه‌ها

ناگفته پیداست که بشر در جهان امروز وارد «گدار» پیچیده‌ای شده که بدون تردید گذر از آن تجربیاتی شگرف در پی خواهد داشت. قدر مسلّم وظیفه‌ی آن‌ها که فانوسی در دست دارند و راه را برای خود و دیگران، هرچند کم، روشن‌تر می‌کنند، مهار یا تلاش برای مهارِ خسارت‌های این گذر به‌عنوان یک «روشنگر» است. نقش و تأثیر فضای مجازی در زندگی کنونی انسان و ایرانیان با سرعتی غریب رو به رشد است و آنچه در نگاه اول پررنگ و نگران‌کننده به نظر می‌رسد عدم پایه‌ریزی فرهنگیِ سنجیده برای چنین پدیده‌ای در میان اقشار مختلف مردم با وجود مواهب و امتیازات این مقوله است.

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشیِ حوزه‌ی هنری در نظر دارد هفتمین گام از دور نوین پروژه‌ی آموزش نمایشنامه‌نویسی برای خارج از پایتخت را به این موضوع اختصاص دهد.

لذا از کلیه‌ی علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی مقیم استان‌های مختلف دعوت می‌شود ایده‌های اولیه‌ی خود در این راستا را با رویکردی آزاد نهایتاً در پانزده سطر تا پایان مهرماه ۱۴۰۰، به نشانی sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند. این ایده‌ها توسط اعضای هیئت‌علمیِ فصل «فضای مجازی در زندگی امروز» بررسی می‌شوند و برگزیدگان در فرایند نگارش نسخه‌ی نهایی تحت هدایت این اعضا قرار خواهند داد.

آثاری که پس از برگزاری کارگاه‌های حضوریِ فصلیِ این پروژه به لحاظ کیفی تأیید شوند، مطابق سنت دور نوینِ «پروژه‌ی جامع ملی آموزش درام‌نویسیِ چهارفصل تئاتر ایران»، توسط انتشارات سوره‌ی مهر در قالب مجموعه‌آثار برگزیده‌ی این پروژه تحت عنوان «فصل سفید» به چاپ خواهند رسید. به امید برخورد سنجیده و عمیق تمام ایرانیان با پدیده‌های پیرامون و رسیدن به فصلی سفیدتر...

آمین»

راهیابی "هبوب" به جشنواره لهستان

«هبوب» به کارگردانی مهسا سامانی، از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «Etiuda & Anima» در کشور لهستان راه یافت.

در خلاصه داستان انیمیشن ۹ دقیقه‌ای «هبوب» آمده است: «پدر و دختری در حال گذران زندگی روزمره هستند که اطراف آن‌ها چیزهایی پدید آمده و محو می‌شوند و زندگی آن دو را مختل کرده و در نهایت خود آن‌ها هم محو می‌شوند…».

جشنواره بین‌المللی فیلم «Etiuda & Anima» از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم در لهستان است که به فیلم‌های انیمیشن خلاق دانشگاه‌های سینمایی و هنر از سراسر دنیا اهمیت می‌دهد.

در بخش مسابقه این جشنواره پنجاه و پنج فیلم از کشورهای ایران، کانادا، فرانسه، سوئیس، لهستان، آلمان، ژاپن، دانمارک، لیتوانی، لاتویا، تایوان، ایرلند، کروواسی، استونی، مجارستان، بلژیک، آمریکا، اسلوونی، استرالیا، روسیه و آرژانتین انتخاب شده است.

جشنواره فیلم «Etiuda & Anima» از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۲۵ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران معرفی شدند

مربیان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برای فعالیت‌ در گروه‌های این دوره المپیاد معرفی شدند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، الهام آقالری (کارگردان و مستندساز)، حافظ آهی (کارگردان)، شهلا پورآرین (کارشناس آموزشی و از مربیان دوره‌های گذشته المپیاد)، سید وحید حسینی نامی (تدوین‌گر، مستندساز و کارگردان)، اشکان چاوشی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، عماد سلمانیان (تدوین‌گر و کارگردان)، نواب محمودی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان) و مهدی موسوی برزکی (کارگردان) مربیان این دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران خواهند بود.

بیشتر مربیان این المپیاد علاوه بر فعالیت سینمایی از مدرسان فیلمسازی به شمار می‌روند.

گفتنی است پیش‌تر لیلا میرهادی، نادره ترکمانی، مرجان اشرفی‌زاده، فرهاد توحیدی، حسین قناعت، اشکان رهگذر، امیر فیضی و بابک نکویی به عنوان منتورهای اصلی المپیاد معرفی شده بودند.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال همزمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد.

قدردانی از تهیه‌کنندگان بابت ارائه آثار برای نمایش در پلتفرم‌ها و مراکز استان‌ها

مدیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از سازندگان آثار هم‌سو با اهداف فرهنگی جشنواره که رضایت خود را بدون انتظارات اقتصادی، مبنی بر نمایش فیلم‌هایشان در پلتفرها و مراکز استان، اعلام کرده‌اند، تشکر کرد.

«مسعود احمدیان» در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به ویژگی‌های اجرایی این دوره جشنواره اظهار داشت: امسال داوران کودک و نوجوان (۶ تا ۱۶ سال) با ثبت درخواست خود در سامانه جشنواره، این امکان را دارند تا ضمن تماشای آثار در ۲ پلتفرم هاشور و فیلیمو، دیگر آثار راه‌یافته به مسابقه را با حضور در خانه جشنواره (تهران، سینما فرهنگ) و اصفهان (سینما ساحل و فلسطین) مورد ارزیابی قرار دهند.

او در ادامه به نمایش گسترده آثار جشنواره سی و چهارم در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه عدالت فرهنگی، ۹ اثر سینمایی هم‌زمان در تهران، اصفهان و دیگر مراکز استان‌های داوطلب، نمایش داده خواهد شد.

مدیر اجرایی جشنواره در ادامه از سازندگان آثار هم‌سو با اهداف فرهنگی جشنواره (کوتاه داستانی، کوتاه پویانمایی، کروناروایت و بلند داستانی) که رضایت خود را بدون انتظارات اقتصادی، مبنی بر نمایش فیلم‌هایشان در پلتفرها و مراکز استان، اعلام کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: امسال ۱۷ اثر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی، شامل ۹ اثر سینمایی و ۸ فیلم بلند داستانی انتخاب شده‌اند. در این زمینه باید متذکر شوم که هیئت محترم داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی از بین ۸ اثر بلند داستانی فقط یک جایزه به کارگردان برترین فیلم اعطاء خواهند کرد. هم‌چنین از میان آثار پویانمایی و کوتاه داستانی ۲ جایزه به بهترین اثر اعطاء خواهد شد.

احمدیان اظهار داشت: بدیهی است هیئت هفت نفره داوران این دوره، دیگر جوایز مندرج در مقررات را هم‌سو با ارزش‌های فرهنگی و هنری به آثار سینمایی اعطاء خواهند کرد.

مدیر اجرایی جشنواره در پایان مجددا از تمامی تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم‌هایی که با حضور خود در این دوره، به رونق فیلم‌های کودک و نوجوان کمک شایانی کردند و بدون چشم‌داشت مالی، اسباب امید و سرور را در میان فرزندان این آب و خاک فراهم نمودند، قدردانی کرد.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha