• دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400071208355
  • خبرنگار : 71282

در گفت و گو با ایسنا مطرح شد

شرکتهای دلال نیروی انسانی را حذف کنید!

شرکتهای دلال نیروی انسانی را حذف کنید!

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه پیمانکاری ها از عرق جبین کارگران سود می برند و رواج آنها موجب تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مطالبات کارگران پیمانکاری شده از دولت رئیسی خواست تا ضمن تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پیمانکاری جلوی استثمار و اجحاف در حق این کارگران را بگیرد.

حمید نجف در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت کارگران شرکت های پیمانکاری اظهار کرد: شرکتهای پیمانکار از گذشته تا کنون مشکلات زیادی برای کارگران به وجود آوردند و نحوه فعالیت آنها به این شکل بود که کارفرمای دولتی با آنها قراردادی می‌بست و این شرکت ها، نیروهایی در اختیار می گذاشتند و پورسانتی از این محل می گرفتند.

وی افزود: متاسفانه این شرکت ها که به اعتقاد من باید آنها را شرکتهای دلال نیروی انسانی نامید، بیشترین ظلم و اجحاف را در حق نیروهای کار داشتند و بزرگترین مشکل کارگران پیمانکاری بی‌ثباتی شغلی بود به نحوی که حق اعتراضی نداشتند و به راحتی تعدیل می شدند و در پرداخت حقوق و مزایای آنها تبعیض و نابرابری وجود داشت.

نجف ادامه داد: متاسفانه این شرایط همچنان ادامه داشته و فعالیت پیمانکاری ها به شدت به زیان دولت و نیروهای کار بوده است چون دولت جسته گریخته هزینه های این شرکت ها را می پردازد و این وسط یکسری شرکت ها که دلال نیروی انسانی هستند بدون آنکه کاری انجام بدهند یا تولیدی داشته باشند، از عرق جبین کارگر سود می برند.

این کارشناس حوزه کار با طرح این پرسش که اگر دولت به نیروی کار نیاز دارد چه نیازی به شرکتهای پیمانکار هست و چرا مستقیم با نیروی کار قرارداد نمی بندد؟ اظهار کرد: اگر پولی که به این شرکت‌ها پرداخته می شود به کارگر بدهیم  هم یک نفر سر کار می رود و هم انگیزه شغلی به وجود آید.

به اعتقاد وی، با حذف پیمانکاری ها جلوی تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مطالبات نیروهای پیمانکاری و برخی موقعیت‌ها، سوء استفاده ها، رانتها و نابرابری‌ها در حق نیروهای کار گرفته می شود.

نجف با بیان اینکه شرکتهای پیمانکاری تنها در پروژه‌های موقت گسترش نیافته و در بیشتر مجموعه ها و دستگاهها رشد کرده اند، گفت: این شرکتها دسته بندی های مختلفی دارند و بعضی از آنها قراردادی که با شرکت‌های دولتی دارند به شکل خرید خدمت است و طی دهه های گذشته به صورت خرید خدمات فعالیت کرده و نیروهای انسانی را در اختیار مجموعه های دولتی قرار داده اند.

وی متذکر شد: در حال حاضر بخش اعظمی از نیروهای شرکتی به شکل پیمانکاری مشغول کار هستند ولی ظلم اینجا است که اکثرا نصف حقوق نیروی کار قرارداد مستقیم، می گیرند و مورد استثمار قرار دارند. نحوه پرداختهای دولتی به نیروهای پیمانکاری و شرکتی متفاوت است و از آنچه که نیروهای قراردادی یا رسمی تحت عنوان مزایا یا بن خواربار دریافت می کنند، محروم هستند.

این کارشناس حوزه کار افزود: شاید مجموعه های پیمانکاری نتوانند با کارمندان رسمی برخورد کنند ولی نیروهای پیمانکاری و شرکتی را به راحتی اخراج می کنند. از آن طرف بخش اعظمی از کارها با کمترین حقوق بر دوش نیروهای پیمانکاری گذاشته می شود و همه این مسایل باعث شده تا نیروهای شرکتی و پیمانکاری به تدریج دچار سرخوردگی شوند و حتی از انجام کارهای اولیه خود باز بمانند.

به گفته نجف یکی از اتفاقات خوبی که در دولت احمدی نژاد صورت گرفت، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی بود لذا دولت آقای رئیسی باید به تنوع قراردادهای کار در مجموعه ها پایان دهد و ضمن تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و ایجاد انگیزه کار در آنها، جلوی تبعیض و بی‌عدالتی و اجحاف در حق نیروهای پیمانکاری را بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۰۸:۰۰

با سلام 17 ساله که با مدرک کارشناسی در یکی از بانکها مشغول بکارم و 46 ساله ام هر سال با امید اینکه قانونی بیاید و رسمی شویم انتظار کشیدیم . حال بعد از این همه انتظار بفکر تبدیل وضعیت خانواده جانبازین و... هستند ما منکر زحمات جانبازین عزیز نیستیم اما چرا کسی که شاید فقط چند سال سابقه دارد و پدرش 2 سال جانبازی معمولی (زمینی) دارد تبدیل وضعبت شود بعد امثال من که 17 سال سابقه دارم وسنم از کارکردن درجای دیگر گذشته و پدرم کلی خدمات برای کشور درپشت جبهه انجام داده اما مدرکی نداردهمینطور بلاتکلیف و شرکتی بمانیم گناه ما چیست ؟ لطفا فکری برای ماکه سابقه و سنمان بالاست بکنید با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۰۸:۴۶

سلام چرا نیروهای شرکتی بانکها که سابقه بالا دارند را تبدیل وضعیت نمی کنند ..لطفا تکلیف همه را مشخص کنید و محیط کار را بیش از این عذاب آور و پر تنش نکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۵:۴۷

با سلام لطفا کسانی که سابقه بالا دارند و شرکتی هستند را همزمان با خانواده ایثارگران رسمی کنید (اگر ایثارگران بدون مدرک با سابقه کم رسمی می شوند لااقل برای بقیه که هم مدرک دارند و هم سابقه همزمان با ایثارگران کارشان را سامان دهید )موهایمان مثل دندانمان سفید شد هنوز شرکتی هستیم رحم و انصاف داشته باشید بخدا خانواده ما هم برای کشورمان خیلی تلاش کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۰۸:۲۲

باسلام چرا حق کسانی که مدرک دانشگاهی و سابقه کاربالا حدود 20سال دارند را پایمال می کنند...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۱۳:۲۴

سلام حالا که قراره ارز 4200 حذف بشه و خبر از افزایش حقوق کارمندان دولت هست . لطفا بفکر نیروهای شرکتی شاغل در ارگانهای دولتی هم باشند چون شکاف حقوقی خیلی زیاده و شرکتی ها حداقل باید دوبرابر رسمی ها افزایش داشته باشند چون همینطوری یک سوم آنها حقوق می گیرند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۹ ۱۴:۴۵

لطفا تکلیف نیروهای شرکتیهای با سابقه و مدرک را مشخص کنید . ایثارگران بدون مدرک و سابقه که تکلیفشان معلوم شد . معلمان هم که داره تکلیفشان معلوم می شه و همه حقوقها حدود 15 میلیونه . چرا باید حقوق شرکتی دارای مدرک و سابقه بالا شاغل در بانک یا ارگان دولتی (که الان باید دارای پستی باشه )با اضافه کار و سایر مزایا 5میلیون باشه موقع افزایش دادن حقوق سال جدید هم همه با هم یه جور افزایش پیدا می کنه آخه این انصافه ؟ در صورتیکه حقوق شرکتی ها باید مساوی بقیه بشه تا تورم ایجاد نشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۵ ۱۰:۰۵

استخدام ناعادلانه ایثارگران ظلم بزرگی در حق نیروهای شرکتی با سابقه بالاست که این مغایر اسلام است وبی انصافی و تبعیض بزرگی است در حق شرکتی هایی که سالیان سال عمر خود را در آن ارگان سپری کردند به امید تبدیل وضعیت

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۲ ۰۸:۱۷

با سلام پس چرا تکلیف نیروهای شرکتی شاغل در بانکها را معلوم نمی کنید ؟ جناب رئیسی ما به عدالت شما خیلی ایمان داشته و داریم بخدا این انصاف نیست نزدیک 20ساله با مدرک دانشگاهی داریم حداقل حقوق را می گیریم الان هم که ایثارگران بدون سواد و سابقه 3 برابر ما حقوق می گیرن وقتی هم حرف از افزایش حقوق 1401 می شه می گویند 15درصد افزایش ، رسمی هاکه 15 درصد هم برایشان زیاد است چون چند بار افزایش داشته اند اما شرکتی ها 100 درصد هم اگه باشه باز خیلی عقب هستند لطفا رسیدگی کنید. (مگر ما برده از کشورهای دیگر هستیم )؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۳ ۰۹:۱۸

سلام لطفا نیروهای شرکتی دانشگاه امیرکبیر را تبدیل وضعیت کنید دانشگاه تهران و دانشگاههای دیگر سالهای پیش این کار را کردند ولی ما با وجود سابقه بالا و مدرک دانشگاهی بلاتکلیفیم

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۴ ۰۸:۵۴

سلام مگر قرار نبود نیروهای شرکتی تا 45 روز تکلیفشان مشخص شود ؟آیا این وعده دروغین بود که ایثارگران فقط رسمی شوند ؟ ما به دولت جناب رئیسی اعتماد داریم لطفا نا امیدمان نکنید انصاف نیست امثال ما که بالای 15 سال سابقه دارند حقشان پایمال شود

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۵ ۱۰:۴۵

سلام گفته شده حقوق کارمندان در سال 1401 15 درصد افزایش پیدا می کند . لطفا تا مشخص شدن تکلیف نیروهای شرکتی توجه داشته باشید حقوقشان بسیار پایین است کارمندان دولت چند بار افزایش داشتند که اگر شرکتی ها در سال جدید 100 درصد هم زیاد شود باز به پای حقوق آنها نمی رسد ( بدون در نظر گرفتن مزایایی که رسمی ها می گیرند )

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۰۷:۵۱

خدا رو شکر که باز هم افرادی مثل جناب آقای نجف به این مشکل واقفند ، البته به نظر من اکثر مسئولان کشور این مسائل را می دانند . ولی مع الاسف حتی یک اسم از نیروهای شرکتی نمی برند .

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۹ ۰۷:۵۷

احسنت بر این بزرگوار .

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۱ ۱۴:۲۶

با سلام لطفا نیروهای شرکتی شاغل در بانکها که سابقه بالا و مدرک تحصیلی دارند را رسمی کنید خواهش می کنیم مانند ایثارگران شرط سن نداشته باشد زیرا ما 20 ساله در این ارگان مشغول بکاریم طبیعیه که سنمان نزدیک 50 باشد