• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071309010
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

پیکر بخشی آلماجوقی در زادگاهش آرام گرفت

پیکر بخشی آلماجوقی در زادگاهش آرام گرفت

ایسنا/خراسان رضوی پیکر بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی، از خنیاگران اصیل شمال خراسان که شامگاه گذشته درگذشت، عصر امروز در جوار امامزاده جلیل، واقع در زادگاه آن مرحوم، آرام گرفت.

مجتبی قیطاقی، رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی، در آئین خاک‌سپاری مرحوم استاد علی آلماجوقی عنوان کرد: اساتید و نیاکان فرهنگی ما به ما یادآوری کردند که راه هنر نزدیکتر از مرگ است و انسان را پیش از مرگ به خدا می‌رساند.

وی افزود: ویژگی اصلی هنرمندان این است که به کشف رموز آفرینش می‌پردازند و به ما یادآوری می‌کنند که مسیر بندگی چه مسیری است. ما از این زاویه باید قدرشناس هنرمندان باشیم که با هر شرایطی که دارند، همواره پیش‌قراولان موضوعات فرهنگی هستند.

قیطاقی با اشاره به شخصیت مرحوم استاد علی آلماجوقی گفت: آلماجوقی به‌ خوبی شاگردی را شروع کرد. از ابتدا به توصیه خان محمد بخشی به شاگردی حاج حسین یگانه و بعد از آن به محضر درس مرحوم حاج قربان سلیمانی می‌رود. همت و ممارست او به گونه‌ای بود که حاج قربان از علاقه علی غلامرضایی برای آموختن تعریف می‌کرد و می‌گفت آلماجوقی حتی زمستان‌ها بدون غیبت به نزد او به شاگردی می‌رفته است.

وی اظهار کرد: آلماجوقی میل به شاگردی و آموختن داشت تا فرهنگ پیشینیان را به ما معرفی کند و در جهت حفظ هنر و فرهنگ به فراخور استعداد خویش بسیار تلاش کرد.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: علی غلامرضایی در زندگی هنری خود خوشبخت بود؛ استادان خوبی دید و در صحنه‌ها به‌ خوبی ظاهر شد و در نهایت نشان درجه‌ یک هنری از شورای عالی ارزیابی هنرمندان کشور دریافت کرد.

در ادامه جواد روشندل، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بیانیه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

آلماجوقی که خود در مدح و منقبت پیامبر اکرم(ص) مقام‌خوان و مقام‌دان بود؛ ۲ بال خیر زندگی و هنر را برای پرواز برگزید و در این مسیر بیش از ۷۰ بهار سپری کرد و از مکتب خان محمد بخشی و حاج حسین یگانه حاج قربان سلیمانی آموخت تا موسیقی شمال خراسان به فارسی، ترکی و کرمانج شاخصه فرهنگ این دیار گردد و به کوشش اینان بود که در شبکه شهرهای خلاق شهر قوچان به‌عنوان شهر موسیقی نام و نشان گرفت.

استاد علی غلامرضایی معروف به علی آلماجوقی از معدود بازماندگان نسل اصیل خنیاگران شمال خراسان و دارای نشان درجه‌ یک هنری(معادل دکتری) بود.

بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی متولد ۱۳۱۰ و ساکن شهر جدید آلماجوق از توابع شهرستان قوچان و شاگرد بخشی مشهور شمال خراسان، مرحوم حاج حسین یگانه بود که در دوتار نوازی، آواز و روایتگری داستان‌ها پیرو سبک این هنرمند به شمار می‌آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha