• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071309040
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

مرحوم غلامرضایی آلماجوقی از موسیقی برای ترویج شعائر دینی بهره برد

مرحوم غلامرضایی آلماجوقی از موسیقی برای ترویج شعائر دینی بهره برد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی، پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان، گفت: استاد الماجوقی که عاشق و دلباخته خاندان عصمت و طهارت(ع) بود،  موسیقی را در مسیر ترویج شعایر دینی به کار برد و با اجرای نمایش‌های آیینی مذهبی و منقبت‌خوانی ارادت خویش را عیان ساخت.

متن پیام یوسف امینی به این شرح است:

در شامگاه رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  استاد علی غلام‌رضایی آلماجوقی بخشی،  پیشکسوت موسیقی مقامی و دارنده نشان درجه یک هنری، یاران خویش را وداع گفت.  آلماجوقی که خود در مدح و منقبت پیامبر اکرم(ص) مقام خوان و مقام‌دان بود، ۲ بال خیر و هنر را برای پرواز برگزید و در این مسیر بیش از ۷۰ بهار زندگی سپری کرد. او از مکتب خان‌محمد بخشی، حاج حسین یگانه و حاج قربان سلیمانی آموخت تا موسیقی قوچان و شمال خراسان به فارسی، ترکی و کرمانجی شاخصه فرهنگ و هنر این دیار گردد و به کوشش این بزرگان در شبکه شهرهای خلاق کشور این شهر به عنوان شهر موسیقی نام و نشان گیرد.

استاد آلماجوقی که عاشق و دلباخته خاندان عصمت و طهارت(ع) بود،  موسیقی را در جهت ترویج شعایر دینی به کار برد و با اجرای نمایش‌های آیینی مذهبی و منقبت‌خوانی ارادت خویش را عیان ساخت.

این‌جانب ضمن تسلیت رحلت پیامبر اعظم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و هشتمین امام مهربانی علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) برای روح پر کشیده این استاد رحمت و مودت را آرزومندم و برای خویشان سوگوار و جامعه هنری صبر و شکیبایی مسالت دارم.

همچنین سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با انتشار پیامی درگذشت این پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان را تسلیت گفت.

در پیام جواد روشندل آمده است:

در شب رحلت پیامبر اکرم(ص) و کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی(ع)، استاد علی غلام‌رضایی آلماجوقی آرام گرفت. او که آواها و نواهایش در مدح رسول اکرم(ص)  و هشتمین امام مهربانی(ع) در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی به زبان‌های ترکی و کرمانجی نشان محبت به اهل‌ بیت(ع) بود، اینک در ایام حزن و اندوه دهه پایانی ماه صفر دعوت حق را لبیک گفت و ساز بر زمین گذاشت. غلامرضایی اهل قوچان،  دیار پیران چنگی، متولد ۱۳۱۰ و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مقام شاختایی جعفر قلی زاهد بش قارداش و... که از حنجره پاک و دستان چیره او بر دوتار شمال خراسان بیش از نیم قرن در جشنواره‌ها و سراسر میهن عزیزمان ایران و کشورهای فرانسه و تونس شنیده می‌شد، دیگر از وی به گوش نخواهد رسید.  برای روح پرکشیده این استاد آرزوی رحمت و مودت و برای جامعه هنری خراسان و خویشان سوگوار صبر و سلامت آرزومندیم.

به گزارش ایسنا،  بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی،  پیشکسوت موسیقی مقامی و از خنیاگران اصیل شمال خراسان که چندی پیش به علت عارضه مغزی بستری شده بود، روز گذشته، ۱۲ مهر ماه،  در پی وخامت حالش درگذشت.

وی متولد ۱۳۱۰ در شهرستان قوچان واقع در خراسان رضوی و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha