• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400071409255
  • منبع : نمایندگی همدان

جذب ۱۰۰درصدی سهمیه تراکتور ابلاغی به شهرستان فامنین  

جذب ۱۰۰درصدی سهمیه تراکتور ابلاغی به شهرستان فامنین  

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه ۱۰۰ درصد سهمیه تراکتور ابلاغی به این شهرستان جذب شده است، گفت: سهمیه تراکتور ابلاغی شش ماهه نخست شهرستان فامنین تعداد ۴۱ دستگاه انواع مختلف تراکتور بود که این شهرستان موفق  شد به عنوان اولین شهرستان استان تمامی سهمیه اعلامی به ارزش ریالی ۸۱۲هزار و ۲۲۶ میلیون ریال را جذب کند.

جعفر کاویانی دلشاد اظهارکرد: همچنین تعداد ۴۳ دستگاه انواع دنباله‌بند پشت تراکتوری به میزان ۲۱هزار و ۱۸۹ میلیون ریال نیز در این مدت جذب شده که در مجموع میزان جذب تسهیلات مکانیزاسیون شهرستان مبلغ ۱۰۲ هزار و ۴۱۶ میلیون ریال بوده که ۱۱۹.۹ درصد سهمیه ابلاغی است.

مدیریت این شهرستان امید دارد با اختصاص بودجه بیشتر از طرف بانک کشاورزی به این شهرستان و نیز ابلاغ سهمیه بیشتر تراکتور روند موفقیت آمیز ارائه خدمات درراستای تحویل تراکتور دنباله‌بندها همچنان ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: جذب چندین ساله مکانیزاسین و ادوات کشاورزی باعث افزایش ضریب مکانیزاسیون شهرستان و صرفه‌جویی مناسب اقتصادی شده است و با متخلفان فروش ادوات کشاورزی برابر مقررات برخورد خواهد شد. 

کاویانی دلشاد افزود: با توجه به عدم تحویل سوخت به ادواتی که فاقد شماره پلاک هستند از کمباین‌داران و تراکتورداران شهرستان درخواست پیگیری و تعیین تکلیف ادوات خود را کرده‌اند در غیر اینصورت در خصوص تأمین سوخت با مشکل مواجه می‌شوند.

کشت ۱۸۰ هکتارکلزا در راستای اهداف اصلاح الگوی کشت در شهرستان فامنین

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری با توجه به کمبود منابع آبی و در راستای اصلاح الگوی کشت  ۲۳۰ هکتار عقد قرارداد برای کشت کلزا منعقد شد که تا این تاریخ  ۱۸۰ هکتار کشت شده که درکشت‌های انجام شده  ۱۱۸۵ کیلوگرم بذر از  ارقام هیبرید و op استفاده شده است .

وی با اشاره به اینکه کشت کلزا در شهرستان فامنین از ۱۵ شهریور تا ۳ مهر ماه انجام شده است، گفت: اکنون کشت در این شهرستان پایان یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به تأمین بذور داخلی و خارجی کلزا، متذکر شد: بذور مورد نیاز کشاورزان در فصل مناسب از ارقام op و هیبرید  تهیه و توزیع شده است. متوسط میزان بذر کشت شده ارقام هیبرید شش کیلوگرم در هکتار و ارقام op   نیز 10 کیلوگرم در هکتار بوده است  که توسط ۱۰ دستگاه ریزدانه کار موجود در شهرستان کشت  انجام شده است .

کاویانی دلشاد با بیان اینکه بذور هیبرید عمدتاً فرانسوی وآلمانی شامل ارقام نپتون ، ،هیدرومل ،آرشیتکت و آنجلیکو بوده است، ادامه داد: ارقام خارجی هیبرید، علاوه بر رشد سریع، عملکرد بالایی داشته و ریزش هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه کلزا در تناوب با گندم باعث افزایش عملکرد گندم می‌شود، خاطرنشان کرد: کشت گندم بعد از برداشت کلزا ۲۵ درصد عملکرد گندم را افزایش می‌دهد و همچنین در افزایش ماده آلی خاک مؤثر است.

به‌گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، وی تصریح کرد: به منظور حمایت از کشت این محصول قیمت خرید دانه کلزا به صورت تضمینی بوده و برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱قیمت خرید کلزا با افزایش مطلوبی  ۱۵۰هزار ریال اعلام شده است 

کاویانی دلشاد با تأکید براینکه بیمه محصول کلزا با امکان انتخاب گزینه بیمه توسط کلزاکاران از ۵ نوع تعرفه اعلام شده امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: کشاورزان از کشت محصولات پر آب‌بر خودداری کرده و از حضور شش کارشناس پهنه شهرستان در راستای اصلاح الگوی کشت مناسب شهرستان و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری مصرف آب استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha