• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400071409645
  • منبع : روابط عمومی برنامه

کتاب گویای «ریشه‌های تهاجم» منتشر شد

کتاب گویای «ریشه‌های تهاجم» منتشر شد

کتاب گویای «ریشه‌های تهاجم» تهیه و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب «ریشه‌های تهاجم» به نویسندگی معصومه فرهاد درویشی سه‌تلانی و به تهیه‌کنندگی تینا میرکریمی، صداپیشه‌گی و روایت محمد تنهایی و در ۳۴۸ دقیقه تهیه‌شده است و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دو جلد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کتاب «ریشه‌های تهاجم» (جلد اول) از سری کتاب‌های پنج‌جلدی تجزیه‌وتحلیل جنگ ایران و عراق است که به همت مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ تألیف و منتشر شده است.

ویژگی این کتاب آن است که به دست کسانی تألیف و تنظیم شده که خود در طول هشت سال دفاع مقدّس نقش مؤثری در جنگ ایفا کرده و درک درست و همه‌جانبه‌ای از جنگ داشته‌اند.

دیباچه‌ی کتاب را محسن رضایی، فرمانده‌ی پیشین سپاه پاسداران، نگاشته است. وی در این قسمت توضیحاتی درباره‌ی این مجموعه و هدف از جمع‌آوری آن داده است.

کتاب شامل شش فصل است. هر فصل را گروهی از استادان و محققان رشته‌های نظامی نگاشته‌اند و پس از پایان فصل، مآخذ مربوط به آن بخش، به‌دقت درج شده است.

«تجزیه‌وتحلیل جنگ ایران و عراق» عنوان مجموعه‌ای است که طی آن، مسائل مربوط به جنگ تحمیلی بررسی و تحلیل می‌شود. کتاب «ریشه‌های تهاجم» جلد اول از مجموعه یاد شده است که در آن، شش مقاله در باب علل و زمینه‌های تجاوز عراق به ایران فراهم آمده است. مقالات با مباحثی نظیر علت آغاز جنگ ایران و عراق، پیشینه روابط دو کشور، وضعیت نظام بین‌الملل و منطقه خلیج‌فارس، وضعیت داخلی ایران و عراق در آستانه جنگ و تمهیدات عراق برای آغاز تجاوز به ایران تدوین شده است. مقالات عبارت‌اند از:

 بررسی علل وقوع جنگ ایران و عراق/ حسین حسینی

پیشینه تاریخی روابط و اختلافات ایران و عراق/ مجید مختاری

وضعیت نظام بین‌الملل در آستانه جنگ ایران و عراق/ حسین یکتا

بررسی وضعیت داخلی جمهوری اسلامی ایران در آستانه جنگ (وضعیت جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی)/ حسین اردستانی، جواد اطاعت، یحیی فوزی، حسین یکتا

بررسی وضعیت داخلی عراق در آستانه جنگ/ محمدحسین جمشیدی

تمهیدات سیاسی و نظامی عراق برای آغاز جنگ. فهرست منابع هر مقاله در پایان آن مندرج است.

کتاب «ریشه‌های تهاجم» در سال ۱۳۸۴ توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

برای دریافت کتاب گویای «ریشه‌های تهاجم» اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha