• شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400071710696
  • خبرنگار : 71402

شی جینپینگ به "اتحاد مجدد" با تایوان متعهد شد

شی جینپینگ به "اتحاد مجدد" با تایوان متعهد شد

رئیس‌جمهوری چین امروز (شنبه) متعهد شد تا اتحاد مجدد با تایوان را "محقق" کند، با این حال او مستقیما به استفاده از زور اشاره‌ای نداشت، آن هم یک هفته بعد از تنش‌ها با این جزیره مورد ادعای چین که نگرانی بین‌المللی را برانگیخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان تحت فشار نظامی و سیاسی روزافزون پکن برای پذیرش حاکمیت آن قرار دارد اما تایپه متعهد به دفاع از آزادی خود شده و تاکید دارد تنها مردم تایوان میتوانند درباره سرنوشت خودشان تصمیم گیری کنند.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در تالار بزرگ خلق گفت، مردم چین "سنتی باشکوه" در مخالفت با جدایی طلبی دارند.

او در سالروز انقلابی که به سقوط آخرین سلسله امپراتوری در ۱۹۱۱ منجر شد، گفت: جدایی طلبی استقلال تایوان بزرگترین مانع برای دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری و جدی‌ترین خطر پنهان برای جوانسازی ملی است. اتحاد مجدد مسالمت آمیز بهتر کلیات منافع مردم تایوان را تامین میکند، اما چین از حاکمیت و اتحاد خود دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد: هیچکس نباید اراده بی‌شائبه، عزم راسخ و قدرت مردم چین را در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دست کم بگیرد. وظیفه تاریخی اتحاد دوباره کامل سرزمین مادری باید محقق شود و قطعا محقق خواهد شد.

لحن شی جینپینگ نسبت به ژوئیه که گفته بود هرگونه تلاش برای استقلال رسمی تایوان را سرکوب میکند، نرم تر شده بود. او همچنین در سال ۲۰۱۹ مستقیما تهدید به استفاده از زور برای بازگرداندن این جزیره تحت کنترل چین کرده بود. نیروی هوایی چین در روزهای گذشته نفوذهایی به منطقه دفاع هوایی تایوان داشت اما شی در سخنانش به آن اشاره‌ای نکرد.

اندکی پیش از سخنان او، سو تسنگ-چانگ، نخست وزیر تایوان تاکید کرد که چین در حال قدرتنمایی است و تنش منطقه‌ای ایجاد میکند. او گفت: برای همین است که کشورهای معتقد به آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و بر پایه ارزش‌های مشترک، همگی با یکدیگر کار میکنند و مدام هشدار میدهند که چین نباید به تایوان حمله کند.

در همین حال مقامهای چین از ایالات متحده خواستند تا به روابط نظامی با تایوان پایان دهد. پیش از این گزارشهایی درباره استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در این جزیره خودگردان برای تقویت نیروهای آن منتشر شده بود.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که آمریکا باید به "حساسیت بالای" درگیری چین - تایوان اذعان کند. براساس گزارش واشنگتن پست، وقتی از ژائو درباره این گزارشها سوال شد، گفت: چین تمام تدابیر ضروری برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را به کار میگیرد.

پنجشنبه گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که ده‌ها نیروی عملیاتی ویژه آمریکا در حال اجرای عملیاتهای آموزشی مخفیانه در تایوان هستند و این کار دستکم برای یکسال ادامه داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha