• شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400071710797
  • خبرنگار : 71129

روسیه: در صورت تعدی از سوی افغانستان از تاجیکستان دفاع می‌کنیم

روسیه: در صورت تعدی از سوی افغانستان از تاجیکستان دفاع می‌کنیم

یکی از دیپلمات‌های ارشد روسی در بحبوحه گزارش‌های خبری درباره آماده شدن یک گروه شبه نظامی تاجیک برای انجام حمله‌ای برون مرزی اعلام کرد، مسکو آماده دفاع از تاجیکستان در صورت بروز حمله و تعدی از سوی افغانستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تاجیک‌های افغانستان دومین گروه بزرگ قومی افغانستان هستند و اکثریت جمعیت مناطق شمالی این کشور را که هم مرز با تاجیکستان است، تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خبری روسیه،‌ طالبان با یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تاجیک بیعت کرده که ممکن است به داخل تاجیکستان تعدی و حمله کند.

شبکه خبری اینترفاکس روسیه از قول آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه این کشور گزارش داد: تمامی اقدامات و کمک‌های لازم برای تاجیکستان و در صورت لزوم بر اساس چارچوب سازمان معاهده امنیتی جامع فراهم می‌شود.

وی بدون ذکر جزئیات بیشتر ادامه داد: گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه طالبان نمی‌تواند کنترل اوضاع را در شمال افغانستان به دست بگیرد. با این حال، ما هنوز امیدواریم که آنها به وعده‌هایی که داده‌اند مبنی بر اینکه به کشورهای همسایه حمله نکنند، پای‌بند بمانند.

در همین حال، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان پیشتر نیز طالبان را به نقض حقوق بشر در جریان حمله آنها به ولایت پنجشیر متهم کرده بود.

طالبان در اوت سال جاری میلادی کنترل کابل را به دست گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۷ ۱۹:۰۷

همسایه های افغانستان چه بخواهند یا نخواهند و در هر موضعی که باشند وباهر میزان قدرتی در دراز مدت یا کوتاه مدت از گزند طالبان در امان نخواهند بود ماهیت طالبان جوری است که بدون تنش و جنگ قدرتشان تحلیل میرود و باید با تنش زای مدام خوراک هیجانی برای به استلاح مجاهدین خود فراهم سازد چرا که بسیاری از نیروهای طالبان در صورت نبود جنگ یا صحنه را ترک کرده و به خانه خواهند رفت وباز نخواهند گشت و یا به دنبال جنگ وجهاد به دیگر گروح های افراطی روی میاورند چراکه طالبان هرگز یک ماهیت صلح طلب ونظام ساز نداشته وهیچ نظریه و گفتمان عقلانی ومنطقی برای ساخت یگ واحد سیاسی وکشوری با ثبات و در حال پبشرفت ندارند درتعریف طالبان جنگ حدف در نظر گرفته شده آن هم جنگ در راه خدا وبسیاری از نیرو های طالبان تا همین جا همه چیز را قبول دارند و دنیای پس ازجنگ برایشان هیچ مفهومی ندارد چراکه اگر مدام در جنگ نباشند احساس میکنند فریب خورده اند یا در حال مرتکب شدن گناه هستند حکومت طالبان بدون جنگ مفهوم خود را ازدست خواهد داد چراکه در صورت نبود جنگ باید به دنبال پیشرف و سازندگی بود که با ماهیت و ساختاره طالبان که فاقد چنین تخصوص های هستند مغایرت دارد و به دلیل فقدان ثواد و اگاهی فقط بدرد میدان جنگ میخورند چراکه هیچ یک از دانشگاه نیامده اند که پس از جنگ به دانشگاه باز گردند پس از جنگ بلا استفاده خواهند بود فکر میکنید بعد از اتمام جنگ چه کاری میتوانند بکنند؟.....هییییچ