• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400071812019
  • خبرنگار : 71594

تقی‌پور: عمده سپرده‌های بانک‌های خصوصی صرف فعالیت‌های کوتاه مدت می‌شود

تقی‌پور: عمده سپرده‌های بانک‌های خصوصی صرف فعالیت‌های کوتاه مدت می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه سرعت روزافزون و نفوذ فناوری های نوین در همه عرصه ها باعث اصالت بخشی به تحول دیجیتال شده است و لازم است که به زیرساخت های توانمندساز دیجیتال و زیرساخت های فناوری و حکمرانی توجه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، رضا تقی پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با تبریک پیروزی های اخیر پهلوانان کشتی کشورمان و هفته نیروی انتظامی، بیان کرد: گسترش روزافزون قابلیت های فضای سایبری، جهانی شدن ارتباطات، انفجار اطلاعات و فناوری های نوین موجب مطرح شدن پارادایم ها، رویکردها و مفاهیم نوین و رشد و فراگیری فزاینده آن است.

وی در ادامه تصریح کرد: به گفته صاحب نظران ما در ابتدای یک انقلاب قرار داریم که شیوه زندگی، کسب و کار و ارتباط را به شکلی تغییر می دهد که به لحاظ مقیاس، دامنه و پیچیدگی بی سابقه است و ما باید سرعت و دامنه این انقلاب جدید را به طور کامل درک کنیم و در بین چالش های متنوعی که امروزه با آنها مواجه هستیم مهمترین و جدی ترین چالش فهم و درک این تحولات است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به طور کلی رشد دیجیتالی شدن، کسب و کار و جامعه پیشران انفجاری عظیم در حجم ابر داده ها به وجود آورده که سبب دسترس پذیری و همچنین استفاده از داده ها در توسعه کسب و کارها شده است. این دیجیتالی شدن خود باعث خلق یک اقتصاد ثانویه شده که گستره وسیعی دارد و به این ترتیب بزرگترین تحولات اجتماعی از زمان انقلاب صنعتی را به همراه دارد. داده ها به حدی عظیم شده اند که با توجه به تعداد بالای تراکنش های انجام شده توسط میلیون ها مشتری و شرکت ها در سراسر اکوسیستم های سازمانی از ماهیانه به ساعتی تغییر کرده اند.

وی یادآور شد: بر اساس آمارهای منتشر شده و برآورد مطالعات انجام شده داده هایی که به صورت سالانه ایجاد و مصرف می شوند از حدود ۱۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۱۰ به ۶۴ هزار و ۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۲۰ رسیده و بیانگر این است که بیش از ۵۰ برابر رشد داشته است و برآورد می شود که به ۱۸۱ هزار اگزابایت در سال ۲۰۲۵ باید برسد که این یعنی اطلاعات باید مدیریت شود و تاثیر این دیجیتالی شدن بر اکوسیستم همه کسب و کارها دیده شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه امروزه سرعت روزافزون و نفوذ این فناوری های نوین در همه عرصه ها به خصوص در لایه توانمندسازها و نتایج آن باعث اصالت بخشی به تحول دیجیتال شده است، گفت: امروز لازم است که ما به زیرساخت های توانمندساز توجه کنیم و به زیرساخت های حقوقی، هویت، امنیت و سواد و مهارت دیجیتال و... و زیرساخت های فناوری و حکمرانی توجه داشته باشیم.

تقی پور افزود: طبیعتا دستیابی به تحول دیجیتال و رشد اقتصادی مورد نظر برنامه ۵ ساله هفتم و اهداف گام دوم هم تنها با این نوگرایی ها و اقدامات تضمین خواهد شد. ما احتیاج داریم با پرداختن به این مباحث به تعاملات مالی سرعت دهیم و دانش عمومی و شاخص های بهداشت را بالا ببریم و عناصر غیر کارآمد را حذف کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه امروز داده ها و اطلاعات، زیربنای قدرت نرم و مهمترین رکن اداره کشورها هستند، گفت: بنابراین ما هم فناوری های نوینی مثل هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء را باید در کاربردهایی نظیر دولت، شهر و اقتصاد هوشمند وارد کنیم و این نیازمند ایجاد یک نظام حکمروایی داده ها و اطلاعات است و امروز به شدت نیازمند به این قوانین هستیم و لازم است که مجلس یازدهم توجه کافی به این موضوع داشته باشد.

نماینده مردم تهران در ادامه در رابطه با مباحث روز بیان کرد: در خصوص اتفاقات اخیر آذربایجان همانگونه که رهبری فرزانه انقلاب فرمودند قره باغ خاک اسلام است و ما با اشغالگری مخالفیم. کمک های جمهوری اسلامی از آغازین روزهای شکل گیری جمهوری آذربایجان بر کسی پوشیده نیست. اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور مسیر روشنی را برای ارتقای روابط ترسیم کرده است.

وی افزود: ما اعلام می کنیم با حضور صهیونیست ها و تروریست ها در منطقه مخالفیم. با تغییر مرزها و ژئوپلیتیک منطقه مخالفیم و جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که منافع دو ملت در سیاسی بازی های غریبه ها ذبح شود. دشمن بداند دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان ارتباطات وسیعی دارند که با این توطئه ها آسیب نخواهد دید. همچنین به دوستان خود در منطقه نیز می گوییم اجازه ندهید دشمنان ملت های مسلمان برای شما تصمیم بگیرند.

نماینده مردم تهران گفت: بحث بعدی کاهش ارزش پول ملی است، مقام معظم رهبری دو بار به مجلس گفته اند که تقویت ارزش پول ملی را در دستور کار قرار دهید.

تقی پور خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: آقای رئیسی، بحث عملکرد سیستم بانکی و بانک های خصوصی خیلی مهم است؛ نمی دانم طرح تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی به کجا رسید ولی امروز متاسفانه عمده سپرده های جذب شده در بانک های خصوصی صرف فعالیت های کوتاه مدت می شود که عمدتا دلالی و سوداگری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha