• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400071912538
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس با اشاره به برگزاری انتخابات در عراق:

آمریکا نمی‌تواند مانند گذشته در روابط عراق با سایر کشورها تاثیرگذار باشد

آمریکا نمی‌تواند مانند گذشته در روابط عراق با سایر کشورها تاثیرگذار باشد

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در این دوره از انتخابات پارلمانی در عراق شاهد تشکیل کابینه زودتر از دوره‌های قبل خواهند بود، گفت: با آشکار شدن دخالت های خارجی و هماهنگی های بوجود آمده کار برای تشکیل کابینه مناسب تر خواهد بود.

سید جعفر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق اظهار داشت: براساس آن چیزی که تاکنون در جریان‌های سیاسی عراق در جریان بوده، در حال حاضر جریان‌های شیعه در پارلمان از اکثریت برخوردار هستند و دولت در اختیار آن‌هاست.
وی تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های برگزاری این دوره از انتخابات با انتخابات قبلی این است که شیعیان تجربه بیش‌تری پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد عراق شاهد تشکیل کابینه زودتر از دوره‌های قبل باشد.
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: با آشکار شدن دخالت‌های خارجی از جمله رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان و حضوری که برخی از کشورهای منطقه مانند امارات در بین جریان اهل سنت داشتند، هماهنگی های قابل توجهی به وجود آمده است از سوی دیگر خواسته مردم در اخراج آمریکا به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و این مساله کار برای شیعیان در تشکیل کابینه مناسب‌تر می‌کند.
رضوی با بیان این‌که شخص الکاظمی تجربه‌ای بود برای عراق که به نوبه خودش دارای مزایا و معایبی بوده، گفت: از طرفی به دلیل خروج نظامیان آمریکا از عراق ممکن است آمریکا به دنبال دست اندازی جدیدی در عرصه سیاسی باشد و تلاش کند حضور نظامی و سیاسی خودشان را در پارلمان نشان دهند.
وی افزود:‌علاوه بر این‌که آمریکا تلاش می‌کند تا روابط عراق را تحت تاثیر قرار دهد اما از آن‌جایی که تمرکز خودشان را عملا به سمت شرق دور برده‌اند، نمی‌توانند مانند گذشته فعالیت داشته باشند.
این کارشناس مسائل منطقه در پایان بیان کرد: روابط دولت بعدی در عراق با کشورهای همسایه و کابینه‌ای که روی کار می‌آید، کار ساده‌ای خواهد بود زیرا پایه این روابط با کشورهایی مانند ایران و یا ترکیه شکل گرفته و از سابقه برخوردار است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha