• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400071913075
  • خبرنگار : 71616

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

رشد ۱۰ درصدی بخش صنعت و معدن با تامین برق پایدار

رشد ۱۰ درصدی بخش صنعت و معدن با تامین برق پایدار

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام اینکه برای رشد بالای ۱۰ درصد در حوزه صنعت و معدن برنامه ریزی شده است، ‌تولید و تامین برق پایدار را یکی از اهرم‌های این سرمایه‌گذاری دانست.

به گزارش ایسنا،  صبح امروز (دوشنبه)،  علی‌اکبر محرابیان (وزیر نیرو)  و سیدرضا فاطمی امین (وزیر صنعت، معدن و تجارت)  برای احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق  احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی تفاهم‌نامه امضا کردند.

طبق اعلام وزارت صمت،  در این تفاهم‌نامه که با توجه به نیاز، ضرورت و اهمیت تامین برق مطمئن، مستمر و پایدار بخش صنعت و معدن و تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت برق به امضا رسیده است،  وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ پس از زمان صدور تمامی مجوزها و قراردادهای مورد نیاز اقدام خواهد کرد.  اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد نیروگاه جدید اختصاصی است و سرمایه‌گذاران مجاز به انتخاب مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند.  

وزارت نیرو در این تفاهم‌نامه نیز متعهد شده حداکثر ظرف مدت دو هفته طرح کلی اتصال به شبکه نیروگاه‌های جدید را به سرمایه‌گذاران اعلام کند.  در صورت نیاز به تکمیل مطالعه اتصال به شبکه توسط سرمایه‌گذاران،  وزارت نیرو نسبت به بررسی و تایید مطالعات ظرف مدت دو هفته از زمان دریافت مستندات اقدام می‌کند.

بر این اساس،  تمامی مجوزهای مورد نیاز احداث نیروگاه اعم از محیط زیست، آب، اتصال به شبکه سوخت و غیره توسط وزارت نیرو و با همکاری  وزارت صمت و سرمایه‌گذاران در زمان حداکثر دو ماه اخذ می‌شود.  وزارت نیرو نیز نسبت به اخذ مصوبه تخصیص سوخت این نیروگاه‌ها مطابق با تعرفه سوخت نیروگاهی از کمیته سوخت وزارت نفت طی مدت یک ماه اقدام می‌کند.

احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی 

در این مراسم امضای تفاهم‌نامه میان دو وزارتخانه مذکور،  سید رضا فاطمی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به اینکه  در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بخش های مختلف توسعه‌ای نداشته‌ایم و حتی در برخی از بخش‌ها،  سرمایه‌گذاری‌ها از میزان استهلاک هم پایین‌تر بوده است،  اظهار کرد: همانطور که خاموشی‌های تابستان امسال گواه بوده است،  میزان کم سرمایه‌گذاری حتی در صنعت برق نیز خود را نشان داد.  احداث این ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نقطه عطفی در صنعت برق خواهد بود.   

وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای رشد بالای ۱۰ درصد در حوزه صنعت و معدن صورت گرفته که یکی از اهرم‌های این سرمایه‌گذاری همین تولید پایدار برق است.

سهم ۳۸ درصدی صنعت و معدن از برق مصرفی کشور

وزیر صمت همچنین  با بیان اینکه ۳۸ درصد از میزان برق مصرفی کشور متعلق به بخش صنعت است، تصریح کرد: با احداث این ۱۰ هزار مگاوات و اضافه شدن آن به شبکه توزیع، بخش صنعت و معدن نیاز خود به برق را تامین می‌کند. ضمن اینکه امضا و اجرای این تفاهم‌نامه در جهت تامین نیرو و حرکت به سمت ساخت داخل در بخش نیروگاهی، امیدبخش و اقدام موثری است که به همت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی انجام خواهد ‌شد. این شرکت‌ها علاوه‌ بر اینکه  خود را ارتقا می‌دهند،  صنعت برق کشور را با رشد قابل توجهی همراه می‌سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha