• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400072013976
  • خبرنگار : 71290

یک پژوهشگر مسائل استراتژیک مطرح کرد

بازی بزرگ ژئوپلیتیک آذربایجان در منطقه قفقاز

بازی بزرگ ژئوپلیتیک آذربایجان در منطقه قفقاز

یک پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک با تاکید بر این که باید استراتژی مدون و مشخصی را در قفقاز اتخاذ کنیم که کشورهای منطقه بدانند ایران چه خطوط قرمزی را ترسیم کرده، اظهار داشت: آنچه مشخص است این تحولات مربوط به آذربایجان، بازی خطرناکی است که هیچ کشوری سود نمی‌برد و باید تلاش برای راه حل دیپلماتیک و خطوط قرمز ایران را به عنوان گزینه‌های معتبر حفظ کنیم.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به تحولات اخیر آذربایجان در ارتباط با ایران گفت: همیشه در ارتباط با تنش‌هایی که پراکنده بین ایران و آذربایجان بوده، نگاهی وجود داشته مبنی بر این که این مسائل تصادفی و ناشی از سوء تفاهم یا نقص در روند دیپلماتیک است.

وی تصریح کرد: باید دید که این تنش در ادامه به عنوان یک بازی هویتی از سوی جمهوری آذربایجان دنبال می شود که سال‌ها روی آن سرمایه‌گذاری شده و یک بازی بزرگ ژئوپلیتیک و مربوط به تحولات و تغییرات یک یا دو دهه اخیر است، خصوصا در ارتباط با خطوط انتقال انرژی و یا جاه طلبی ژئوپلیتیکی که نه تنها آذربایجان بلکه ترکیه هم آن را دنبال می‌کند، در واقع به دنبال متصل کردن خزر به اروپا به عنوان یک نوع هاب ژئوپلیتیک جدید است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: ما سال‌ها تلاش کردیم این واقعیت را نادیده بگیریم که جمهوری آذربایجان درصدد بوده تا برای خود هویت‌سازی کند، حتی در کتاب‌های درسی علاوه بر تبلیغ به دانش ‌آموزان آموزش می‌دهند که ایران به همراه روسیه طی قرن‌ها آذربایجان را اشغال کردند و بعد از فروپاشی شوروی بخش شمالی به استقلال رسید  ولی بخش جنوبی تحت اشغال ایران درآمد، با این اقدامات تاریخ را تحریف می‌کنند.

حسینی با بیان این‌که این سرمایه‌گذاری‌ها خلاف واقعیت و هدفمند است، گفت:‌ امروز جمهوری آذربایجان با توجه به این که از قدرت اقتصادی بیشتری استفاده می‌کند، به لحاظ نظامی نیز به نوعی قدرتمند شده و پس از جنگ قره باغ هم که به موفقیت نسبی رسید، الهام علی اف اعتماد به نفس کاذب  پیدا کرد و با حمایت از ترکیه و البته اسرائیل در وجهی پایین‌تر گمان می‌کند می‌تواند به جاه طلبی‌های خودش ادامه دهد.

وی ادامه داد: هویت سازی جمهوری آذربایجان در حال نزدیک شدن به مرحله خطرناکی است که صلح و امنیت در این منطقه را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر دولت اردوغان به این نتیجه رسیده که می‌تواند در قفقاز بازیگر کلیدی در حمایت از آذربایجان باشد و با متحد کردن جهان ترک از آناتولی تا سین کیانگ چین از طریق جهان ترک جایگاهی در اوراسیا دست و پا کند و نقشی در ترتیبات امنیتی داشته باشد. اهمیت انتقال انرژی از خزر به اروپا ایده جذابی است که ترکیه با وسوسه جدید ژئوپلیتیکی دنبال می‌کند و همه این‌ها زیر بنای اتفاقات قفقاز را تشکیل می‌دهد.

حسینی معتقد است: از نظر ترکیه ایران متحد نیست، یک رقیب است و فکر نمی‌کنم که این رویکردها مقطعی و ناشی از سوء تفاهم باشد. همچنین موضوع رانندگان تنها نمود و نشانه از بحران و چالش عمیق تری است که می‌تواند به بحران تبدیل شود. در پاسخ به این وضعیت باید استراتژی مدون و مشخصی را در قفقاز اتخاذ کنیم، چیزی که طی دو سه دهه اخیر مشخصا نداشتیم و این خلاء باعث شده تا بازیگری ایران کمرنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید استراتژی روشن را در عالی‌ترین سطوح تدوین کنیم که تمامی مؤلفه‌ها را در بر بگیرد و این استراتژی به اطلاع دیگر کشورهای منطقه برسد تا بدانند ایران چه خطوط قرمزی را ترسیم می‌کند و به طور کلی دیپلماسی روشن‌تری را در کشورهای این منطقه داشته باشیم. آنچه  مشخص است این‌که این تحولات بازی خطرناکی می‌باشد که هیچ کشوری سود نمی‌برد و باید تلاش برای راه حل دیپلماتیک و خطوط قرمز ایران را به عنوان گزینه‌های معتبر حفظ کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه  با اعتقاد بر این که در صورت تداوم سیاست‌هایی که ماهیت خصمانه دارد که در رأس آن‌ها همکاری جمهوری آذربایجان و اسرائیل است، باید گزینه همکاری نظامی با ارمنستان به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: نه به جهت انتقام بلکه برای حفظ توازن قدرت و اگر بنا باشد منطقه قفقاز شاهد ائتلاف‌های ژئوپلیتیک جدید باشد ایران اثبات می‌کند که انتهای این مساله نمی‌تواند به نفع آذربایجان و صلح و امنیت در منطقه باشد.

حسینی تاکید کرد: این انتخابی است که پیش روی جمهوری آذربایجان و کسانی که باکو را تحریک می‌کنند، وجود دارد که قطعا هزینه‌هایی برای جمهوری آذربایجان، ترکیه و اسرائیل خواهد داشت و می تواند صلح و امنیت را به مخاطره اندازد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۲:۳۰

ما از اول هم میدونستیم اگر دستمونو عسل بکنیم تو دهن این کشورهای مثلا دوست کنیم گاز میگیرن اسرااییل که جای خودش

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۷ ۰۱:۲۱

درود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۳۰ ۱۵:۵۵

عسل را بدید مردم بخورن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۳:۳۵

من یک عرب ایرانی هستم که داوطلب جنگ برای برگرداندن آذربایجان جدا شده به خاک کشورمان ایران هستم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۲۰:۰۸

یا حبیبی شما برو بحرین رو پس بگیر آذربایجان پیش کشت

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۵:۱۵

تو نمیخوات کاسه داغتر از آش بشی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۴:۰۵

تو را خدا حداقل اینجا یک حرکت نظامی کنید تا دل مردم به توان نظامی ایران گرم شود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۴:۱۳

مطمئن باشید خطر ترکیه کمتر از عربستان نیست، بلکه بسیار خطرناک تر

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۸

سلام تاکی خواب روسیه رامیبنی بیدار شو

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۵:۲۵

کارشناس بیچاره

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۴

فقط‌باید‌باگفتگو‌حل‌شود‌جنگ‌گزینه‌آخر‌است

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۸:۰۳

باید قبل از هر تحرکی متوجه توهمشون بشیم و درسی عبرت اموز نثارشون کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۹:۴۹

چرت

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۹:۵۱

سلام،، کوتاه عرض کنم،، ایران باید آذربایجان را تصرف وبه وطن مادری اش باز بگرداند،،

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۰۹:۴۶

صدام این کارها و قبلا انجام داده خخخخخخ اگه صدام به نتیجه رسید شما هم می‌رسید خخخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۷

مطمئن باشید با جنگ نه تنها آذربایجان بر نمیگرده که احتمال از دست دادن آذربایجان خودمون رو هم هست ، اگر یادت باشه در جنگ ۴۴ روزه مردم آذربایجان ایران به حمایت از آذربایجان در مقابل ارمنستان بپاخاستند و این نگرانی در بین حکام ایران هست که افکار ترکیسم باعث از دست دادن بخشی از خاک کشور بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۱۲:۰۹

من به عنوان به آذری زبان عرض کنم که مردم شمال غرب به هیچ عنوان طرفدار جمهوری آذربایجان نیستند بلکه طرفدار کشور خودشون هستند اگه قرار باشه جنگی میان آنها رخ بده ، بدون شک آذربایجان به تصرف ارتش ایران در میاد.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۹:۵۵

خطوط قرمز ما بطور حتم باید ترسیم شود حتی اگر به جنگ نطامی طولانی تبدیل شود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۲۱:۳۷

آذربایجان بداند که هرچه در این منطقه رخ دهد به ضرر آذربایجان هست و ترکیه واسراییل هروقت دیدند که به ضرر اونها هست زودتر از میدان میروند وادرباجان تنها میمانند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۲۲:۱۱

تحلیل خوب وعینی از اوضاع منطقه بود.بادم شیر بازی میکنن. .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۲۳:۴۵

مخالفم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۱۶:۴۰

بپا شصت پات تو چشمت نره

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۰۰:۰۹

اول اسرائیل باید نابود کنیم، تا برای ترکیه و آذربایجان عبرت بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۰۹:۱۸

شتر و خواب

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۱۲:۴۲

از کجا معلوم که ارمنستان و روسیه با ما هستند آقای کارشناس

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۲۰:۲۷

کارشناستون توهم برش داشته

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۰۰:۳۵

قفقاز و آذربایجان مال ماست . برگردانید...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۳۰ ۱۶:۱۳

ساعت شش صبح بیا ببر

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۰۴:۳۲

یاشاسین اذربایجان ترکها متحد هستن جنکجو و با غیرت بسم الله

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۲۲:۳۷

زنده باد آزربايجان بزرگ

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۷ ۰۲:۲۹

مردم مسلمان اذربایجان پای اسرایل را از کشورتان قطع کنید