• سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400072014286

نگاه غیر مثبت مردم به وقف باید بازسازی شود

نگاه غیر مثبت مردم به وقف باید بازسازی شود

ایسنا/قم مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به لزوم احداث وقف‌های جدید و تلاش اداره اوقاف برای کسب اعتماد مردم در امر وقف، گفت: گاهی مردم نگاه‌های غیر مثبتی به مباحث وقف دارند که لازم است برای بازسازی اعتماد مردم تلاش شود و مردم مطمئن باشند که نیات واقفین در امر وقف‌ها به‌خوبی رعایت می‌شود.

آیت‌الله اعرافی، امروز در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تبریک مناسبت‌ها و اعیاد ماه ربیع‌الاول و ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته در اداره اوقاف قم در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه موقوفات پرداخت و عنوان کرد: وقف در همه فرهنگ‌ها بوده که البته در اسلام دارای یک نظام اخلاقی و ویژه‌ای شده است که اگر درست بازسازی شود بارهای زیادی از دوش مردم و جامعه بر می‌دارد و گره‌های زیادی را باز می‌کند.

وی افزود: توصیه همیشه من به مسئولین ادارات این است که کار اداری باید دارای یک برنامه راهبردی و دقیق و زمان‌بندی باشد، اداره کل اوقاف واقعاً مهم و اثرگذار است و لازم است که برای آن یک برنامه جامعه پنج‌ساله و یا ۱۰ ساله تعریف شود و همه سعی کنیم که فقط در کارهای روزمره خود هضم نشویم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: مقوله احیای موقوفات بسیار مهم است، احیا و برگرداندن اسناد موقوفات امری است که باید با جدیت دنبال شود چرا که در زمان رضاخان بسیاری از این موقوفات واقعاً به تاراج رفت که لازم است برای احیا و برگرداندن آن‌ها کار جدی صورت گیرد.

امام‌جمعه قم گفت: در اداره اوقاف، باید با یک نگاه اقتصادی و البته با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی، وقف‌ها از درآمدزایی بیشتری بهره‌مند شوند و شکل بهتری پیدا کنند و نیّات واقفین نیز به خوبی عمل شود.

آیت‌الله اعرافی افزود: اگر اوقاف با نگاه اقتصادی و رعایت همه ملاحظات و با برنامه راهبردی حرکت کند می‌تواند جایگاه این نهاد مهم را ارتقا بخشیده و یک نهاد پشتوانه برای بسیاری از فعالیت‌ها شود.

وی با اشاره به لزوم احداث وقف‌های جدید و تلاش اداره اوقاف برای کسب اعتماد مردم در امر وقف، گفت: گاهی مردم نگاه‌های غیر مثبتی به مباحث وقف دارند که لازم است برای بازسازی اعتماد مردم تلاش شود و مردم مطمئن باشند که نیات واقفین در امر وقف‌ها به‌خوبی رعایت می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در رابطه با جایگاه مباحث وقف در حوزه بیان کرد: لازم است که در حوزه نیز در مباحث مربوط به وقف عمق و اهتمام بیشتری صورت پذیرد و در رشته‌های مربوط به وقف و امور خیریه دانش‌پژوهان خوبی تربیت شوند و پایان نامه‌هایی نیز در این مباحث نوشته شود که البته در برنامه ریزی‌های کلان حوزه به این مباحث نیز توجه کافی صورت گرفته است چه در بحث درختواره‌های رشته‌ها و چه در بحث آموزش‌های کاربردی به طلاب.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم پژوهش‌های لازم و کافی در عرصه مباحث مربوط به وقف و توجه حوزه به پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی، گفت: تهیه پژوهش‌های مورد نیاز نظام از دیگر برنامه‌هایی است که امسال در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰ پژوهش در این زمینه گردآوری شده است و مقوله وقف نیز حتماً در این کلان پروژه‌های دیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha