• چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400072114653
  • خبرنگار : 50184

کانال آبرسانی ساسانی قصرشیرین مرمت می‌شود

کانال آبرسانی ساسانی قصرشیرین مرمت می‌شود

ایسنا/کرمانشاه معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از اختصاص اعتبار برای مرمت کانال آبرسانی ساسانی در شهرستان قصرشیرین خبر داد.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به آسیب بخشی از کانال آبرسانی ساسانی در قصرشیرین طی سنوات گذشته، اظهار کرد: از سالهای دور کانال آبرسانی ساسانی بخش هایی از آب زمین ها و باغات حاشیه شرقی شهر قصرشیرین را تامین می کرد. 

وی افزود: متاسفانه بخشی از این کانال در سالهای گذشته تخریب شد، بگونه ای که آب به زمین ها و باغات بالادست شهر نمی رسید، بنابراین جهاد کشاورزی برای مرمت بخش هایی از آن اقدام کرد، اما به دلیل برخورد با اثر تاریخی مرمت بخش هایی از آن متوقف و باقی ماند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: آسیب دیدگی این بخش از کانال طی سالهای گذشته مشکلات متعددی را بویژه برای کشاورزان این منطقه بوجود آورده بود، در این راستا از سال گذشته پیگیری هایی را انجام دادیم که آن را مرمت کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت در ماه های اخیر  از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان حدود یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص داد شد تا با مرمت آن مشکل مشروب کردن زمین ها و باغات این شهرستان هم رفع شود.

اعظمی با بیان اینکه فرآیندهای مقدماتی و اداری برای مرمت این کانال تاریخی در حال انجام است، گفت: پیش بینی می کنیم ظرف یک ماه آینده مرمت کانال ساسانی قصرشیرین آغاز شود و ظرف یک ماه هم پروژه به اتمام برسد.

وی در ادامه کانال آبرسانی ساسانی را از شاهکارهای معماری در حوزه مهندسی آب در ایران باستان دانست و گفت: گذشتگان ما با یک مهندسی بدون نقص و بدون داشتن هیچگونه امکاناتی تنها با نیروی ثقل مرکزی با احداث یک کانال 12 کیلومتری آب رودخانه اروند را از جنوب شهر با حداقل 15 متر اختلاف ارتفاع به شمال شهر می رسانند که البته در دوره ساخت بخشی از زمین های عراق کنونی را هم آبیاری می کرد.

به گفته این مسئول درحال حاضر تنها پنج کیلومتر از این کانال باقی مانده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha