• چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400072115048
  • خبرنگار : 71474

کامیون‌های ایرانی چطور آذربایجان را دور می‌زنند؟

کامیون‌های ایرانی چطور آذربایجان را دور می‌زنند؟

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفته با آغاز بهره برداری از یک جاده جدید، کامیون‌های ایرانی بدون نیاز به عبور از خاک آذربایجان به اوراسیا دسترسی خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، به دنبال افزایش برخی تنش‌های سیاسی و البته جریمه برخی کامیون‌های ایرانی از سوی آذربایجان در هفته‌های گذشته بحث‌های گسترده‌ای درباره بررسی گزینه‌های جایگزین آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی مطرح شده و حالا به نظر می‌رسد مقدمات اجرای یکی از این طرح‌ها فراهم شده است.

چند روز قبل رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داده بود که در کنار مسیرهای دریایی، ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را نیز دنبال می‌کند تا مشکلاتی که برای عبور کامیون‌های ایرانی از آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود.

حالا هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران برای آذربایجان ارائه کرده است.

او گفته: دولت آذربایجان، ۱۳۰ دلار در مسیر رفت و ۱۳۰ دلار در مسیر بازگشت از جاده ای که ایران را به ارمنستان متصل می‌کرد، عوارض تعیین کرد و گاها کامیون‌های ایرانی را نیز جریمه می‌کرد. در واقع با این اقدام دولت باکو، ۳۰۰ دلار به هزینه های صادراتی ما افزوده شد. این جاده در کل حدود ۲۱ کیلومتر است و ۶ کیلومتر از آن، وارد خاک آذربایجان می شود.

 او ادامه داد: با پدید آمدن این مسایل، دولت ایران و دولت ارمنستان توافق کردند که جاده «تاتا» را به عنوان مسیر جایگزین تعیین کرده و نسبت به آماده‌سازی آن اقدام کنند. البته جاده تاتا پیش از این نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و اتوبوس ها و کامیون‌ها برای عزیمت به ارمنستان از این مسیر استفاده می‌کردند. اما این جاده، دارای شیب و گردنه های تندی است که تریلی‌ها قادر به عبور از آن نیستند و همچنین در مواقع بارندگی، عبور از این جاده دشوار می‌شود. از این رو، دو دولت وعده داده اند که این جاده تا پایان آبان ماه به عنوان مسیر جایگزین برای همه خودروها قابل بهره برداری باشد. در این صورت، کامیون‌های ما بدون دردسر به ارمنستان و اوراسیا راه پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه «دولت ارمنستان قصد دارد، به میزان یک میلیارد دلار برای حفر تونل‌هایی در مسیر کاجاران سرمایه گذاری کند» توضیح داد: با حفر این تونل‌ها، زمان پیمودن مسیر ایران تا ایروان از حدود ۷تا ۸ ساعت به حدود ۴ ساعت کاهش پیدا می‌کند. سرمایه گذاری روی این جاده مستقیم، بسیاری از مشکلات ما در زمینه حمل کالاهای فاسدشدنی نظیر لبنیات و میوه و تره بار را حل می‌کند. بدین ترتیب علاوه بر سرعت، شاهد حفظ امنیت و افزایش حجم کالاهای صادراتی به این منطقه خواهیم بود. جالب اینکه تعدادی از شرکت‌های ایرانی نیز نسبت به سرمایه گذاری در این مسیر، اعلام آمادگی کرده اند. همچنین برای حفر این تونل ها، یک مناقصه بین المللی نیز در حال برگزاری‌است که تعدادی از شرکت های معتبر ایرانی نیز در این مناقصه، مشارکت جدی خواهند داشت. او گفت که احتمالا استفاده از این مسیر، حدود دو سال دیگر ممکن باشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ایجاد این مسیرهای جایگزین، راه‌های دسترسی به بازارهای اوراسیا و اروپا را افزایش می‌دهد، به سایت اتاق تهران گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که ۱۵ کشور را در همسایگی دارد و چندان در صرافت افزایش کریدورهای جایگزین و مسیرهای دسترسی خود نبوده است. ایران در حال حاضر در صدد آن است که با وارد کردن کشتی رو-رو و افزودن به کانتینرهای یخچال دار و نوسازی ناوگان حمل، مسیر دریای خزر به روسیه را احیا کند. مساله این است که ترافیک های عجیب و غریبی برای رسیدن به روسیه وجود داشت و این ترافیک در  سال گذشته، اعتراض رانندگان کامیون را در پی داشت. به طور کلی، احیای این مسیرها نویدبخش تسهیل ورود به کشورهای حوزه اوراسیا و حتی اروپاست.

یاریجانیان با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و ارمنستان در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، ادامه داد: اگر مسیرهای جایگزین به سرعت ایجاد شود و امنیت ازدست رفته ارمنستان به واسطه جنگ بازگردد و همچنین با وجود الحاق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای، می توان انتظار داشت که حجم مراودات ایران و ارمنستان به عنوان کشوری از اوراسیا که دارای مرز خاکی با ایران است، به زودی به یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار بدون احتساب تبادل انرژی برسد. باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه‌ای به ارمنستان نیز برای ایران یک فرصت است و فعالان اقتصادی نیز می توانند از این فرصت بهره برداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۱۸:۴۵

به صارات بها داده شود و فقط به صادرات بها و از واردات تعرفه بالا گرفته شود و مخصوصا کالایی که مشابه داخلی دارد با تعرفه بسیار بالا وارد شود و کالای قاچاق حتی در مغازه گرفته شود چون اگر مغازه دار کالای قاچاق نفروشد حتما ورود کمتر و کم میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۷:۱۰

هزاران کولبر بیکار و نیازمند تامین نان شب میشوند.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۳

تعرفه ی گمرکی به صفر برسه مشکلات حل میشه . دنیا رو نمیشه با ترامپیست چرخوند . هر کشوری چیزی رو میسازه که می‌تونه ارزونتر بفروشه .در هر کشوری هم امکانات متعدد زیادی هست که منحصر به همون اقلیمه و اگه بتونه ازش درست استفاده کنه ثروتمند میشه و نیاز مابقی کشورها رو هم با قیمت کم برآورده میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۲۰:۵۱

برای ایران چاه کندن حالا به زودی خودشان در این چاه می‌افتند و حضور کامیون های ایرانی را از دست می‌دهند و زمینه منزوی شدن خودشان را فراهم می کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۲۱:۴۵

عالی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۲۱:۵۸

لطفا نقشه ارائه دهید چون اگه آذربایجان به نخجوان وصل شده دیگه راهی نداریم که مستقیم به ارمنستان برویم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۲ ۲۳:۳۰

باید از این فرصت برای بهره وری بیشتر استفاده کرد به شرط اینکه با بی تدبیری و بی کفایتی ارمنستان رو هم از دست ندهیم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۰۲:۴۴

پرچم ایران عزیز همیشه بالاست

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۰۳:۲۰

خدا. ا شکر عدو شود سبب خیر همین. را می گویند

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۲:۳۸

عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد!

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۵:۱۴

روابط سیاسی و اقتصادی ارمنستان با ترکیه و آذربایجان برقرار خواهد شد .عدم‌ درست سیاست ایران باعث شده ضررهای زیادی نصیب ایران شود .ایران همیشه در جهت عکس جریان آب شنا میکند .فرض بگیریم‌در آارمنستان کارها درست پیش رفت .حالا گرجستان که با ایران میانه ی خوبی ندارد و دروازه ورود اروآسیاست و با آذربایجان هم روابط بسیار قوی دارد .اگر گرجستان تردد کامیونهای ایران را ممنوع کند ، آنوقت چه میشود؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۰:۳۰

ایران باید اذربایجان رو جایگزین ارمنستان کنه وگرنه در اینده خیلی نزدیک به شدت تحقیر خواهد شد در مسائل ارمنستان و اذربایجان واقعا حق با اذربایجان هست همه میدونیم ایروان صدو پنجاه سال پیش یک شهر مسلمان نشین اذربایجانی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۵:۲۸

برای تعیین مرز ارمنستان و آذربایجان نقشه سال 1920ملاک است .و در بند 9صلحنامه قره باغ بر باز شدن کریدور آذربایجان و نخجوان تاکید شده است .اگر این نقشه اجرا شود ، مبدا ورودی ارمنستان در اختیارآذربایجان خواهد شد .وذارمنستان از بابت خسارت در قره باغ مبلغ 700میلیارد دلار باید غرامت بدهند .اگر نتوانند آذربایجان ادعای اراضی خواهد کرد وْ جائی نخواهد بود جز زنگه زور که که کریدور در خاک خودش باشد .آنوقت است که ایران برای ورود به ارمنستان به مشکل جدی بر میخورد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۶:۱۱

با گفتگو و برقراری روابط دوستانه باید روابط خودمون را با سرزمین های قفقاز خصوصا با ارمنستان و با آذربایجان بهبود بخشیم و در اختلافات اونها داخل نشویم ، هرچه باشه اونها بخشی از سرزمین ایران بزرگ هستند.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۷:۵۹

سلام دوس دوستان من اهل شهر آستارا هستم مرز آذربایجان الان تو شهر ما پر ترانزیت روس و آذربایجان و گرجستان که دارن کل محصولات کشاورزی و بار میزنن هر دفعه که یه بار میوه و سبزیجات میبرن اون جنس تو بازار گرون میشه ولی در عوض آذربایجان ماشین های ایرانی گیر میده.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۹:۲۰

بهتر نیست باکشورآذربایجان وارد مذاکره و روابط حسنه بشیم جمعیت آن ۳برابرکشورارمنستانه و همچنین دراین صورت ارمنستان راهم خواهیم داشت.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۹:۳۶

امیدوارم که این موفقیت خیلی زود حاصل شود،ای ایران ای مرز پر گوهر

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۹

ایران به ارمنستان راهی ندارد همه افتاد دست آذرباجان پذیرش صدوسی دلار برای هر کامیون بهتر از سرمایه گذاری الکی یک میلیارد دلاری ست .‌ البته اگه ایران به ارمنستان تجهیزات نظامی و لجستیکی بده تا بازهم به قره باغ مسلط بشه هم خوبه .