• پنجشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400072215802

برای رسیدگی به شکنجه شدن زندانیان یمنی باید دادگاه تشکیل شود

برای رسیدگی به شکنجه شدن زندانیان یمنی باید دادگاه تشکیل شود

ایسنا/قم استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ژنو سوئیس گفت: با بازداشت‌شدگان در جنگ یمن برخورد نامناسبی دارند و با شکنجه و سوءاستفاده همراه بوده است و نیاز است که برای رسیدگی به این موضوع، دادگاهی تشکیل شود.

مارکو ساسولی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه ژنو سوئیس، در این همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در مناطق غرب آسیا که در تالار شیخ مفید قم برگزار شد، با اشاره به تفاوت گذاشتن میان مقررات مسلم بین‌المللی و غیربین‌المللی عنوان کرد: تمایز گذاردن میان شهروندان و جنگ‌جویان در خصوص جنگ یمن رعایت نمی‌شود و مناطق مسکونی و اردوگاه‌های مهاجران و بازارها مورد هدف قرار می‌گیرد و خلائی در خصوص حقوق بشر دوستانه وجود دارد که دیگر موارد می‌توانند از آن متاثر باشند.

وی با تأکید بر این که مناطق شهروندی در جنگ یمن باید با دقت مشخص شود، تصریح کرد: در صحنه عمل، بیمارستان‌هایی که توسط پزشکان بدون مرز حمایت می‌شوند کمتر از مراکز شهری فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه وجود بازرسی‌های دقیق انجام اقدامات برای کمک‌های بشردوستانه را دشوارتر کرده است، افزود: اهمیت مراقبت از مجروحان بیماران و بیمارستان‌ها است.

ساسولی اظهار کرد: با بازداشت‌شدگان در جنگ یمن برخورد نامناسبی دارند و با شکنجه و سوءاستفاده همراه بوده است و نیاز است که برای رسیدگی به این موضوع، دادگاهی تشکیل شود.

وی به لزوم دسترسی داشتن شهروندان به کمک‌های انسان‌دوستانه اشاره و تصریح کرد: کمک‌های انسان‌دوستانه باید همراه با رضایت باشد.

ساسولی در سومین محور سخنان خود به کودکان و گروه‌های مسلح اشاره کرد و گفت: گروه‌های مسلح از کودکان برای حقوق انسانی و نظامی استفاده می‌کنند و می‌خواهند جنبه‌های حقوق بشر را نقض کنند.

وی با بیان اینکه هم‌گرایی و واگرایی اساسی میان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه نیازمند بررسی بیشتر است، گفت: کمک‌های بشردوستانه توسط سازمان ملل در حال هدایت شدن است اما تصور نادرستی وجود دارد و آن، این که با توجه به حقوق بشر به همه مشکلات به درستی رسیدگی نمی‌شود.

ساسولی در خصوص به کارگرفتن کودکان در عملیات تروریستی که در یمن انجام می‌شود، گفت: جنبه کمک‌های بشردوستانه در خصوص مردم یمن باید توسط سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، مورد توجه قرار گیرد و با دقت در خصوص مردم یمن لحاظ شود.

وی تصریح کرد: عدم ارائه کمک‌های بشردوستانه نسبت به مردم یمن ذهنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید در مناطق در حال جنگ به ویژه در یمن با دقت رعایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha