• جمعه / ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400072316139
  • خبرنگار : 71415

توافق آمریکا و یونان بر سر تمدید و گسترش همکاری دفاعی

توافق آمریکا و یونان بر سر تمدید و گسترش همکاری دفاعی

آمریکا و یونان توافقی را به منظور تمدید همکاری دفاعی طولانی مدت خود امضا کردند؛ توافقی که به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشورهای همپیمان در ائتلاف ناتو اجازه می دهد امنیت را در منطقه شرق مدیترانه و فراتر از آن تقویت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، توافق مذکور موسوم به "توافق همکاری دفاعی دوجانبه آمریکا-یونان" به نیروهای ارتش آمریکا اجازه داده از سال ۱۹۹۰ به اجرای آموزش و عملیات در داخل خاک یونان بپردازند.

براساس این گزارش دو کشور که روابط سیاسی و اقتصادی قدرتمندی دارند توافقشان را  هم برای مدت پنج سال تمدید کرده اند و هم این که بر سر تداوم نامحدود این توافق بعد از این مدت پنج ساله تا زمانی که یکی از طرفها تصمیم به خروج از آن بگیرد تفاهم کرده اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:‌توافق همکاری دفاعی دوجانبه آمریکا و یونان بستری همکاری دفاعی ما است. اصلاحیه امروز سبب تمدید اعتبار این توافق شده و آن را با دیگر توافقات همکاری دفاعی دوجانبه میان همپیمانان ناتو همراستا کرده و مدت زمانش انقدر کافی هست که به آمریکا و یونان اجازه پیشبرد امنیت و ثبات در شرق دریای مدیترانه و فراتر از آن را بدهد.

بلینکن در مراسم امضای این توافق در کنار نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان گفت، آمریکا چند پایگاه نظامی در یونان دارد و این اصلاحیه به توافق دفاعی آنها اجازه می دهد تا مدت نامحدود "به قوت خود باقی بماند".

دندیاس اظهار کرد،‌تعهد آمریکا به یونان نشان داد که دو کشور مصمم به حراست و محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر هستند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه ای توضیح داد که تمرکز این همکاری بر دفاع، تجارت و سرمایه گذاری،‌آب و هوا، اعمال قانون و مبارزه با تروریسم و روابط بین مردم دو کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha