• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400072416472
  • خبرنگار : 71415

مناقشه آمریکا و روسیه بر سر برخورد کشتی‌ها در دریای ژاپن

مناقشه آمریکا و روسیه بر سر برخورد کشتی‌ها در دریای ژاپن

ارتش آمریکا بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رویارویی کشتی‌های نیروهای دریایی دو کشور را "نادرست" دانست و مدعی شد ناوشکن یو.اس.اس چافی مطابق قوانین و عرف بین‌الملل عملیات‌هایش را اجرا کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه اعلام کرد، یکی از کشتی های نیروی دریایی ارتش این کشور در جریان مانور مشترک با نیروی دریایی چین در روز جمعه در حوزه دریای ژاپن به تعقیب یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا که در تلاش برای نقض آبهای ارضی روسیه بود، پرداخته است.

این در حالی است که ارتش آمریکا گفت که ناوشکن چافی (Chafee) متعلق به این ارتش و مجهز به موشکهای هدایت شونده، در حال اجرای عملیاتهای معمول در آبهای بین المللی در دریای ژاپن بوده که یک ناوشکن روسی در فاصله ۶۰ متری این کشتی آمریکایی حاضر شده است، هر چند که تمامی برخوردهای صورت گرفته "حرفه ای و ایمن" بودند.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره این برخورد بین دو کشتی نیروهای دریایی ارتش دو کشور غلط است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ناوشکن یو.اس.اس چافی در تمامی اوقات مطابق با قوانین و عرف بین الملل عملیاتهایش را اجرا کرده است.

پیشتر وزارت دفاع روسیه اعلام داشت، خدمه کشتی ضدزیردریایی آدمیرال تریبیوتس (Admiral Tributs) این کشور با بی سیم به ناوشکن چافی هشدار داده بودند که "به حوزه ناوبری مربوط به یک رزمایش با آتش توپخانه نزدیک شده است".

در بیانیه وزارت دفاع روسیه تصریح شد، این ناوشکن آمریکایی در ادامه از تغییر مسیر خود امتناع کرده و به جایش پرچمهای علامت دهنده در خصوص پرواز یک هلیکوپتر از عرشه اش را بالا برد که معنایش این بود نمی تواند برگشته یا سرعتش را تغییر دهد.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: ناوشکن آدمیرال تریبیوتس روسیه طی اقدام در چارچوب قوانین بین المللی کشتیرانی، مسیر وادار کردن متجاوز به خروج از آبهای ارضی روسیه را در پیش گرفت.

این وزارتخانه تصریح کرد، ناوشکن آمریکایی چافی زمانی که فاصله دو کشتی به کمتر از ۶۰ متر رسید، نهایتا مسیرش را تغییر داد. همچنین در بیانیه این وزارتخانه عنوان شد، این حادثه حدود ۵۰ دقیقه طول کشید و محل وقوع آن منطقه پیتر در خلیج گریت در غرب دریای ژاپن بود.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه اعلام داشت، وزارت دفاع روسیه اقدام به احضار وابسته نظامی آمریکا کرده و خطاب به او اقدامات خدمه ناوشکن این کشور را "غیرحرفه ای" خوانده و تاکید کرد که این اقدامات "به شکلی گستاخانه قوانین بین المللی مربوط به جلوگیری از برخورد کشتی ها در دریا و همینطور بندهای توافق بین دولتی سال ۱۹۷۲ آمریکا-روسیه بر سر پیشگیری از حوادث در دریاهای آزاد و حریم هوایی مربوط به آنها را نقض کردند".

این دومین بار در چهار ماه اخیر است که روسیه خبر از تعقیب کشتی جنگی یکی از اعضای ناتو در آبهایش می دهد. در ماه ژوئن روسیه یک ناوشکن انگلیسی را متهم به تجاوز به آبهای ارضی خود در حوزه کریمه در دریای سیاه کرده و گفت که با برخورد با این کشتی آن را مجبور به خروج از منطقه کرده است.

روسیه اوایل جمعه از آغاز رزمایش دریایی مشترک خود با چین در دریای ژاپن خبر داده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha