• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400072417043
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد:

اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی

اجرای طرح غنی‌سازی آرد و نان در سطح خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر طرح غنی‌سازی آرد و نان با آهن، اسید فولیک و ویتامین D در خراسان جنوبی در دست اجراست.

غلامرضا آهنی، امروز شنبه ۲۴ مهر در نشست خبری اظهار کرد: امسال هفته غذا از ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه با موضوع "آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی غذایی برای مبارزه با کرونا" و با اجرای برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه غذا مهمترین نیاز اولیه جوامع انسانی و تضمین امنیت غذایی از ضروری‌ترین اصول محافظت از سلامت جامعه است، خاطرنشان کرد: تهیه غذای ایمن با کیفیت مطلوب برای تداوم بقای بشر و کیفیت زندگی امری ضروری است.

آهنی ادامه داد: در حال حاضر آرد و نان در خراسان جنوبی با آهن و اسیدفولیک غنی‌سازی می‌شود و براساس نتایج پایش‌ها میزان مورد نیاز افزودن ویتامین D به آرد مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: درخصوص اجرای طرح غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک، ۱۱۹ مورد آزمایش و بررسی در زمینه نحوه ترکیب و درصد موفقیت انجام شده است و طرح غنی‌سازی آرد با ویتامین D  هم در مرحله مقدماتی قرار دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: طرح پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه و سبزیجات، طرح PMS فرآورده‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه و طرح PRPS واحدهای تولیدی از دیگر طرح‌های در دست اقدام این معاونت بوده و در مورد اجرای طرح PMS در مواد آرایشی، بهداشتی و خوارکی و آشامیدنی ۴۹۴ نمونه‌برداری از مراکز عرضه انجام شده و شاخص‌های سلامتی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در زمینه اجرای پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه و سبزیجات هم ۱۴۶ مورد نمونه‌گیری انجام شده و فلزات سنگین موجود در آنها مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است.

آهنی اظهار کرد: طرح نشانه‌گری رنگی که میزان قند، چربی و نمک موجود در مواد عذایی مشخص می‌شود در ۹۹ درصد واحدهای تولیدی استان روی مواد غذایی حک می‌شود و در یک سال گذشته هزار و ۷۲ ساعت آموزش و اطلاع‌رسانی را برای مسئولان فنی کارخانه‌های استان خراسان جنوبی برگزار کردیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد واحدهای تولید خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی استان را ۱۱۲ واحد و تعداد انبارها، مراکز نگهداری مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی را ۶۸ مورد ذکر کرد و افزود: در یک سال گذشته ۶۴۸ مورد بازرسی و گشت مشترک از این واحدها انجام و در این زمینه ۲۱ مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۲۰ مورد صدور و تمدید پروانه بهداشتی برای واحدهای تولیدی استان صادر شده است، بیان کرد: در واحدهای تولیدی خراسان جنوبی یک نفر مسوول فنی به نمایندگی از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی حضور دارد و نظارت کامل توسط این کارشناسان بر فرآیند تولید انجام می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ اکتبر سالروز تاسیس سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است، یادآور شد: این سازمان هر سال با توجه به موضوعات مختلف یک شعار را برای این روز انتخاب می‌کند که امسال "رفتار ما آینده ما را می‌سازد" نامگذاری شده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha