• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400072417095
  • منبع : فضای مجازی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وپنجم مهر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌وپنجم مهر

«فرخی یزدی، دبیر روزنامه طوفان و نماینده سابق مجلس در زندان قصر کشته شد. وی توسط آمپول هوا که به‌وسیلۀ پزشک احمدی تزریق گردید به قتل رسید.»

به گزارش ایسنا، در ادامه مهم‌ترین رویدادهای بیست‌وپنجم مهر را به نقل از پایگاه اینترنتی «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:

رویدادهای بیست‌وپنجم مهر

سال ۱۲۸۶

میرزا ابوالقاسم‌خان ناصرالملک با صلاحدید و تصویب عده‌ای از وکلای مجلس از طرف محمدعلی شاه به رئیس‌الوزرایی منصوب شد.

سال ۱۲۹۱

در مناطق عشایری فارس مجدداً زد و خورد بین قوای دولتی و عشایر آغاز شد. حاج مخبرالسلطنه، والی فارس، برای رفع تعرض از عشایر به سمیرم رفت.

سال ۱۲۹۶

انتخابات چهارمین دوره قانونگذاری در تهران پایان یافت. حائزین اکثریت تهران به این شرح انتخاب شدند:

مستوفی‌الممالک - سیدحسن تقی‌زاده - سلیمان‌میرزا - مخبرالسلطنه - مشیرالدوله - صمصام‌السلطنه - سیدمحمدرضا شیرازی (مساوات) - مؤتمن‌الملک - حکیم‌الملک - میرزا طاهر تنکابنی - حسینقلی نواب - سیدمحمد تدّین.

سال ۱۳۰۶

قانون اختیارات دکتر میلسپو که به موجب رأی مجلس به مخبرالسلطنه رئیس‌الوزراء تفویض شده بود سه ماه دیگر تمدید شد.

قرارداد منعقده بین ایران و فرانسه مربوط به حفاری و کشف آثار عتیقه لغو گردید.

سال ۱۳۱۸

فرخی یزدی، دبیر روزنامه طوفان و نماینده سابق مجلس در زندان قصر تلف شد. وی توسط آمپول هوا که به‌وسیلۀ پزشک احمدی تزریق گردید به قتل رسید.

سال ۱۳۰۰

یاور محمودخان نوذری به کمک صاحب‌منصبان ژاندارم از زندان رهایی یافت و با کمک بقیه صاحب‌منصبان از یاور اسمعیل‌خان خلع درجه نمودند و وی ناگزیر در خانه آیت‌الله‌زاده متحصن گردید.

توطئه‌ای در تهران کشف شد که عده‌ای قصد داشتند قوام‌السلطنه، رئیس‌الوزراء، و سردارسپه، وزیر جنگ، را ترور نمایند. عده زیادی از رجال و افراد به جرم شرکت در این توطئه بازداشت شدند. در میان توقیف‌شدگان میرزاحسن‌خان مشارالملک، وزیر سابق دربار و سیدجواد ظهیرالاسلام، نایب‌التولیه سابق آستان قدس رضوی دیده می‌شدند.

سال ۱۳۲۵

عصر امروز نخست‌وزیر استعفای کابینه را به شاه داد و مجدداً مأمور تشکیل کابینه شد.

سال ۱۳۳۲

مستر هوور، کارشناس امور نفت وزارت امور خارجه آمریکا، برای مذاکره با اولیای دولت ایران و کسب اطلاعاتی در مورد مسئلۀ نفت وارد تهران شد.

از طرف نخست‌وزیر یک کمیسیون پنج نفری مرکب از مطلعین در امور نفت تشکیل شد که درباره حل مسئله نفت و طریق عملی آن مطالعه کنند.

سال ۱۳۳۴

۷۵ نفر از ایرانیان که از سال‌ها قبل در شوروی به‌ سر می‌بردند در مرز باجگیران تحویل مقامات ایرانی شدند.

سال ۱۳۳۵

کامیل شمعون، رئیس‌جمهوری لبنان، وارد تهران شد.

سال ۱۳۳۶

ایران به شوروی ۲۵ هزار تن برنج چمپا داد و در عوض شوروی به ایران ۸۰ تن شکر صادر کرد.

سال ۱۳۴۱

هوارد پیچ، رئیس شرکت‌های شش‌گانه کنسرسیوم و عاقد قرارداد نفت، در رأس یک هیات شش‌نفری برای مذاکرات بر سر نفت وارد تهران شدند.

سال ۱۳۴۲

ژنرال دوگل در جلسه مشترک مجلسین نطقی ایراد نمود.

سال ۱۳۴۳

قرارداد تأسیس یک مرکز تولید نیروی برق به قدرت ۲۵ هزار کیلووات بین سازمان برق تهران و یک مؤسسه آمریکایی امضاء و مبادله شد.

سال ۱۳۴۴

فرمان تشکیل کتابخانه پهلوی برای تمرکز کلیه کتب خطی و اسناد تاریخی صادر شد.

سال ۱۳۴۶

امیر عباس هویدا طبق سنت پارلمانی از نخست‌وزیری کنار رفت ولی مجدداً مأمور تشکیل کابینه شد.

سال ۱۳۵۰

فرستنده تلویزیون بندرعباس افتتاح شد.

سال ۱۳۵۲

به دنبال اجلاس وزرای نفت شش کشور تولیدکننده خلیج فارس در کویت اعلام شد قیمت هر بشکه نفت خام خلیج فارس به ۶۵/۳ دلار رسید با این ترتیب بهای نفت ایران ۷۰% افزایش یافت.

سال ۱۳۵۴

ارتش اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران با حمایت نیروی هوایی عمان توانسته‌اند مرکز شورشیان ظفار را تصرف کند. در این حمله عده زیادی از نظامیان ایران مقتول و مجروح شده‌اند.

سال ۱۳۵۶

امضای قرارداد خرید دو نیروگاه اتمی از فرانسه هر یک به قدرت ۹۰۰ مگاوات به علت مسائل و مشکلاتی که پیش آمد به تأخیر افتاد.

دکتر جمشید آموزگار در ششمین جلسه کمیسیون شاهنشاهی طی انتقادی تند از شیوه کار دستگاه‌های دولتی گفت: دیوانسالاری دستگاه‌های دولتی سد راه پیشرفت مطلوب کارهاست. دستگاه‌های دولتی با هم هماهنگی ندارند و هر دستگاه می‌کوشد تقصیر را به گردن دیگری بیندازد.

یک مقام مطلع در شرکت ملی نفت اظهار کرد: ذخائر نفت ایران در حدود ۶۳ میلیارد بشکه است و با همین روند تولید، ایران تا ۳۰ سال نفت دارد.

راکفلر اظهار کرد کمک به ایران در حقیقت کمک به آمریکاست. ما همیشه در کنار ایران ایستاده‌ایم زیرا این ایستادگی به نفع خودمان خواهد بود.

سال ۱۳۵۷

امام خمینی با روزنامه لوموند پاریس مصاحبه کردند و گفتند: کلیه کسانی که در سال‌های اخیر دزدی کرده‌اند و به منافع عالیه ملت و مصالح مردم خیانت ورزیده‌اند باید محاکمه و مجازات شوند و برای همیشه از کار برکنار شوند. امام مذاکره با دکتر علی امینی را رد کردند.

دولت شریف‌امامی در مجلس شورای ملی استیضاح شد.

امام خمینی در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو گفتند ممکن است ناگزیر شود در رهنمودهای مبارزه مسالمت‌آمیز علیه رژیم شاه تغییر ایجاد کند. او گفت که من تاکنون با مبارزه مسلحانه برای مقابله با ارتش و دیکتاتوری مخالفت کرده‌ام ولی اکنون تردید دارم زیرا نمی‌توان همیشه با سینه باز در مقابل تفنگ ایستاد.

دکتر ابوالفضل قاضی شریعت‌پناهی به سمت وزیر علوم و آموزش عالی تعیین شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha