• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400072517499
  • خبرنگار : 71498

سایه قرارداد گازی ترکیه و آذربایجان برسر ایران

سایه قرارداد گازی ترکیه و آذربایجان برسر ایران

به تازگی کشور ترکیه از امضای قرارداد سه ساله برای خرید ۱۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی با جمهوری آذربایجان خبر داد که طبق گفته کارشناسان امضای این قرارداد خطری برای ایران محسوب نمی‌شود و به نفع این کشور است که بازار ایران را حفظ کند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که ترکیه هنوز قراردادهای بلندمدت تامین گاز که موعد آنها زمستان امسال به پایان می رسد را تمدید نکرده، تقاضای بالا برای گاز طبیعی در سال جاری این کشور را مجبور کرده است خرید در بازار محموله‌های تک را افزایش دهد. وزیر انرژی ترکیه روز گذشته اعلام کرده که این کشور یک قرارداد سه ساله برای خرید ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با جمهوری آذربایجان منعقد کرده و پیشرفت قابل توجهی در تامین بیشتر گاز طبیعی داشته است.

ترکیه که یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز در اروپاست، به گازی که از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله وارد می‌کند و همچنین واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از نیجریه، الجزایر و بازار محموله های تک متکی است. این کشور چهار قرارداد واردات بلندمدت به میزان مجموعا ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال دارد که امسال منقضی می شوند.

در این بین ایران با ترکیه یک قرارداد صادرات گاز بلندمدت دارد که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و مدت آن ۲۵ سال و تا سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد. بر اساس این قرارداد، ترکیه باید هر سال حداقل حدود ۸.۵ میلیارد مترمکعب گاز برداشت کند و طبق گفته کارشناسان امضای قرار جدید ترکیه با آذربایجان سایه تهدیدی برای ایران برای از دست دادن بازار ترکیه به حساب نمی آید.

در این باره مرتضی بهروزی فر - کارشناس ارشد حوزه انرژی - به ایسنا گفت: مشکلی که قرارداد گازی سه ساله ترکیه با جمهوری آذربایجان می تواند برای ایران ایجاد کند، این خواهد بود که ترکیه گزینه دیگری علاوه بر روسیه و ایران در اختیار خواهد دشت که دستش را برای چانه زنی در مقابل روسیه و ایران بازتر می کند و راحت‌تر می تواند چانه بزند، تخفیف بگیرید و در مجموع شرایط بهتری را کسب کند.

وی افزود: اینکه گمان شود قرارداد گازی ترکیه با آذربایجان موجب کنار گذاشتن ایران می‌شود تقریبا دور از ذهن است، درواقع واردکننده ترجیح می دهد گزینه‌های متعددی را روی میز داشته باشد تا اگر مشکل فنی، سیاسی یا هر مشکل دیگری به وجود آمد، چالش کمتری را تجربه کند، باید گفت به نفع وارد کننده است که گزینه های بیشتری داشته باشد چراکه امکان چانه زنی و گرفتن امتیازات بیشتر در قراردادهای بعدی را خواهد داشت.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران با ترکیه، گفت: زمان زیادی تا اتمام این قرارداد باقی نمانده و ایران از هم اکنون باید به دنبال تمدید آن باشد، قرارداد اینگونه است که کشور واردکننده می تواند حداقل برداشت را داشته باشد و یا در مواردی همچون اتفاقی که سال گذشته برای خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه افتاد کشور وارد کننده عجله ای برای ترمیم نداشته باشد و یا مساله فنی به وجود آید که فرایند کار را طولانی کند.

بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه با وجود تمام این موارد اصلا به نفع ترکیه نیست که ایران را کنار بگذارد، تصریح کرد: به نفع این کشور است که از کشورهای بیشتری واردات داشته باشد تا بتواند امتیازات بیشتری را برای خود کسب کند اما کنار گذاشتن ایران به هیچ عنوان به نفع آن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۲۱:۴۴

آیااین قرارداد۲۵ ساله بین ایران وترکیه همانی نبود که می گفتن، بضرر ما تمام شده؟اصلا معلوم نیس کسی چی میگه،چی نمیگن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۵ ۲۱:۵۵

ترکیه بهترین مشتری گاز ایران است وکمبود منابع گاز در جهان ایران را به عنوان کشوری پیشرو در این این مورد کرده است

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۰۷:۵۲

ما گفتیم گاز اسلحه ماست . حالا می‌بینیم باید دعا کرد ترکیه مارو کنار نگذارد ‌ اونم در موقعیت که میگن زمستان برای داخل گاز کمبود داریم ‌ برام که کم داریم و آبم که بامید خدا ست ..

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۰:۴۰

از سال ۲۰۰۱تا الان قیمت گاز صادراتی مون تغییر نکرده ولی گاز مصرفی داخل کشور هرسال گران تر شده پولشم که همیشه به بهانه تحریم ها بهمون یا نمیدن یا دیر میدن نمیدونم این چه قراردادیه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۴:۴۸

زیره خونه ما رد میشه اگه می خوای منفجر کنم

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۴

مسیر لوله ش از کجا میگذره؟ 😉

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۶

این همه منابع طبیعی و فسیلی خداوند در اختیار ایران گذاشته ولی بلد نیستن به طور درست از ان استفااده کنن با سیاستهای غلطشون

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۶ ۱۲:۵۹

باید ارمنستان را مجاب کرد اجازه نده از خاکش خط لوله انتقال گاز از باکو به ترکیه بگذرد و از خاک خودمون هم به هیچ عنوان اجازه ندهیم تا هزینه بالا بره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۰۹:۱۸

برای همین ترکیه و اذربایجان اصرار دارند گذرگاه بین نخجوان و اذربایجان رو ایجاد کنند و مرز ایران و ارمنستان را قطع کنند