• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400072618582
  • خبرنگار : 71496

در پی اعتراضات گسترده صورت می‌گیرد

نشست فوق‌العاده کابینه سودان برای بررسی اوضاع این کشور

نشست فوق‌العاده کابینه سودان برای بررسی اوضاع این کشور

نخست وزیر سودان امروز (دوشنبه) نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی وضعیت موجود در این کشور برگزار می‌کند. ائتلاف حاکم در این کشور نیز ایجاد نیروی مسلح یکپارچه بدون مشارکت هر نیروی دیگری و برپایی راهپیمایی‌هایی در روز پنج‌شنبه آتی در حمایت از انتقال دموکراسی در کشور را خواستار شد.

نشست فوق‌العاده کابینه سودان برای بررسی اوضاع این کشور/ائتلاف حاکم تشکیل نیروی مسلح یکپارچه سودان را خواستار شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان اعلام کرد که امروز در کابینه نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی وضعیت فعلی این کشور برگزار می‌شود.

مشکلات مرحله انتقالی از مهمترین بحران‌هایی هستند که کابینه فعلی سودان با آنها مواجه است.

حمدوک روز جمعه با تاکید بر اینکه کاهش تنش‌ها و آغاز گفتگو تنها راه‌های خروج از بحران فعلی هستند، اعلام کرد که با طرف‌های سیاسی نقشه راهی جهت پایان دادن به این بحران تدوین شد.

نخست وزیر سودان با اشاره به دیدارهایی که در مرحله گذشته با تمامی طرف‌ها برای حل اختلاف‌نظرها انجام شدند، تاکید کرد: مقامات سودان هرگز تسلیم کودتاها و اقدامات خرابکارانه‌ای نخواهد شد که با هدف ناکام گذاشتن دوره انتقالی انجام می‌شوند.

از زمان کودتای ۲۱ سپتامبر گذشته، درگیری‌ها در سودان شکل گرفتند و اختلاف‌نظرها میان دو گروه نظامی و غیرنظامی سودان که از زمان سقوط حاکمیت عمر البشیر برای برگزاری انتخابات پارلمانی و تشکیل حاکمیت جدید در مورد حاکمیت بر کشور به شکل مرحله‌ای توافق کرده بودند، آشکار شدند.

حزب الامه سودان روز یکشنبه در بیانیه‌ای پایبندی خود را به قانون اساسی این کشور و مخالفتش با هرگونه تمدید مرحله انتقالی و استمرار تلاش‌ها برای نزدیک‌سازی رویکردها میان شرکای مرحله انتقالی اعلام کرد.

صدها سودانی روز یکشنبه برای دوم روز پیاپی در خارطوم تحصن کرده و درخواست کردند نظامیان به تنهایی در حاکمیت باقی بمانند و این امر موجب پیچیده شدن بحران سیاسی شد که حمدوک آن را بدترین و خطرناک‌ترین بحران از زمان برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق توصیف کرد.

علی عسکوری، سخنگوی معترضان و جداشدگان ائتلاف آزادی و تغییر  که اعتراضات علیه البشیر را هدایت کرد، گفت: این تحصن ادامه دارد و تنها با انحلال دولت برچیده خواهد شد و منظور ما از انحلال، برکناری وزرا به جز نخست وزیر است.

تظاهرکنندگان سودانی روز شنبه مقابل کاخ ریاست جمهوری، دفتر دولت انتقالی تجمع کرده و کابینه‌ای نظامی را برای خارج کردن سودان از دو بحران سیاسی و اقتصادی‌اش خواستار شدند.

تظاهرکنندگان در واقع در پاسخ به فراخوان گروه جدا شده از فراکسیون آزادی و تغییر که به دنبال ائتلاف با نظامیان است، تجمع کردند.

جعفر حسن، سخنگوی فراکسیون آزادی و تغییر (گروهی که خواستار انتقال کامل حاکمیت به غیرنظامیان است) گفت: آنچه در حال وقوع است، بخشی از سناریوی کودتا و بستن راه به روی تغییر دموکراتیک و تلاش برای ایجاد تحصنی با حضور حامیان حاکمیت قبلی است.

همزمان با استمرار تحصن صدها سودانی در مقابل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، فراکسیون آزادی و تغییر، ائتلاف حاکم در سودان، تحقق صلح، ایجاد نیروهای مسلح یکپارچه سودانی بدون مشارکت و یا رقابت هر نیروی دیگری و برپایی راهپیمایی‌هایی در روز پنج‌شنبه آتی در حمایت از انتقال دموکراسی در کشور را خواستار شد.

این ائتلاف در ادامه مشارکت مردم در این راهپیمایی‌ها را برای خاموش کردن صدای کودتاچیان، حمایت از انتقال مدنی و دموکرات و اجرای عدالت خواستار شد.

تنش میان دو گروه نظامی و غیرنظامی در حاکمیت انتقالی سودان از چند هفته قبل به دلیل انتقادهای فرماندهان نظامی گروه‌های سیاسی بالا گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha