• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400072618772
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۶ مهر

درخواست تکراری لاریجانی/تازه ترین اخبار از برجام و مذاکرات بروکسل

درخواست تکراری لاریجانی/تازه ترین اخبار از برجام و مذاکرات بروکسل

ایران و آذربایجان/ مذاکرات بروکسل/ طالبان در افغانستان و ... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات سعید خطیب‌زاده به سوالات خبرنگاران درباره ادامه مذاکرات برجامی و اظهارات رئیس جمهور آذربایجان در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران از جمله در مورد بحث قاچاق مواد مخدر گفت:‌ توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا ایران پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات مطرح کرده است، گفت: ‌ما هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگوها مطرح نکرده‌ایم و در خصوص آمریکا همان طور که از فضای رسانه‌ای پیامی دریافت نمی‌کنیم و به عنوان پیام اصلی در نظر نمی‌گیریم از این طریق نیز برای کسی پیامی مخابره نمی‌کنیم.

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل هم در تحلیلی به چرایی برگزاری مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل پرداخت و گفت: شاید یکی از دلایل این امر این باشد که اتحادیه اروپا مثل زمان مدیریت خانم موگرینی که نقش کلیدی در توافق داشت سعی دارد این مسیر را احیا کند و گام مهم و تعیین کننده ای را در راستای بازگشت به برجام بردارد.

نشریه پولیتیکو نیز در گزارشی با توجه به تحولات اخیر پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی مطالبی را راجع به ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مطرح کرد.

در این گزارش  به نقل ازیک مقام ارشد اروپایی آمده است که ایران قرار است هفته های آتی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کند تا درباره موارد به دست آمده از دور آخر[دور ششم] مذاکرات وین در ژوئن مذاکره کنند.  فکر بدی نیست که در دیداری طولانی با هیات جدید ایران بنشینیم تا به تمامی متن های موجود بپردازیم و راجع به سوال های مختلفی که ممکن است داشته باشند، شفاف سازی کنیم. 

همچنین روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به مواضع اخیر آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی در قبال احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین، می‌نویسد: به نظر می‌رسد دولت جدید ایران بیش از آن که از طریق مذاکرات وین به دنبال خثی‌سازی اثر تحریم‌ها باشد، به دنبال تقویت روابط با همسایگان، کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

سفر برجامی گروسی به واشنگتن

به از سرگیری گفت‌وگوها با ایران خوشبین هستم

اولین قدم برای شروع مذاکرات لغو تحریم ها و اجرای تعهدات برجامی است

گفت‌وگوی وزرای خارجه چین و عربستان درباره توافق هسته‌ای

***

اخبار مرتبط با انفجارهای اخیر در مساجد شیعیان در افغانستان از دیگر موضوعات خبری پرمخاطب امروز بود.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره در تحلیل خود از  نوع برخورد طالبان با اقدامات تروریستی اخیر علیه شیعیان در افغانستان می گوید: وضعیت  امنیت در افغانستان بسیار شکننده است و طالبان در حال حاضر اولویت های امنیتی زیادی دارد و حفاظت از شیعیان و مکان‌های شیعیان در افغانستان در اولویت امنیتی اش قرار ندارد. 

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان هم که  به دعوت  وزیر دفاع روسیه به این کشور سفر کرده است، پیگیری موضوع افغانستان و قراردادهای خرید تسلیحاتی را به عنوان اهداف این سفر  مطرح کرد و گفت: حوادث افغانستان قطعا بر کشورهای منطقه از جمله بر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه و دیگر کشورها تاثیر دارد و در این سفر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

خبرهای دیگر دراین باره را در لینک های زیر بخوانید.

تن رنجور افغانستان، در آتش تفرقه و کینه همچنان می سوزد

جغرافیای هویتی و امنیت سرزمین ایران و افغانستان از هم جدا نیست

***

اعلام رای پرونده ارزی ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی هم موضوع توییت اخیر فاطمه رحمانی بود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در واکنش به رای این پرونده نوشت: احکام دستگاه قضا برای مجازات مجرمان دانه درشت بانک مرکزی صادر شد. صرفا چند سال زندان برای افرادی که باعث برهم زدن اقتصاد کشور و ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی و... به میلیون ها هموطن شدند! با این مجازات کدام هدف تامین شد؟ مجازات مجرم یا عبرت و بازدارندگی از جرم؟ آیا با این روند می توان به امر مهم مبارزه با فساد خوشبین بود؟

علی لاریجانی هم در نامه ای به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد و تاکید کرد: مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.

مشاور رهبری انقلاب اسلامی خطاب به طحان‌نظیف نوشت:‌جناب‌عالی، در مصاحبۀ اخیر، دربارۀ اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به‌طور کلی درست است. اما دربارۀ افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن بر عهدۀ شورای نگهبان نیست. ضمناً این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌ کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

پیش از این نیز لاریجانی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و همچنین در ۱۶ مردادماه ۱۴۰۰ مکرراً از شورای نگهبان درخواست کرده بود که علت عدم احراز صلاحیت وی را علنی اعلام کنند.

حواشی ایجاد شده درباره نقل و انتقال سند خودرو و بلاتکلیفی مردم در این رابطه هم واکنش سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پی داشت.

علی خضریان با تاکید بر اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی دارد و نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست گفت: باید هزینه‌های مردم را در حوزه نقل و انتقال سند خودرو کاهش دهیم که برگ سبز در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد. البته نیروی انتظامی هم باید فرایند فک پلاک را برای مردم تسهیل کند تا مشکلات در آن قسمت نیز کمتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha