• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400072618839
  • خبرنگار : 71402

رئیس پنتاگون برای مذاکرات نظامی وارد گرجستان شد

رئیس پنتاگون برای مذاکرات نظامی وارد گرجستان شد

وزیر دفاع آمریکا امروز دوشنبه در اولین مرحله از سفر به سه کشور متحد در دریای سیاه، وارد گرجستان شد و تلاش دارد پیام حمایت مقابل تهدیدات از جانب روسیه را منتقل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوید آستین اولین رئیس پنتاگون است که از سال ۲۰۱۴ به گرجستان می‌رود. او به دنبال احیای یک برنامه آموزشی و نمایش تعهد آمریکا به تفلیس خواهد بود که سال‌هاست برای عضویت کامل در ناتو تلاش می‌کند.

یک مقام دفاعی ارشد آمریکا در آستانه این سفر به خبرنگاران گفت: ما به حاکمیت کشورهایی که در خط مقدم تجاوز روسیه هستند، اطمینان می‌دهیم و آنها را تقویت می‌کنیم.

نیروهای روسیه در دو منطقه جدایی‌طلب گرجستان شامل آبخازیا و اوستیای جنوبی مستقر هستند و مسکو با هرگونه تحرکی برای ارتقای وضعیت این کشور در ناتو از سطح "کشور شریک" تا "عضو کامل" مخالف است.

ایالات متحده سال‌هاست که برنامه‌های آموزشی با ارتش گرجستان داشته و بر توسعه قابلیت همکاری با ناتو و همچنین دفاع سرزمینی تمرکز کرده است و برنامه فعلی آن در ماه دسامبر به پایان می‌رسد.

مقام‌های آمریکایی گفتند، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان و جوانشیر بورچولادزه، وزیر دفاع گرجستان همچنین بابت مشارکت این کشور در دو دهه جنگ افغانستان قدردانی خواهد کرد.

بیش از ۲۰ هزار نیروی گرجستانی در ائتلاف تحت امر آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ مشارکت داشتند و ۳۲ تن هم کشته شدند.

رئیس پنتاگون پس از فرود در تفلیس در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده به کمک به گرجستان برای ساخت قابلیت دفاعی خود و پیشبرد انسجام اروپا – آتلانتیک متعهد است و من مشتاق انجام نشست‌هایم در اینجا هستم.

براساس اعلام سفارت آمریکا در تفلیس، لوید آستین با استقبال وزیر دفاع گرجستان و کلی دگنان، سفیر آمریکا همراهی شد و طرفین "اقدامات بیشتری که ایالات متحده و گرجستان می‌توانند در کنار هم برای ارتقای امنیت و ثبات گرجستان انجام دهند" بررسی خواهند کرد.

پیش از اجرای تور لوید آستین، پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده "قاطعانه از متحدان و شرکای اروپایی در مواجهه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده روسیه در این منطقه حساس دریای سیاه حمایت می‌کند" و وزیر دفاع آمریکا مشتاق ملاقات با همتایانش و دیگر مقامات ارشد "به منظور تقویت تعهد ایالات متحده به یک اروپای امن، باثبات و شکوفاست."

از تفلیس، وزیر دفاع آمریکا سفرش به دو کشور حاشیه دریای سیاه شامل اوکراین و رومانی را ادامه می‌دهد و حامل پیام حمایت مقابل روسیه است. پنتاگون این منطقه را به ویژه از زمانی که روسیه در ۲۰۱۴  شبه جزیره کریمه را از اوکراین ضمیمه خاک خود کرد، به چشم یک نقطه عطف بالقوه می‌بیند. نیروی دریایی و هوایی روسیه مدام کشتی‌های اعضای ناتو در دریای سیاه را به چالش می‌کشند.

واشنگتن از سوالاتی درباره تعهد خود به کشورهایی که در نزدیکی روسیه قرار دارند، آگاه است زیرا تمرکز استراتژیک خود را بر منطقه هند و اقیانوس آرام برای به چالش کشیدن افزایش سریع قدرت ارتش چین متمرکز می‌کند. این مساله همچنین در زمان حضور لوید آستین در بروکسل برای شرکت در نشست وزرای دفاع ناتو که پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha