• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400072618947
  • خبرنگار : 50176

یک کارشناس مهدویت حوزه علمیه قم:

باور به منجی، سوغات گفتمان دینی است

باور به منجی، سوغات گفتمان دینی است

ایسنا/لرستان یک کارشناس مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم باور به منجی را سوغات گفتمان دینی دانست و گفت: تحقق حتمی اراده الهی، دینی بودن حکومت منجی، پیروزی نهایی جبهه حق بر باطل، نجات‌بخشی به وسلیه یک انسان الهی و افق روشن دنیا پس از ظهور از نقاط اشتراک و شباهت منجی اسلام و منجی سایر ادیان است.

حجت‌الاسلام جواد نصرالله‌پور در کارگاه مجازی «مهدویت» که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان لرستان با همکاری کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی خرم‌آباد به‌مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج) برگزار شد، در رابطه با مهدویت از دیدگاه ادیان، گفت: اعتقاد به منجی، نجات‌بخشی و نجات دنیا از چنگال ظلم و ستم زورگویان و طاغوت‌ها قبل از اینکه مربوط به دین اسلام باشد یک موضوع دینی است و آموزه‌های مختلفی در رابطه با منجی در متون دینی ادیان مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه هدف ادیان مختلف از مطرح کردن بحث منجی دادن امید واهی به مردم نبوده بلکه منجی یک واقعیت و حقیقت انکارناپذیر است، افزود: اعتقاد به منجی در واقع امید بخشیدن به همه انسان‌ها در طول تاریخ است و به‌ نوعی منجی پاسخگویی به نیاز انسان است و در ادیان مختلف ستیزه میان حق و باطل و پایان این ستیز به سود حق و زیان باطل و آغاز یک زندگی مطلوب برای بشر مطرح شده است.

نصرالله‌پور با اشاره به اینکه از نگاه رهبر معظم انقلاب آغاز حکومت امام زمان(عج) آغاز زندگی بشر است، ادامه داد: در رابطه با انتظار یک منجی موعود و الهی در بین ادیان مختلف مشترکات و تفاوت‌هایی وجود دارد اما فراگیری تاریخی و آیینی موضوع منجی باعث شده مسئله انتظار منجی یک مسئله فطری محسوب شود.

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه آینده روشن برای بشریت یک مسئله فطری است، اضافه کرد: اگرچه اندیشه منجی‌گرایی و آینده‌نگری ریشه‌های فطری و سابقه تاریخی دارد، اما باید بپذیریم که باور به منجی سوغات گفتمان دینی محسوب می‌شود و انبیاء الهی و کتب آسمانی منادیان این تفکر بوده‌اند.

وی به وحدت در هدف، برقراری دین خدا، اجرای عدالت و ایجاد یک تمدن توحیدی و الهی به عنوان نقاط اشتراک بحث مهدویت بین ادیان مختلف اشاره کرد و گفت: باور به منجی یک مسئله همه‌گیر در همه ادیان است و انبیاء الهی هدف‌شان این بود همه انسان‌ها بر محور توحید و عبودیت به رشد و کمال برسند و عدالت در همه ابعاد بر جوامع بشری حاکم شود.

کارشناس بنیاد مهدویت قم در ادامه به بیان شباهت‌ها و اشتراکات منجی اسلام و منجی سایر ادیان پرداخت و اظهار کرد: تحقق حتمی اراده الهی، دینی بودن حکومت منجی، پیروزی نهایی جبهه حق بر باطل، نجات‌بخشی به‌وسلیه یک انسان الهی که متصل به منبع وحی است، از نقاط اشتراک و شباهت منجی اسلام و منجی سایر ادیان است.

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور اضافه کرد: افق روشن دنیا پس از ظهور نیز نقطه اشتراک منجی اسلام و منجی سایر ادیان است و همه ادیان یک دوران طلایی، آرمان‌شهر و مدینه فاضله را وعده داده‌اند اینکه بعد از یک دوران سیاه و تاریک که زمین پُر از ظلم و ستم می‌شود منجی می‌آید و امنیت، رفاه، آسایش، عدالت را برای بشریت به ارمغان می‌آورد در همه ادیان مشترک است.

وی به عمومیت بحث مهدویت در ادیان اسلامی اشاره کرد و گفت: اکثر ادیان اسلامی با وجود اختلاف در بعضی مسائل در زمینه اعتقاد به مهدویت مشترک هستند و این به خاطر وجود احادیث فراوان نبی مکرم اسلام در رابطه با امامت امام مهدی(عج) است.

این کارشناس مهدویت گفت: بین شیعه و سنی نیز در بحث مهدویت مشترکات زیادی وجود دارد اینکه هر دو اعتقاد دارند منجی از نسل رسول‌الله است، خصوصیات و ویژگی‌های شخص امام مهدی(عج)، آشفتگی‌های قبل از ظهور، برخی علامت‌های ظهور و خصوصیات حکومت حضرت مهدی(عج) از نقاط اشتراک بین شیعه و سنی در بحث مهدویت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.