• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400072719364
  • منبع : دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران:

بنگاه‌های اقتصادی مزیت رقابتی خود را در نوآوری‌های برخاسته از تحقیقات جستجو کنند

بنگاه‌های اقتصادی مزیت رقابتی خود را در نوآوری‌های برخاسته از تحقیقات جستجو کنند
عکس تزئینی است

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: به منظور ادامه حیات در دنیای رقابتی کنونی، بنگاه‌های اقتصادی باید مزیت رقابتی خود را در نوآوری‌های برخاسته از تحقیقات جستجو کنند و اولویت‌دادن به تولید به عنوان ثقل توجه، به سرعت، محصول و در نهایت مجتمع اقتصادی مربوطه را از گردونه رقابت و دیده شدن توسط بازار حذف می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) که دیروز(دوشنبه، ۲۶ مهر)، در تالار علامه امینی دانشگاه برگزار شد، خلق ارزش در علوم تجربی خواه صنعتی و یا آزمایشگاهی را نتیجه یک فرایند برنامه‌ریزی شده و هدفمند دانست که اجزای مختلف و نقش‌آفرین در آن همانند دوندگان یک دو امدادی نقش خویش را ایفا کرده و سپس، عرصه را به منظور تداوم فعالیت به بعدی واگذار می‌کند.

وی گفت: «این فرایند از طراحی تا تولید، به صورت هدفمند کنترل‌شده و ضمن ایجاد محصول دلخواه، ارزش افزوده مهمی را برای سیاستگذار، برنامه‌ریز، مجری و جامعه مخاطب آن محصول ایجاد می‌کند».

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: «در سال‌های اخیر، گرچه مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی به صورت عمده بر انتقال دانش و فناوری تمرکز داشتند، اما این امیدواری وجود داشت که در صورت ممارست در همکاری منظم و قاعده‌مند با مراکز صنعتی این چرخه انتقال به تدریج در مسیر زایش قرار گیرد، اما به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن ضعف هماهنگی و عدم احساس نیاز صنعت به پوست‌اندازی و نبود بازار رقابتی واقعی است، این مهم به نتیجه نرسیده است».

رحیمیان گفت: «در ممالک توسعه‌یافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه همراه با دریافت بازخورد اصلاحی آن، چرخه مثبتی را به وجود آورده که از طریق آن، این دو نهاد به بالندگی یکدیگر کمک می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دانشگاه و صنعت به صورت موازی به علاقه‌مندی‌ها و اولویت‌های خویش پرداخته و هماهنگی احتمالی آنها موسمی، غیرپایدار و غیر مؤثر است و مهمتر از همه بازخورد سازنده به منظور توسعه همکاری‌های آتی با توجه به عوامل سیاستگذاری، اجرا و نظارت و پایش مستمر وجود ندارد و به اصطلاح اکوسیستم ارتباط صنعت و دانشگاه، غیرزایشی است. این ارتباط و زایش مستمر امری غیر دستوری است که احساس نیاز عمیق این دو نهاد در بستری رو به رشد افق‌های آتی آن را می‌گشاید».

معاون پژوهشی دانشگاه تهران سوق دادن واحدهای صنعتی به سمت فعالیت‌های تحقیقاتی را نیازمند حمایت و سیاست‌گذاری دقیق در سطح ملی دانست و ناکامی را محصول مشارکت عوامل مؤثر (اعم از دانشگاه، صنعت و نهادهای سیاستگذار) در سو برداشت از فرایند مذکور و یا اقدامات ناقص عنوان کرد و افزود: «ضروری است که هر سه نهاد فوق با درک دقیق از شرایط روز، امکانات موجود و همچنین سقف توسعه امکان‌پذیر در مسیر کاهش موانع و بسترسازی همراه با حسن نیت گام بردارند، سطح مداخلات غیر ضرور در سازوکارهای یکدیگر را فرو کاسته و نگاهی هم‌افزا و معطوف به هدف مشترک را در برنامه داشته باشند».

وی با اشاره به این مطلب در ادامه تاکید کرد: «بهادادن به نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش تنها مسیر پیش روی مجتمع‌های صنعتی – اقتصادی است. یکی از مصداق‌های این موضوع جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین حوزه معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) است که توسط مؤسسه یونیدرو طرح و اجرا شده است».

وی اظهار امیدواری کرد که تجربه یونیدرو در انجام فعالیت گروهی، بین رشته‌ای و بین‌سازمانی موفقیت‌آمیز بوده و بتواند نقش برجسته اندیشکده‌ای و تسهیل‌گری خود را در این مسیر به خوبی ایفا کند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) از ۲۶ مهر ۱۴۰۰ به مدت سه روز با با برپایی نمایشگاه و با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و دیگر دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانش‌بنیان در حال برگزاری است.

مؤسسه یونیدرو که مؤسسه آموزشی و پژوهشی مشترک دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران است با مأموریت انجام و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شادروان «دکتر سیدشمس‌الدین وهابی» مطرح شد و با استقبال از این ایده، در آبان ماه همان سال، اساسنامه مؤسسه تدوین و برای آن عنوان «یونیدرو» برگرفته از نام دانشگاه تهران و ایمیدرو انتخاب شد.

انگیزه اصلی تأسیس مؤسسه یونیدرو، تلاش به منظور طراحی و سازماندهی رابطه بین صنعت و دانشگاه برای استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌الملی با تکیه بر امکانات دانشگاه تهران، بر بستر وزارت صنعت، معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha