• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400072719531
  • خبرنگار : 71451

اعلام برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت در مناطق قومی

اعلام برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت در مناطق قومی

رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت گفت:خوشبختانه از سال گذشته با همتی که انجام شد هفته وحدت به‌عنوان یک مناسبت ملی در دفتر برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ثبت شده است. تعدادی از استان‌های ما که مناطق قومی شناخته می‌شوند قرار است برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت هفته وحدت برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی صفی‌یاری رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت در نشست خبری ین برنامه‌های «پیش‌بینی شده برای گرامیداشت ایام وحدت در مناطق قومی» در سخنانی با اشاره به اینکه نامگذاری این هفته از ابتکارات امام خمینی(ره) است توضیح داد:  یکی از نقاط برجسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرامی‌داشت هفته وحدت است که هر ساله همزمان با ایام میلاد پیامبر اکرم (ص)، این روزها در کشورهای اسلامی جشن و سرور برقرار است. آغاز هفته وحدت روز دوازدهم ربیع‌الاول همزمان با سالروز ولادت پیامبر اکرم به روایت اهل سنت و پایان این هفته هفدهم ربیع الاول روز ولادت نبی مکرم اسلام به روایت شیعیان است.

وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که تفرقه عامل تسلط اجانب بر مسلمین است. ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی کار استکبار و جاهلان است. این در حالی است که همواره وحدت عامل قدرت امت اسلامی به شمار می‌آید و همچنین در نگاه امام خمینی وحدت عاملی تمدن‌ساز برای امت اسلامی به شمار می‌آید. مقام معظم رهبری هم پرچمدار وحدت و نگاه تمدنی و عقیدتی به آن دارند. ایشان وحدت را نه یک تاکتیک و موضوع مصلحتی بلکه یک ضرورت همیشگی عنوان کرده‌اند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی افزود: مرجع تقلید و ولی امر مسلمین اعتقاد عمیق و راهبردی به وحدت دارند. متاسفانه اتفاقاتی که در جوامع اسلامی رخ داده است به دلیل بی‌توجهی رهبران این کشورها به مسئله وحدت است. در این میان استکبار هم از فرصت به سود خود در راستای ضربه زدن به امت اسلامی استفاده می‌کند. تبیین اهمیت وحدت، بیان مشترکات، زدودن اختلاف از جمله مواردی است که همواره باید در نظر داشته باشیم. در این میان علما، اهالی رسانه، و هنرمندان نقش موثری در روشنگری آحاد جامعه دارند. دشمن همواره از غفلت ما و تعصبات عوامانه سوء استفاده می‌کند تا جوامع اسلامی را به جان یکدیگر بیندازد.


صفی‌یاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته با همتی که انجام شد هفته وحدت به‌عنوان یک مناسبت ملی در دفتر برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ثبت شده است. تعدادی از استان‌های ما که مناطق قومی شناخته می شوند قرار است برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت هفته وحدت برگزار کنند. کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان، فارس، هرمزگان و بوشهر از جمله مناطق قومی ما هستند. در مجموع بیش از ۲۷۰ برنامه در این هفته در سراسر کشور در راستای وحدت و گرامیداشت میلاد نبی مکرم اسلام اجرا خواهد شد


رئیس ستاد بزرگداشت هفته وحدت با تأکید بر این مساله که تمامی برنامه‌های گرامیداشت هفته وحدت با در نظر گرفتن نکات بهداشتی و کرونایی برگزار خواهد شد، توضیح داد در مناطق قومی ستادهایی برای گرامیداشت هفته وحدت تشکیل و هر روز عنوان مخصوص خودش را دارد که به ترتیب: «پیامبر اعظم رهبری اقتدار امت اسلامی و استکبار ستیزی»، «پیامبر اعظم، زن و خانواده، مواسات و همدلی»، «پیامبر اعظم و تکریم مقام شهدا و ایثارگران»، «پیامبر اعظم، نماز جمعه، مسجد و روحانیت»، «پیامبر اعظم، اتحاد ملی، انسجام امت اسلامی در حمایت از آرمان قدس شریف و مبارزه با صهیونیزم جهانی» و «پیامبر اعظم، قرآن و اهل بیت محور اتحاد امت اسلامی» عناوین روزهای هفته وحدت هستند.

وی ادامه داد: در هریک از این روزها از خانواده شهیدان خالد حیدری، شهیده پیشمرگ کرد مریم امین امین پور، رجبعلی محمدزاده، آخوند ابوبکر اونق،عمر ملازهی و بهرام مبارکی تجلیل خواهد شد. انقلاب اسلامی ایران ۱۱ هزار شهید اهل سنت دارد که ۱۰۰ تن از این شهدا روحانیون اهل سنت هستند. قرار است از طرف فرمانده کل ارتش به خانواده شهید خالد حیدری نشان یک فداکاری اهدا شود.

صفی‌یاری با اشاره به تلاش دمشنان برای ایجاد اختلاف میان اقوام شیعه و سنی در کشور گفت:  ۱۷ هزار مسجد و نمازخانه اهل سنت در کشور فعال است و بیش از ۳۰۰۰ امام‌جمعه در مناطق مختلف قومی به فعالیت مشغول هستند. تاکنون هفت دوره مسابقه قرآنی در رشته‌های مختلف برای هموطنان اهل سنت در سطح الف کشوری برگزار شده است و امسال نیز نخستین دوره مسابقات قرآن ویژه خانواده طلاب و روحانیون اهل سنت در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در ایام هفته وحدت ۱۰۰۰ دف نواز اهل سنت در خیابان فردوسی سنندج این روز را جشن خواهند گرفت. برگزاری همایش‌های متعدد مذهبی و تقدیر از چهره‌های شاخص علی و مذهبی بانو و آقا اهل سنت از دیگر برنامه‌های محوری این هفته است.

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۲۸ ۱۱:۰۱

واقعا که همه ی استان هارو گفت بجز اردبیل اردبیلی که در شهرستان نمین اهل تسنن داره