• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400072719950
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به همت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد؛

اشتراک تجارب موفق کمیته پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

اشتراک تجارب موفق کمیته پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

ایسنا/اصفهان در دومین روز از وبینار اشتراک تجارب موفق کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور نکاتی در خصوص افزایش همکاری های بین المللی، توجه به اخلاق در پژوهش و .. ارائه شد.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، گرایش ها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های بعدی منتقل شود. بی تردید برقراری سازوکارهای مناسب برای گسترش این فرهنگ از طریق پژوهش و برگزاری جشنواره های مختلف امکان پذیر است که در این میان یکی از مناسب ترین این برنامه ها با توجه به شرایط کنونی جامعه، وبینار اشتراک تجارب موفق است.

دومین روز از وبینار اشتراک تجارب موفق کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز، (سه شنبه- ۲۷ مهرماه)، به صورت برخط برگزار شد.

حامد میرزایی- سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این وبینار با ارائه سخنانی در خصوص افزایش همکاری های بین المللی، اظهار کرد: هر همکاری منجر به خروجی، قطعا شرکایی دارد و هر همکاری که با شرکای خارجی باشد قطعا دستاوردهای بیشتری هم دارد.

به گزارش ایسنا، وی با طرح این پرسش که چرا کمیته های دانشجویی باید از همکاری های خارجی استفاده کنند؟ گفت: همکاری های خارجی دستاوردهای زیادی دارد که یکی ارتقاء گروه، دانشکده و کشور خواهد بود، زیرا در بیشتر دستورالعمل های رتبه بندی این امر لحاظ شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شناخت خوب یک پله از پله های تحقیق است که دانشجویان باید آن را به خوبی یاد بگیرند، چراکه دانشگاه ها دانشجو محور هستند.

میرزایی دستیابی به ایده و خلاقیت هایی که به مرور زمان در طول چند پروژه ایجاد می شود اشاره و تاکید کرد: وقتی از همکاری بین المللی حرف می زنیم منظور فقط دستیابی به مقالات خارجی نیست و به مراتب دستاوردهای بهتری هم دارد.

وی گفت: با کمک همکاری های بین المللی استاد و دانشجو بهتر می توانند خود را به گروه ها و تیم های دنیا معرفی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: نیازی که کمیته های تحقیقاتی دانشجویی دارند این است که بدانند که اول و آخر دانشجویان باید به این سمت بروند. هر دانشگاهی نیاز است که دنیای بزرگ تر را به دانشجویان نشان دهد تا پروژه های بزرگ تر تعریف و خروجی بهتر به دست آید.

 وی افزود: برای کسی که کار تحقیقاتی انجام داده باشد، در دسترس ترین راه این است که در حوزه خود افراد آن حوزه را شناسایی و از طریق جستجو پیدا کند.

میرزایی با بیان اینکه همایش های خارجی مورد استقبال دانشجویان ما نیست، دلیل آن را هزینه و یا ناآشنایی دانشجویان دانست و گفت: این ضعف است چراکه در این همایش ها می توانید افراد موفق را پیدا کنید و ارتباطات بیشتر برقرار شود.

به گفته سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان، برای شروع همکاری بین المللی اول از همه نباید ترس داشته باشیم. از ابتدای کار باید به همه مسائل فکر کنید و بدانید انتظاراتتان از طرف خارجی چیست و شفاف صحبت کنید.

میرزایی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور ما این همکاری خیلی کمک کننده است. زیرا ابزارهایی که داریم محدود است و همکاری خارجی می تواند جایگزین بسیاری از هزینه های ما باشد.

همچنین یوسف قیصری- مدیر توسعه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست با تاکید براینکه باید افراد توانمندی که بتوانند متناسب با پیچیدگی های دنیای امروز کار کنند و تفکر انتقادی داشته باشند بیشتر شوند، اظهار کرد: توانمندی، اندیشیدن و تفکر نقادانه و کسب مهارت ها باید در دانشجویان شکل بگیرد.

وی افزود: محیط هایی که افراد در آن رشد می کنند با محیطی که افراد در آن رقابت می کنند متفاوت است. فضای تحقیقات باید شاد باشد و توجه به این نکته به عنوان یک روش زندگی باید مدنظر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اخلاق مداری در اکوسیستم پژوهش مهم است و باید به شکل یک سبک رفتار وجود داشته باشد، تصریح کرد: وقتی از اخلاق مداری صحبت می کنیم، اخلاق عرفی و اخلاق در پژوهش را مدنظر داریم. نیاز است افرادی تربیت کنیم که به مفهوم عام توانمندتر باشند.

به گفته قیصری افراد در هر صنفی نیازمند راهنما و منتور هستند و از این نکته نباید غفلت کرد، چراکه منتورها الگوهای اخلاقی هستند و دانشجویان باید بدانند که نباید از فرصت استفاده از مربی ها خود را محروم کنند و این موضوع باعث از دست دادن استقلال دانشجو نمی شود.

مهدی بدیعی- دبیر کمیته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این همایش با بیان اینکه پزشکی، علمی تجربی، پویا و درحال پیشرفت است، گفت: یک برنامه شتابدهنده پژوهشی با نام آیرپ برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵، اجرا شد که به منظور آشناکردن دانشجویان پزشکی با اصول کلی پژوهش در نظام سلامت بود.

وی افزود: هدف کلی این برنامه این است که شرکت کننده با فرآیند پژوهش آشنا شود و بتواند بر اساس علایق خود یک طرح پژوهشی را از ابتدا تا انتها انجام و نتایج آن را در مجامع علمی ارائه دهد.

دبیر کمیته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این برنامه افراد با فلسفه چرایی پژوهش آشنا می شوند و نگرش واقع بینانه تری نسبت به جایگاه پژوهش در ایران و در سطح بین المللی به دست می آورند. در این برنامه افراد قدیمی و جدید کمیته دانشجویی در کنار هم به کسب تجربه می پردازند.

شیوا مرتضوی- سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در جمع بندی این همایش گفت: در روز نخست همایش از تجربه کتابخانه زنده صحبت شد که تجربه ای موفق است و هر شخصی می تواند آن را به یادگار داشته باشد.

وی افزود: بحث اخلال در پژوهش مطرح شد که پایه و اساس تمام تحقیقات است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha