• جمعه / ۳۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400073021664
  • منبع : روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت

پیامی برای درگذشت پروین بهمنی

ناقوس مرگ به صدا درآمد و خبر پرواز هنرمندی پیچید

ناقوس مرگ به صدا درآمد و خبر پرواز هنرمندی پیچید

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی درگذشت پروین بهمنی، «خالق ماندگار لالایی‌های مادرانۀ ایران» را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در متن این پیام تسلیت آمده است:

«زندگی صحنۀ یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمۀ خود خوانَد و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد...»

بار دیگر ناقوس مرگ به صدا درآمد و خبر پرواز هنرمندی گرانمایه و گران‌پایه در گوش زمان پیچید.

«پروین بهمنی» بانوی اصیل ایل قشقایی و «خالق ماندگار لالایی‌های مادرانۀ ایران» پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری، سرانجام آواز کوچ سر داد و به ابدیت پیوست. این پژوهشگر فرهنگِ فولکلور و چهرۀ شناخته‌شدۀ موسیقی نواحی، پیشاهنگِ ادبیات شفاهیِ خاصّ زنانه‌ای بود که به مدد تلفیقِ احساس و اندیشه و آهنگ، گوش جان را نوازش می‌داد و طنین صدای مهرورزانه‌اش بر دل می‌نشست.

شیرزنی که سفیر واقعی فرهنگ ایل و دیارش بود و در محافل هنری با پوشش و نماد قشقایی حاضر می‌شد. او همواره به رسوم آبا و اجدادی‌اش عشق می‌ورزید و این مهم در نگاه و منش و رفتارش هویدا بود.  

حوزۀ موسیقی فولکلور امروز کسی را از دست داد که سال‌های عمرش در تحقیق و پژوهشِ آواها و نواهای مادرانه بود و در این راه آثار ارجمندی از خود به یادگار گذاشت. روایتِ عاشقانه و صمیمانه‌ای که نسل به نسل و سینه به سینه تا به امروز انتقال یافته و خیالِ نازکانۀ کودکان را در پای گاهواره‌ها پر و بال می‌دهد؛ جادوی آهنگین و سرشار شور و شعورِ حاملِ آرزوهای نیک مادر برای معصومیتِ تکه‌ای از وجودش. ترانه‌های نابی که غصه از دل می‌ربود و لبخند بر لب‌ها سبز می‌کرد.

مهر مادریِ «پروین بهمنی» جاودانه خواهد ماند و کودکانِ امروز و فردای وطن از ثمرۀ تلاش‌های مجدانه‌اش بهره خواهند برد. این خدمتگزار ادبیات عامیانه، فارغ‌التحصیل تربیت‌معلم بود و سال‌ها در کسوت آموزگاری داشته‌های علمی و ذهنی‌اش را به علاقه‌مندان اندیشه پیشکش کرد. بهمنیِ هنرمند به پاسِ خدماتِ ارزشمندش در گردآوریِ ناب‌ترین لالایی‌های ایران‌زمین، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجۀ یک هنری(دکتری) دریافت کرد.

اینک درنهایت بُهت و سوگ‌مندی، روح خالق بی‌بدیل لالایی‌های مادرانۀ وطن به آسمان‌ها پرواز کرده و ما مانده‌ایم با انبوهی از اندوه جانفرسا. اینجانب به نمایندگی از جامعۀ فرهنگ‌وهنر ایران اسلامی و همکارانم در مؤسسۀ هنرمندان پیشکسوت، درگذشت این مهربانوی هنرمند را به همه فرزندان آن زنده‌یاد ، بازماندگان ، هنرمندان پیشکسوت و دوستدارانش صمیمانه تسلیت می‌گویم. روحش آرام و یادش جاودانه در جوار رحمت
حق.»

پروین بهمنی روز گذشته در سن ۷۲ سالگی پس از دوره‌ای مبارزه با بیماری در بیمارستان سجاد دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha