• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400080100118
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

از شیر گرفتن کودک عجله برنمی‌دارد

از شیر گرفتن کودک عجله برنمی‌دارد

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد مامایی گفت: طریقه از شیر گرفتن کودک در روحیات و رفتارهایی که او در بزرگسالی نشان خواهد داد بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین نباید با عجله و بدون تحقیق این کار مهم را انجام داد.

سمیه یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر این مرحله بسیار مهم زندگی کودک با موفقیت سپری نشود، می‌تواند موحب استرس در کودک شود؛ استرس و اضطرابی که ممکن است تمام عمر با او همراه باشد.

 وی افزود: آموزش نحوه از شیر گرفتن کودک بسیار مهم است؛ شیوه‌های قدیمی در این خصوص با شکست مواجه شده است و از شیر گرفتن صحیح لازمه دانستن نکات جامعی است.

این متخصص مامایی بیان کرد:  با توجه به تاکید متون دینی و علمی، باید فرزندان‌مان را دو سالگی از شیر بگیریم؛ اگر می‌خواهیم کودک را در دو سادگی از شیر بگیریم باید یک و یا دو ماه قبل شرایطش را مهیا سازیم تا به صورت ناگهانی انجام نشود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که قبل از یک سالگی، کودک را ابتدا از شیر؛ سپس غذا تغذیه کنیم، اما پس از یک سالگی بهتر است ابتدا از غذا و سپس از شیر تغذیه شود،؛ فراموش نکنیم از شیر گرفتن برای کودک یک استرس محسوب می‌شود و نباید همزمان با موقعیت دیگری انجام شود و حتی‌الامکان در شرایط آرام و با ثبات انجام گیرد.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: اگر کودک شما به قطع شدن شیردهی اعتراض کرد، می‌توانید از همسرتان برای آرام کردن کودک کمک بگیرید. اگر همۀ راه‌ها را برای از شیر گرفتن فرزند خود را امتحان کرده‌اید و هیچ‌کدام مؤثر نبوده است، شاید واقعاً زمان درستی برای این کار نیست و این امکان هم وجود دارد که فرزند شما بیمار باشد.

یوسفی اظهار کرد: اگر تنها چند بار در روز شیردهی می‌کنید، سعی کنید وعده‌ها را به تعویق بیندازید واگر فرزند شما درخواست شیر خوردن می‌کند، به او اطمینان دهید که به زودی این کار را می‌کنید و ذهن او را با یک فعالیت دیگر منحرف کنید.

وی با بیان اینکه از شیر گرفتن سریع نوزاد نه تنها برای نوزاد خطراتی مثل سوءتغذیه، استرس فراوان و بی‌قراری و گریه‌های ممتد دارد بلکه برای مادر نیز عوارضی دارد، تصریح کرد: از عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر می‌توان به دردناک و سفت شدن سینه به دلیل عدم تخلیه شیر و در ادامه مسدود شدن مجاری شیر یا ورم و عفونت پستان و تب اشاره کرد.

یوسفی با بیان اینکه بهتر است به صورت تدریجی طی چند هفته تا چند ماه این کار انجام شود تا به مرور تجمع شیر در سینه مادر کاهش یابد و کودک نیز از نظر روانی آماده این مسئله شود، یادآور شد: درصورتی‌که کودک بعد از توقف شیردهی تمایلی به شیر خشک یا غذاهای جامد نشان ندهد به پزشک متخصص کودکان و نوزادان اطلاع دهید چراکه می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود و آثاری مانا در وجود او به جای گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha