• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400080100265
  • خبرنگار : 30054

طرح محدودیت تردد شبانه

بلاتکلیفی قانون‌مندها، بیخیالی قانون‌گریزها

بلاتکلیفی قانون‌مندها، بیخیالی قانون‌گریزها

طرح محدودیت تردد شبانه از ابتدای آذرماه سال 1399 در تهران و سایر شهرهای ایران به اجرا درآمد و تاکنون نیز ادامه دارد. بر اساس این طرح، از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه سال 1399 تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ممنوع اعلام شد و درصورت تردد و ثبت با دوربین یا توسط نیروی انتظامی، خودروها به مبلغ 200 هزار تومان جریمه می‌شدند. این طرح از ابتدای فروردین ماه دو ساعت کاهش یافته و از ساعت 22 تا 3 بامداد اجرا می‌شود اما اجرای این طرح همچنان محل بحث است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بلد، آمارها نشان می‌دهد اجرای این طرح در ایران برخلاف خیلی از کشورها نتوانسته تاثیر بالایی در کاهش ابتلا به کرونا داشته باشد. دلیل آن را شاید بتوان ناهماهنگی میان قانون‌گذاران و مجریان این قانون دانست.

براساس گزارشی که اخیرا نقشه و مسیریاب «بلد» منتشر کرده است، به نظر می‌رسد این طرح چندان نتوانسته موفق شود شهروندان را در خانه نگه دارد.

گرچه طبق آمار «بلد» سفرهای شبانه (۲۱ تا ۴) با آغاز محدودیت‌های شبانه از ۱۴ درصد به 9 درصد در آذرماه رسیده است، اما در ماه‌های بعد با افزایش تردد شهروندان تنها به نزدیک ۱۲ درصد رسیده است.

خیلی‌ها به جای استفاده از خودرو شخصی، در ساعات محدودیت، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده‌اند. تا قبل از شروع محدودیت‌ها، میزان سفرهای شبانه با تاکسی‌های اینترنتی کمتر از 40 درصد کل سفرها بوده است، در حالی که پس از اعلام محدودیت‌ها به بالای 60 درصد رسیده است.

محدودیت تردد شبانه و افزایش فاصله طبقاتی   

از آن‌جا که تنها دوربین‌های طرح ترافیک و طرح زوج و فرد (که در مرکز و جنوب تهران نصب شده) پلاک خودروها را ثبت می‌کنند و دیگر دوربین‌های ترافیکی نمی‌توانند بر اساس ساعت تردد تنظیم شوند، افرادی که در محدوده طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد زندگی نمی‌کنند، می‌توانند در منطقه خود تردد کنند. همچنین در صورت تخلف مانند عبور از چراغ قرمز، هم‌زمان شامل جریمه محدودیت‌های کرونایی نیز می‌شوند. به این ترتیب به نظر می‌رسد اهالی شمال، غرب و شرق تهران که اقشار مرفه‌تر نسبت به مرکز و جنوب تهران به شمار می‌روند، با این طرح نیز از رانت رفاه شهری برخوردار شده‌اند.

مشکلات تردد برای بیماران

در شرایطی که کشور موج‌های پی‌درپی کرونا را از سر می‌گذراند، بسیاری از افراد که شب‌ها به مراجعه به بیمارستان دارند، یا مجبورند با تاکسی اینترنتی به بیمارستان مراجعه کنند که خود منجر به گسترش بیماری از طریق راننده وسیله نقلیه عمومی می‌شود، یا به دادن جریمه 200 هزارتومانی رضایت دهند. اغلب داروخانه‌های ارائه دهنده داروهای کرونا نیز در محدوده میانی شهر قرار دارند و افراد برای تهیه دارو حتما شکار یکی از دوربین‌ها می‌شدند.

واکسیناسیون شبانه‌روزی

چالش‌ها درباره طرح تردد زمانی به اوج رسید که مراکز واکسیناسیون شبانه‌روزی در شهرهای بزرگ راه‌اندازی شد. پس از آن ستاد ملی کرونا سرانجام مصوب کرد طرح محدودیت تردد لغو شود اما این مصوبه هیچ‌گاه اجرایی نشد زیرا پلیس و نیروی انتظامی اعلام کردند هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر لغو تردد شبانه به آن‌ها اعلام نشده و پس از دو روز با اعلام اینکه جریمه‌های این دو روز بخشیده خواهد شد، اجرای طرح از سر گرفته شد.

ستاد ملی کرونا نیز اعلام کرد افرادی که برای واکسن مراجعه می‌کنند، می‌توانند با ارائه شماره اتومبیل خود به مراکز واکسیناسیون، مانع از ارسال پیامک جریمه شوند. اما خیلی‌ها با اتومبیلی که به نام خودشان نیست برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند.

میزان درآمد نیروی انتظامی از طرح محدودیت تردد

هنوز آمار دقیقی از میزان درآمد نیروی انتظامی از اجرای این طرح مشخص نشده است؛ اما مثلا در دو هفته‌ای که به دلیل تعطیلات ایام سوگواری محرم، محدودیت تردد در کشور تشدید شده بود اعلام شد که بیش از ۵۴۰ هزار نفر در سراسر کشور طرح را نقض کرده‌اند؛ با احتساب جریمه 200 هزارتومانی برای نقض محدودیت تردد شبانه، به طور میانگین ماهانه حداقل 200 میلیارد تومان جریمه از محل این طرح به حساب نیروی انتظامی وارد می‌شود و با وجود آنکه قول داده شده درصد بالایی از آن صرف فعالیت‌های ستاد ملی کرونا شود، هنوز هیچ آماری در این‌باره اعلام نشده است.

سرنوشت طرح محدودیت تردد

بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون قانون محدودیت‌های ترافیکی هیچ تغییری نکرده است و همچنان اجرا می‌شود.

درحالی که نماینده مردم تهران در مجلس هشدار داده است که اجرای این طرح خصوصا در تهران صرفا باعث شده خیابان‌ها در ساعات پایانی شب برای طبقه مرفه جامعه خالی شود و انتقال بیماران به مراکز درمانی سخت شود و فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز این طرح را در کنترل کرونا بی‌فایده قلمداد کرده است؛ سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرده که این طرح تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مقابله با کرونا پابرجاست.

گفته می‌شود که قرار است به زودی طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در کشور اجرا شود. در این طرح، افرادی که واکسن زده‌اند و کد «کیو آر» مربوط به کارت واکسیناسیون را دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون جریمه شدن در سطح شهر تردد کنند. این طرح قرار است در هفته‌های آتی به صورت آزمایشی در قزوین اجرا شود و درصورت موفقیت‌آمیز بودن در کل کشور به اجرا درآید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha