• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400080100350
  • خبرنگار : 50310

مدیرکل دامپزشکی استان:

دنبال ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در لرستان هستیم

دنبال ریشه‌کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در لرستان هستیم

ایسنا/لرستان مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: دنبال این هستیم که بحث ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در سطح استان اجرایی کنیم.

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با ایسنا، در بحث ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین در مقابل بیماری‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر تقریباً ۱۱ بیماری شایع داریم که برخی بین انسان و دام مشترک هستند، کلیه عملیات‌های پیشگیری، کنترل، شناسایی و حذف دام‌های آلوده توسط اداره مل دامپزشکی لرستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی‌از اقدامات خوبی که در یک سال گذشته انجام دادیم این بود که خدمات خود را به دل روستاها و مناطق دورافتاده بردیم به طوری که در حال حاضر در هفت چشمه نورآباد، شول‌آباد و سپیددشت و در دوراُفتاده‌ترین نقاط استان پست دامپزشکی داریم و همکاران ما مستقر هستند و عملیات‌های مختلف پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی توسط همکاران ما در این مناطق انجام می‌شود.

زبردست بیان کرد: آخرین اقدامی که ابتدای مهرماه امسال به پایان رسید این است که ظرف مدت دو ماه چیزی نزدیک به ۱۰۷ هزار رأس دام سنگین استان به صورت رایگان برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به این‌که عملیات بعدی که نسبت به سنوات گذشته رشد داشته و حائز اهمیت است بحث پیشگیری و کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR است، عنوان کرد: بیش‌ از ۹۰ درصد جمعیت روستایی ما واکسینه شده نزدیک به سه میلیون رأس و به اندازه کافی نیز واکسن تهیه کردیم که در ماه‌های پایانی سال و با حضور دامداران در مناطق قشلاقی مستقر می‌شوند دام‌های عشایر را نیز واکسینه کنیم و دام‌ها در مقابل این بیماری ایمن شوند.

وی بیان کرد: دنبال این هستیم که بحث ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در سطح استان اجرایی کنیم.

زبردست در بحث کنترل بیماری تب مالت، تصریح کرد: باتوجه به این‌که مسائل فرهنگی مرتبط با مدل پرورش دام در میزان بروز و شیوع این بیماری دخالت دارد، مراکزی که پایلوت هستند و بیشترین میزان ابتلا تب مالت انسانی را دارند در سطح روستاها و بخش‌ها توسط مراکز علوم پزشکی شناسایی شده و لیست مناطق برای ما ارسال می‌شود که اولویت واکسیناسیون ما در این مناطق است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: علاوه‌ بر واکسیناسیون مباحث آموزشی و انجام عملیات ضدعفونی در مکان‌های دامی در حال انجام بوده و بحث ایمن‌سازی کلیه دام‌ها در کلیه مناطق برعلیه تب مالت در دستور کار ماست و در حال حاضر در سطح استان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha