• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080100641
  • خبرنگار : 71475

نگرانی رژیم صهیونیستی از افزایش نژادپرستی در اراضی اشغالی

نگرانی رژیم صهیونیستی از افزایش نژادپرستی در اراضی اشغالی

فضای نژادپرستی و نفرت در بین اسرائیلی‌ها تنها به بحث‌های سیاسی میان یهودیان و اعراب فلسطینی و یا میان خود یهودیان محدود نمی‌شود. بلکه این فضای مسموم به حوزه‌های هنری و فرهنگی و اخیرا ورزشی منتقل شده است. تبادل اتهامات و توهین‌ها در استادیوم‌های فوتبال درگیری‌های داخلی آنها را منعکس می‌کند که لزوما تنها به خاطر اختلافات سیاسی نبوده بلکه به دلیل وابستگی‌های ملی و غیره است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی(سما)، در روزهای گذشته شاهد مسابقه فوتبال بین دو تیم بزرگ فوتبال در اراضی اشغالی شامل بیتار اورشلیم و هاپوئل تل‌آویو بودیم که طی آن توصیفات و توهین‌های بی‌سابقه‌ای بیان شد که بخشی جدایی ناپذیر از بافت زندگی اسرائیلی‌ها را بیان کرد و یا به تعبیر یکی از آنها قبایل جامعه اسرائیلی را توصیف کرد.

موتی شکلار، روزنامه نگار اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که "خطر نژادپرستی گسترده در بین اسرائیلی‌ها باعث شد انتقال بازیکن از یک تیم ورزشی به تیم دیگر" خیانت" به هویت و اندیشه توصیف شود که نشان‌دهنده تغییر جدی در هویت جامعه اسرائیل است. "

وی افزود: "این پدیده نژادپرستانه خلئی را ایجاد می‌کند که در آن تمام بیماری‌های جامعه اسرائیل وارد شده است که برخی از آنها طی تشویق اخیر مسابقات فوتبال به خشونت تعبیر شدند. علاوه بر این گسترش مظاهر خصومت و نفرت در بین تشویق کنندگان تیم‌های رقیب نشان دهنده درگیری داخلی در جامعه اسرائیل است. "

افزایش این اختلافات دیگر تنها به دلیل اختلاف نظرها وجود ندارد. بلکه به دلیل وابستگی قبیله‌ای، ملی و غیره است. بر این اساس، بسیاری از اسرائیلی‌ها به دنبال حذف دیگری هستند که موجب نفرت متقابل و خشونت کوتاه مدت می‌شود.

علاوه بر این، مظاهر نژادپرستی اسرائیل در طول زمان به طرز خطرناکی توسعه یافته است و به شکل خشونت فیزیکی و لفظی بین اعضای کنست نشان داده شده است، به ویژه آنچه اخیراً بین ایتامار بن گویر، افراطی جناح راست و احمد الطیبی، عضو عرب کنست رخ داد که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها در مقابل پرتگاهی ایستاده‌اند و ممکن است به زودی آنها را بلغزاند.

محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی متوجه شده‌اند که نمی‌توان از اشاعه نفرت چشم پوشی کرد، به ویژه که به رغم تلاش‌های دولت برای پرکردن شکاف بین اسرائیلی‌های مختلف، به رسانه‌های اجتماعی رسیده و این به یک ناامیدی بزرگ در بین اسرائیلی‌ها به دلیل عدم وجود حساسیت به صحنه‌های تحقیرآمیز در استادیوم‌های فوتبال تبدیل شده است. به ویژه از زمانی که یائیر لاپید، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، مورد اتهام اسرائیلی‌ها مبنی بر گسترش شکاف‌های میان آنها قرار گرفته است.

نه تنها لاپید، بلکه دودی امسالم، عضو کنست، در مورد انتقام صحبت  و تهدید می‌کند که مخالفان سیاسی خود را در زمان مناسب "لگدمال می‌کند"  و این روند نگران کننده شده است. نه تنها به دلیل ترس از خشونت که میان اسرائیلی‌ها تشدید خواهد شد. بلکه با گذشت زمان غرب زدگی افزایش خواهد یافت و این واقعیت خشونت آمیزی را در بخش‌های بزرگی از جامعه اسرائیل ایجاد می‌کند و گروه‌های ایدئولوژیکی در میان آنها شکل می‌گیرد که به دنبال افزایش شکاف هستند.

نژادپرستی در رژیم صهیونیستی روز به روز در حال گسترش است و موجب بروز انواع تحریک به نفرت‌ در بین خود اسرائیلی‌ها و خشونت علیه اعراب می‌شود، به ویژه در غیاب رهبری سیاسی حکیمانه که چنین نفرت، خشونت و تحریکی را تشویق و نه مهار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha