• یکشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080200952
  • خبرنگار : 71402

میانمار: به برنامه صلح آسه‌آن پایبندیم

میانمار: به برنامه صلح آسه‌آن پایبندیم

حاکمان نظامی میانمار امروز یکشنبه برای همکاری "تا حد ممکن" با برنامه صلح مورد موافقت با آسه‌آن متعهد شدند، آن هم به‌رغم سرزنش شدید این بلوک منطقه‌ای بابت محرومیت فرمانده ارشد میانمار از نشست اخیر این مجمع.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت نظامی میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد، به اصول همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگر کشورها متعهد است و با مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آسه‌آن) روی سازش پنج بندی که آوریل به نتیجه رسید و برنامه‌ای مورد حمایت غرب و چین است، همکاری خواهد داشت.

وزیران خارجه آسه‌آن در ۱۵ اکتبر تصمیم گرفتند تا مین آنگ هلاینگ، رهبر کودتای اول فوریه میانمار را بابت ناکامی در اجرای این برنامه محروم کنند؛ برنامه‌ای که شامل پایان دادن به خصومت‌ها، آغاز گفت‌وگوها، اجازه حمایت بشردوستانه و اعطای دسترسی کامل به یک نماینده ویژه در این کشور می‌شود.

نظامیان میانمار با انتقاد از این تصمیم، آسه‌آن را به خروج از اصول سازش و عدم مداخله متهم کردند. میانمار همچنین برای اعزام یک نماینده بی‌طرف سیاسی به جای مین آنگ هلاینگ مخالفت کرد.

برونئی که ریاست آسه‌آن را در دست دارد، به انتقاد میانمار پاسخی نداد. سخنگوی وزارت خارجه تایلند شنبه به این اظهارات واکنشی نداشت و به حساسیت موضوع اشاره کرد. سخنگوی وزارت خارجه اندونزی هم گفت اتفاق‌نظر آسه‌آن درباره اینکه چه فردی نماینده میانمار در این نشست باشد، امری معمول برای تمام اعضای آسه‌آن است.

براساس گزارش سازمان ملل با استناد به فعالان، بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در سرکوب پساکودتا در میانمار کشته شدند و هزاران تن دیگر بازداشت شده و بسیاری هم تحت شکنجه و ضرب و جرح قرار گرفتند. نظامیان میانمار به استفاده از قوه قهریه علیه غیرنظامیان متهم هستند. آنها اما بسیاری از کشته‌شدگان یا بازداشتی‌ها را "تروریست" خطاب می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha