• دوشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 1400080301285
  • خبرنگار : 71607

تاریخ اولین پرواز هواپیمای تمام الکتریکی ناسا مشخص شد

تاریخ اولین پرواز هواپیمای تمام الکتریکی ناسا مشخص شد

هواپیمای تمام الکتریکی ناسا موسوم به "ایکس- ۵۷ مکس‌ول"(X-۵۷ Maxwell) سال آینده اولین پرواز خود را انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، ناسا به اولین پرواز آزمایشی هواپیمای تمام الکتریکی خود نزدیک می‌شود. این هواپیما که از سری هواپیماهای ایکس ناسا است به گونه‌ای طراحی شده‌ که می‌تواند به ناسا در حل چالش‌های حمل و نقل هوایی کمک کند. افزایش کارایی وسیله نقلیه و کاهش سر و صدا مواردی هستند که ناسا به دنبال حل آنها است.

"ایکس- ۵۷ مکس‌ول" اولین هواپیمای سری ایکس سرنشین دار ناسا طی دو دهه گذشته است. دیگر هواپیماهای سری ایکس که اخیرا توسعه یافته‌اند شامل هواپیمای کنترل از راه دور X-۴۹  و هواپیمای مافوق صورت X-۵۹  است که این هواپیما نیز به اولین پرواز خود نزدیک می‌شود.

روند توسعه هواپیما ایکس- ۵۷ مکس‌ول از پنج سال پیش آغاز شد. آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که پرواز اولیه ایکس- ۵۷ مکس‌ول در بهار سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. "ایکس- ۵۷ مکس‌ول" یک هواپیمای سبک معمولی چهار نفره است و همانند هواپیمای چهار نفره Tecnam P۲۰۰۶T است که فقط در آن ۱۲ موتور الکتریکی جایگزین موتورهای پیستونی شده است.

به گفته ناسا بال‌های سبک "ایکس- ۵۷ مکس‌ول" سبب افزایش سرعت آن خواهند شد. هر بال دارای شش موتور الکتریکی با پیشران برای کمک به بالا رفتن هواپیما و دو موتور بزرگ‌تر در انتهای بال‌ها برای کروز است. هنگامی که از ۱۲ موتور کوچک‌تر استفاده نمی‌شود، می‌توانند به منظور کاهش نیروی پسار و بهبود برد، جمع شوند. پایاسیر یا پرواز پیمایشی یا کروز حالتی از پرواز هواپیما است که در آن هواپیما در مسیر هوایی اصلی قرار دارد یا میان نقاط از پیش تعیین‌ شده مسیر با سرعت و ارتفاع مناسب قرار دارد یا اینکه دارای عدد ماخ و سطح پرواز مناسب است.

به گفته ناسا، برد هوپیمای ایکس- ۵۷ مکس‌ول تقریبا ۱۰۰ مایل و سرعت کروز آن ۱۷۲ مایل در ساعت(۲۷۶ کیلومتر در ساعت) است و این به آن معناست که می‌تواند تقریبا ۴۰ دقیقه در هر پرواز در آسمان بماند.

"ایکس- ۵۷ مکس‌ول" برای تامین انرژی از باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ استفاده می‌کند. "ایکس- ۵۷ مکس‌ول" هیچ گونه گازهای گلخانه‌ای در هنگام پرواز تولید نخواهد کرد و صدای بسیار کمی نیز دارد. نام این هواپیما از نام یک فیزیکدان اسکاتلندی که پیشگام الکترومغناطیس است، گرفته شده است. ناسا گفت: "جیمز کلرک مکس‌ول" ، فیزیکدان اسکاتلندی قرن ۱۹ ، پیشگام تئوری الکترومغناطیس بود.

"بیل نلسون"، رئیس ناسا گفت: این هواپیما با هدف کاهش وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی، آلودگی کمتر و پایین نگه داشتن هزینه‌ها در حال توسعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.