• دوشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400080301776
  • خبرنگار : 71474

یک فعال اقتصادی در واکنش به طرح مجلس؛

صادرات ایران به صفر نزدیک می‌شود!

صادرات ایران به صفر نزدیک می‌شود!

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با طرح جدید نمایندگان مجلس، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند دیگر در حوزه صادرات فعالیت نکنند.

مهدی علیپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تجارت یک فرایند پیچیده و طولانی مدت است که از کالا به کالا و بازار به بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، از این رو اینکه قانونی تصویب کنیم که تمام صادرکنندگان را با یک چشم ببیند و برای تمام آنها یک قاعده وضع کند، قطعا نشان از عدم شناخت دقیق از تجارت دارد.

وی با بیان اینکه بعضا از تولید تا رسیدن کالای صادراتی به دست خریدار چند ماه زمان نیاز است، توضیح داد: برخی کالاها ابتدا باید سفارش دریافت کنند و سپس تولید شوند. به این ترتیب خریدار بخشی از پول را واریز می‌کند، مواد اولیه دریافت شده، کالا تولید می‌شود و سپس به سمت مقصد رفته و پس از چند هفته به دست خریدار می‌رسد. از این رو اینکه بگوییم بعد از سه ماه ارز قطعا باید به کشور بازگردد، ممکن نخواهد بود.

این صادرکننده ادامه داد: با توجه به اینکه ما از سویی با مشکل تحریم و از سوی دیگر با محدودیت‌های اف ای تی اف رو به رو هستیم، این طور نیست که وقتی صادرات انجام شد، در همان زمان خریدار کالا پول را به حساب صادرکننده واریز کند. همانطور که ما برای نقل و انتقال کالا مجبوریم چند مرحله بیشتر و پرهزینه‌تر را تحمل کنیم، در انتقال ارز نیز این مشکلات وجود دارد.

علیپور با بیان اینکه بخشی از تجارت اساسا قابل پیش‌بینی نیست، تشریح کرد: برای مثال سال گذشته یک تاجر که چند ده تن هندوانه خریداری کرده و آن را به عمان فرستاده بود، با توجه به خراب شدن محصول، تمام کالایش به دور ریخته شد و نه تنها ارزی دریافت نکرد که بخشی از سرمایه خود را نیز از دست داد. یا صادرکننده دیگری کالایی را یک سال و نیم پیش صادر کرده ولی هنوز نتوانسته پول خود را دریاف کند. در صورت تصویب چنین قانونی، تکلیف این افراد چیست؟

وی با اشاره به لزوم نظارت بر فرایند صادرات و بازگشت ارز به کشور، خاطرنشان کرد: در این تردیدی وجود ندارد که با استفاده از ابزارهای موجود باید نیازهای کشور تامین شده و ارز به کشور بازگردد. در این بین ابتدا باید میان صادرکننده شناسنامه دار و برخی صادرکننده نماها تفکیک قائل شد و از سوی دیگر طوری قوانین را تصویب کرد که به صادرات کشور آسیب نزند. در سال های گذشته بسیاری از صادرکنندگان به دلیل دشواری‌های موجود کار خود را متوقف کرده‌اند و نهایی کردن قوانین این چنینی تیر خلاص بر بسیاری از فعالیت‌های صادراتی کشور می‌زند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار قانونی شدن طرحی شده‌اند که در چارچوب آن صادرکنندگانی که ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند، مجرم خواهند شد.

محمدرضا پورابراهیمی – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس – اعلام کرده که این طرح برای بررسی به این کمسیون آمده است اما اطمینان خاطر داده قانونی که منجر به تضعیف صادرات و فشار بر روی صادرکنندگان می‌شود، از سوی نمایندگان تصویب نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۱۸:۴۹

وقتی چیزهایی که وارد میکنید رو خودتان تولید کنید تحریم ها رو خودشون برمیدارند

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۸:۳۶

آخه چرا چرت میگی ...

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۱۹:۵۸

با سلام . رمز موفقیت ایران در وحدت کلمه و اطاعت از رهنمودهای مقام ولایت فقیه بوده و خواهد بود . بیش از چهار دهه است که لعد از انقلاب اسلامی مردم ایران مورد تحریم استکبار به سرکردگی امریکا بوده و می باشد . اگر نظری به اجناس و محصولات در بازار در این مدت بیاندازیم . با وجود تحریم تنوع محصولات در ایران بسیار زیادتر از سایر کشورها و مخصوصا کشورهای همسایه مانند ترکیه و غیره می باشد . وزارت دارایی و بانک مرکزی در تمامی دنیا . یکی از مهمترین وظایف ان صیانت از دارایی های مردم می باشد . انتظار این بود با وجود تحریم . توانایی صنایع تولید کننده قطعات یدکی در نظر گرفته و با توجه به توانیی انها اجازه ورود اجناس و کالایی را به داخل کشور می داد که در تحریم قطعه سازان داخلی بتوانند قطعات مورد نیاز را ساخته و تحریم را بی اثر کنند . مانند چین . اما چون توانایی قطعه سازان داخلی در نظر نگرفته شد امروز شاهد حضور بسیار پررنگ قطعه سازان خارجی در بازار ایران مردم هستند و سرمایه های کلانی را از ایران به کشورشان بردند . و از طرفی قطعه سازان حارجی چنان بازار ایران را به تصرف در اوردند که کم کم در دهه 90 قطعه سازان داخلی را از بازار ایران کنار گذاشتند .گرچه اخیرا در بازگشت قطعه سازان داخلی به بازار ایران قذمهای بسیار مثبتی از طرف دولت و قوه قضاییه برداشته شده است . بنظر می رسد تا زمانی که روند اداری در بانکها بطور کامل مکانیزه نباشد ودریافت تسهیلات در سامانه ثبت نگردد . و کمرگ علاقه ای به همکاری با سامانه ملی تجارت نداشته باشد . هر لحظه امکان ورود انواع کالا و اجناس بانام و بی نام به بازار ایران وجود دارد . عامل نفوذ چین در بازار های جهانی مدیون قطعه سازان داخلی اش است که توانایی ساخت تمامی قطعات مورد نیاز هم برای بازار خود و هم برای بازار خارجی دارند . حتی توانایی ساخت قطعاتی را دارند که در بازار خودشان مصرف نداشته باشد . انتظار این است که مدیران وزارت صمت . استاندار و بانک چنان از قطعه سازان داخلی حمایت کنند که این ها هم بتوانند که غیراز ساخت قطعات مورد نیاز داخلی . قطعات مورد نیاز محصولات سایر کشورها را داشته باشند . زمانی این امر اتفاق می افتد که تفکر واردات به تفکر صادرات و حمایت از تولید عوض شود .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۹:۵۰

علی آقا انشای خوبی نوشته ای آفرین! ولی فعلا یک 6 بهت می دهم این هم به خاطر اینکه بچه مؤدبی بودی!

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۱۱:۵۴

بیاپایین سرم درد گرفت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۱:۲۹

با پارتی رفتی؟!ع.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۱:۳۴

چه بلای داره بر سر ایران میاد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۲:۰۳

باید دولت سعی کند با کشورهای دنیا تعامل داشته باشد تا کشور ب این روز نیفتد و سرمایه گذاران ایرانی دلسرد نشوند،

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۲:۱۷

صادر نكنيد بديد مردم ارزى كه فقط براى مضاربه است نياد بهتره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۲:۲۴

بنده خدا راست میگه هرچه دلاربودقبلابردندوخوردند دیگه تجارت پاک نمی صرفه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۲:۵۶

اگر به قانون تبدیل شود می تواند از فرار دلارها و سرمایه های کشور به خارج جلوگیری کند،متاسفانه بخش زیادی از دلارهای صادراتی به کشور بر نمی گردد و در آن سوی آبها سرمایه گذاری می‌شود

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۳:۱۱

خودمان با بی سوادیمان بهترین دشمن برای این مملکت هستیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۳ ۲۳:۵۳

آقای ریئس کمسیون اقتصادی مجلس شما که همصدا با دولت یکی هستید حال سری بزن بازار وسفره مردم عادی کوچک که نه بلکه سفرها جمع شده .

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۰:۰۷

خداروشکر ماکه خیری ندیدیم ازنفت گاز بهتره ت چاه بمانه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۵:۱۲

مجلس تو هر کاری دخالت کرد نابود میکنه هر کاری چون سواد اون کارو با تجربش ندارن متاسفانه

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۸:۳۸

ماشااله مجلس ما روزی ۵۰ تا قانون تصویب میکنه که اکثرا ناقض همدیگه...و فقط دست و پاگیرن و مشکلی از مردم حل نمیکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۰۹:۱۴

یعنی اگه چند نفر آدم خبره رو دور هم جمع کنید بگید بیا بزن کلا مملکت رو خراب کن با سیاست گذاری های غلط باز هم مثل این... ها نمیتونن خوب عمل کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۱۰:۴۲

اون موقع که صادرمیکردچه ازشی دیدیم حالاکه میخواهدصادرنکنه. باشه ونباشه حال مافرقی نمیکنه این باربدبختی ونداری گردن ماهست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۱۱:۲۲

واقعا چرت گفتی

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۱۴:۱۵

سلام‌مشکل‌کل‌کشور‌روبانظارت‌‌وبازرسی‌دقیق‌وعلمی‌‌حل‌میشود.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۴ ۱۵:۰۶

...کالاهای مورد نیاز کشور باید توسط صادرکنندگان وارد شود،تا علاوه حل مشکل بازگشت ارز، اگه واردات سودی هم دارد ،بده تو جیب صادر کننده، در ضمن هیج صادرکننده ای نمی تواند کل ارز را برگرداند پس بهتره بجای گرفتن ارز صادراتی و دادن آن به آغا زاده ها برای واردات پنجاه درصد واردات درمقابل صادرات صورت گیرد و مابقی ارز وارد کنند ،،