• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400080402252
  • منبع : نمایندگی قزوین

راه‌اندازی خانه خلاق در سعدالسلطنه قزوین

راه‌اندازی خانه خلاق در سعدالسلطنه قزوین

ایسنا/قزوین سرپرست مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری قزوین گفت: مرکز نوآوری صنایع خلاق با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در مساحت ۱۴۰۰ مترمربعی در حیاط سعدیه کاروانسرای سعدالسلطنه واقع شده و قرار است به زودی راه‌اندازی شود.

ابوالفضل صدقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز نوآوری صنایع خلاق در سعدالسلطنه واقع شده و با عنوان مرکز نوآوری سعدالسلطنه نام‌گذاری شده است که در مساحت ۱۴۰۰ مترمربعی در حیاط سعدیه کاروانسرای سعدالسلطنه واقع شده و قرار است با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: از سال ۹۹ با توجه به اینکه صنایع و فناوری‌های نرم و فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته بودند و دانش‌بنیان‌ها در صنایع سخت ورود پیدا کرده بودند و با توجه به اینکه استان قزوین پتانسیل‌های بالایی در گردشگری دارد افراد بسیاری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق به ما داشتند اما بستر آن ایجاد نشده بود.

سرپرست مرکز رشد جامع پارک علم و فناوری قزوین خاطرنشان کرد: سیاست معاونت علمی نیز ترویج خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری صنایع خلاق است برای همین امر چندین مرکز را در استان شناسایی کردیم و با شهرداری، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم که درنهایت مجموعه سعدالسلطنه مورد موافقت کرد و رایزنی‌های لازم صورت گرفت.

وی اضافه کرد: پیشنهاد راه‌اندازی این مرکز در ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین مطرح شد و در بازدید معاون علمی ریاست جمهوری این مرکز مورد تأکید قرار گرفت. معاون علمی ریاست جمهوری معین اقتصاد مقاومتی استان است و جلساتی را در استان برگزار می‌کنند؛ در آن جلسه مصوب شد تا سه میلیارد تومان بابت راه‌اندازی خانه خلاق در اختیار پارک علم و فناوری استان قزوین قرار گیرد.

صدقی تصریح کرد: صنایع فرهنگی به صنایعی گفته می‌شود که به خلق ایده، تولید، توزیع محصول و خدمات می‌پردازد که ماهیت فرهنگی دارند، از آنجایی‌که فرآورده‌های فرهنگی بر پایه خلاقیت و مهارت و استعداد فردی افراد است می‌توانیم صنایع فرهنگی را هم جزو صنایع خلاق نام ببریم. معمولاً فناوری‌های فرهنگی بر پایه صنایع فرهنگی هستند که فرآورده‌های فرهنگی عمدتاً در زمره فرآورده‌های نرم قرار می‌گیرند.

مسئول راه‌اندازی مرکز نوآوری فرهنگ و هنر و صنایع خلاق سعدالسلطنه بیان کرد: از اهداف راه‌اندازی خانه‌های خلاق می‌توانیم به تقویت نوآوری و خلاقیت در جامعه، توسعه قدرت نرم و گسترش نفوذ فرهنگی کشور در عرصه‌های بین‌المللی، توسعه اقتصادی، خلق ثروت و تجاری‌سازی صنایع فرهنگی و دستی و خلاق، افزایش سطح دسترسی شهروندان به محصولات صنایع‌دستی و فرهنگی، اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان نرم و علوم انسانی اشاره کنیم.

وی گفت: حوزه‌های صنایع فرهنگی هفت صنعت را شامل می‌شود، «هنرهای تجسمی و دستی»، «گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی»، «طراحی، گرافیک و ساخت اسباب‌بازی»، «رسانه‌های صوتی و تصویری، سینما و پویانمایی، تئاتر و موسیقی»، «رسانه‌های مجازی، نرم‌افزارها و بازی و برنامه‌های کاربردی» و «سرگرمی، پارک‌های موضوعی و مسابقات» و «نشر کتاب و مطبوعات» می‌توانند در قالب این صنایع قرار گیرد.

صدقی اظهار کرد: طراحی این مرکز از سال قبل آغازشده است و با توجه به اینکه ۱۴۰۰ مترمربع و غرفه‌های مختلفی درون مجموعه وجود دارد؛ ۲ فضا را به‌عنوان فضای اشتراکی در نظر گرفتیم که یک فضا می‌تواند در اختیار شتاب‌دهنده تخصصی باشد؛ با توجه به اینکه صنایع خلاق عمدتاً به‌صورت دستی و کارگاهی هستند یک فضای اشتراکی نیز به هنرمندان فعال در این بخش اختصاص پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: فضاهای دیگری نیز در نظر گرفته‌شده است و فناوران و شرکت‌های پذیرش‌شده می‌توانند از آن استفاده کنند؛ در این خانه فضای تولید محتوا نیز وجود دارد. قرارداد بیوتی ساخت، تجهیز، بهره‌برداری و انتقال با شهرداری بسته شده است، این مرکز هفت سال در اختیار ما قرار گرفته است تا اهداف و مأموریت‌های تعریف‌شده را در آن فضا ایجاد کنیم.

مسئول راه‌اندازی مرکز نوآوری فرهنگ و هنر و صنایع خلاق سعدالسلطنه یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۱۰ حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری بهره‌مند هستند برای همین در برنامه داریم مرکز نوآوری صنایع خلاق در سعدالسلطنه را به‌عنوان مرکز رشد اقماری محسوب کنیم و مجوزهای آن دریافت شده است تا حمایت‌های پارک از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را به این مرکز نیز تسری دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha