• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400080402261
  • خبرنگار : 71496

در سایه تحولات اخیر سودان

آمریکا، تل‌آویو را به بازنگری در عادی‌سازی روابط با خارطوم فراخواند

آمریکا، تل‌آویو را به بازنگری در عادی‌سازی روابط با خارطوم فراخواند

وزارت خارجه آمریکا در سایه تحولات اخیر سودان، رژیم صهیونیستی را به بازنگری در مساله عادی‌سازی روابط با این کشور فراخواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: در صورتی که وضعیت در سودان به همین شکل ادامه یابد، اسرائیل باید  ظرف ساعات و روزهای آینده در مورد مساله عادی‌سازی روابط با این کشور بازنگری کند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در پی اعلام حالت فوق‌العاده در سراسر سودان و منحل شدن شورای حاکمیت انتقالی و کابینه در این کشور، کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به سودان را تعلیق کرد.

 پرایس در ادامه بار دیگر آزادی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و سایر مسؤولان بازداشت شده در این کشور را خواستار شد و هشدار داد: هرگونه تغییری که با زور علیه دولت انتقالی انجام شود، کمک‌های ما به سودان و روابط دوجانبه ما با این کشور را به خطر می‌اندازد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان روز دوشنبه ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور و انحلال شورای حاکمیت انتقالی و کابینه آن، نسبت به تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات که مرحله انتقالی در این کشور را مدیریت کند، تعهد داد.

او در سخنرانی خطاب به مردم این کشور تاکید کرد، تا زمان تشکیل کابینه‌ای ملی و تکنوکرات پیش از نوامبر سال ۲۰۲۳ که حضور عادلانه نمایندگان مردم در آن رعایت شود، به سند قانون اساسی سودان متعهد می‌ماند و جوانان را در پارلمان انقلابی مشارکت می‌دهد.

دفتر حمدوک نیز در بیانیه‌ای از بازداشت او و همسرش از محل اقامتشان در خارطوم و انتقال آن دو به مکانی نامعلوم توسط گروهی نظامی خبر داد.

این دفتر از سودانی‌ها خواست به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کرده و از هر راه مسالمت‌آمیزی برای بازپس‌گیری انقلاب‌شان از سارقان استفاده کنند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان نیز از کشته شدن دو تن از معترضان و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر در تیراندازی‌های نیروهای ارتش سودان طی درگیری‌ها میان دو طرف خبر داد.

یک منبع در شورای حاکمیت انتقالی در گفتگو با اسپوتنیک اظهار کرد: مقامات سودان حدود ۱۵ وزیر و چهره سیاسی را بازداشت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha