• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400080402368
  • خبرنگار : 50046

شناسایی عوامل خطرساز، گرایش به مصرف مواد مخدر را کاهش می دهد

شناسایی عوامل خطرساز، گرایش به مصرف مواد مخدر را کاهش می دهد

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: شناسایی عوامل خطر و هوشیاری والدین می تواند احتمال وقوع مشکلات رفتاری و اعتیاد را در نوجوانان کاهش دهد.

زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص عوامل خطرساز در گرایش به مصرف مواد مخدر در نوجوانان اظهار کرد: منظور از عوامل خطر ساز آن دسته از موقعیت ها، رویدادها، ویژگی ها و متغیرهایی هستند که احتمال گرایش نوجوان به مواد مخدر را افزایش می دهند.

وی بیان کرد: نگرش مثبت به مواد، ویژگی های شخصیتی مانند ضعف اعتماد به نفس، اختلال روانی، انزوا طلبی، خشونت و ضعف مهارت نه گفتن، کمبود اطلاعات در مورد خطرات مواد، درجه پایین تعهد به جامعه و ضعف مشارکت در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و گروه همسالان از جمله این عوامل هستند.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه شناسایی عوامل خطر و هوشیاری والدین می تواند احتمال وقوع مشکلات رفتاری و اعتیاد را در نوجوانان کاهش دهد، گفت: عوامل خطرساز به عنوان علت اصلی تمایل نوجوان به مواد مخدر محسوب نمی شود اما در صورت وجود آن عوامل می توان احتمال این گرایش را پیش بینی کرد و مراقبت های لازم را انجام داد.

وی سپس به عوامل محافظت در برابر مصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود: داشتن اطلاعات در مورد خطرات مصرف مواد، برخورداری از مهارت های اجتماعی، تاب آوری، اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، نگرش منفی در مورد مواد، مشارکت موثر در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و ثبات هیجانی از جمله عوامل محافظت کننده هستند.

یوسف نژاد اظهارکرد: والدین باید در خصوص مواد مخدر و حتی مصرف الکل با فرزندان خود سخن گفته و علاوه بر ارائه اطلاعات درباره آن، موضع خود را در این خصوص صریح و کوتاه اعلام کنند.

وی افزود: در صحبت با نوجوان باید مطرح شود که هر فردی برای گرایش به مواد مخدر دلیلی که از دیدگاه خودش قانع کننده است را در ذهن می پروراند اما قطعا آن دلیل آنقدر قابل اتکا نیست که یک عمر سلامت خویش را به خاطر آن، در معرض نابودی  قرار دهد.

یوسف نژاد درخصوص عوامل محافظت در خانواده که منجر به عدم مصرف مواد در فرزندان می شود، بیان کرد: روابط موثر و احترام اعضای خانواده، مشارکت فرزندان در تصمیم گیری ها، توانایی در مدیریت استرس، کنترل خشم، روش های تربیتی هماهنگ والدین، وجود انتظارات و حد و مرز مشخص در مورد مصرف مواد و توجیه فرزندان، آموزش مهارت های زندگی، آموزش در خصوص عوارض مصرف مواد به فرزندان و غنی سازی اوقات فراغت از جمله این عوامل است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت توانمندسازی والدین در امر پیشگیری از ابتلای نوجوانان به اعتیاد موثر، ارائه آموزش در این خصوص توسط روانشناسان بالینی در مراکز جامع خدمات سلامت بصورت رایگان انجام می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha