• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400080402459
  • خبرنگار : 50212

فرماندار عنوان کرد:

ساوه برخوردار از سازه هایی از جنس تمدن و فرهنگ

ساوه برخوردار از سازه هایی از جنس تمدن و فرهنگ

ایسنا/مرکزی فرماندار ساوه گفت: این شهرستان با سبقه بالای تاریخی، برخوردار از سازه هایی از جنس تمدن و فرهنگ است.

علی میرزایی شامگاه دوشنبه سوم آبان‌ماه در آئین تجلیل از حاج محمدرضا مقدس‌زاده که در خانه تاریخی مقدس‌زاده برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان ساوه با قدمت تاریخی افزون بر هزار ساله بواسطه استقرار بنای تاریخی نظیر مسجد جامع هزار ساله در این شهر که شاهکار معماری اصیل ایرانی است و بر تارک این شهر مانند نگین انگشتری می‌درخشد نماد تاریخ و تمدن است.

وی با تاکید بر اینکه بناهای تاریخی شناسنامه و اصالت شهر هستند و شهرستان ساوه با تمدن و فرهنگ اصیل آن باید به خوبی نشان داده شود، تصریح کرد: هیچ شهری مانند ساوه در استان مرکزی دارای تمدن و فرهنگ تاریخی اصیل نیست و بهترین بناهای تاریخی و فرهنگی در این شهرستان قرار دارد ولی این ابنیه متاسفانه آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و مغفول مانده اند.

فرماندار ساوه با تجلیل از خانواده مقدس‌زاده به عنوان یک خانواده اصیل و فرهنگ‌دوست، گفت: تجلیل از بزرگان و افرادی که در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن این شهرستان اهتمام دارند، سنت‌ پسندیده‌ای است که باید ترویج شود تا مردم بتوانند از ثمرات اقدامات خیرخواهانه این خانواده و دیگر افراد دوستدار فرهنگ و تمدن این شهر کهن و تاریخی بهره‌مند شوند.

وی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای تبدیل شدن این خانه تاریخی به موزه اشاره کرد و افزود: از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی این آمادگی وجود دارد تا خانه تاریخی مقدس‌زاده ساوه که هم اینک در تملک شهرداری است به موزه‌ای مدرن برای نگهداری آثار و اشیاء باستانی شهرستان و همچنین به مکانی برای بازدید علاقمندان تبدیل شود تا شهرستان تاریخی ساوه صاحب موزه شود.

میرزایی همچنین به افتخارات ورزشی خانواده مقدس‌زاده نیز اشاره کرد و گفت: حاج محمدرضا مقدس‌زاده در عرصه ورزش رشته دو و میدانی در میادین ملی و بین المللی صاحب افتخار است و توانسته با کسب رتبه‌های برتر در میادین ورزشی با کسب مدال برای ساوه افتخارآفرینی کند.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز با تقدیر از اقدام ارزشمند حاج محمدرضا مقدس‌زاده در واگذاری این خانه تاریخی به شهرداری ساوه گفت: با انجام فرآیند ثبت ملی، این بنای تاریخی قرار است به عنوان یک پایگاه و مرکز فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

احمد حاج‌امینی افزود: این خانه تاریخی یادآور برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی و برپایی مجالس روضه اهل بیت(ع) است و کارکردهایی که برای آن تعریف خواهد شد متناسب با رویکردی است که در گذشته دنبال می‌کرده است.

وی افزود: صیانت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی اولویت شورای شهر و شهرداری ساوه است و تلاش خواهیم کرد تا با فراهم کردن زیرساخت گردشگری و فرهنگی اجتماعی بستر برخورداری شهروندان را از این مزیت ایجاد کنیم.

سرپرست شهرداری ساوه نیز گفت: بزرگان شهر خصوصا در عرصه فرهنگ باید تکریم شوند و تجلیل از حاج محمدرضا مقدس‌زاده نیز در این راستا صورت گرفته است.

مجید اصدق افزود: با تملک خانه تاریخی مقدس‌زاده در نظر داریم تا این بنای تاریخی را به خانه فرهنگ تبدیل کرده و با ایجاد فرهنگسرای تاریخی به معرفی بیشتر هویت شهر تاریخی ساوه بپردازیم.

وی بیان کرد: خانوده مقدس‌زاده علاوه بر واگذاری این خانه تاریخی به شهرداری ساوه متعهد شدند تا با تخصیص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای ترمیم و مرمت این بنای تاریخی ارزشمند، ضمن صیانت از آن شهروندان را از کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی که برای آن ایجاد خواهد شد بهره‌مند کنند.

اصدق افزود: بناهای تاریخی هر شهر نشانگر هویت و اصالت مردم آن منطقه هستند و اقدامات انجام شده مدیریت شهری جهت مرمت آثار تاریخی ساوه گامی در مسیر حفظ شناسنامه و هویت شهر است.

وی ادامه داد: ساوه شهری کهن با ابنیه تاریخی ارزشمند است که برخی از آنها مغفول مانده است و احیای آنها نیازمند برنامه ریزی منسجم با همکاری بین بخشی است.

در این آئین که با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد از حاج محمدرضا مقدس زاده به دلیل واگذاری خانه تاریخی مقدس زاده برای تبدیل به خانه فرهنگ، فرهنگسرای تاریخی و موزه شهر ساوه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha